17.02.2019    12:43

Εξεταστικό σύστημα: Οι τελευταίες αλλαγές Γαβρόγλου μέχρι… τις επόμενες

Με τις χιλιάδες οικογένειες των μαθητών λυκείου παίζει το υπουργείο Παιδείας και με το νέο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το υπουργείο αναζητεί τον κατάλληλο πολιτικό χρόνο για να το παρουσιάσει, εμφανιζόμενο ότι τήρησε τη δέσμευσή του περί κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ωστόσο και στη νέα πρόταση οι εξετάσεις παραμένουν με άλλη μορφή, ενώ μεγάλα είναι τα «αγκάθια» της. Ενδεικτικά –εκτός από τα πάντα αναγκαία, δυστυχώς, φροντιστήρια– θα αυξηθεί η πίεση των γονέων προς τους καθηγητές για υψηλότερους βαθμούς.

Αντιδράσεις προκαλεί και ότι ο κ. Γαβρόγλου δεν θα τηρήσει τη βασική αρχή, πως όταν ανακοινώνονται αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής, αυτές εφαρμόζονται για πρώτη φορά από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου του επόμενου σχολικού έτος. Αντίθετα το νέο σύστημα, που θα ανακοινωθεί λίγο πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς, θα αφορά τους μαθητές της τρέχουσας Β΄ Λυκείου.

Διαμαντοπούλου κατά Γαβρόγλου

Οξεία απάντηση έδωσε η πρώην υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου σε όσα είπε ο νυν υπουργός Κώστας Γαβρόγλου προχθές, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για την επιλογή του νέου προέδρου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) (τελικά επελέγη ο Παντελής Κυπριανός).

«Ιδιαίτερα στη διάρκεια της υπουργίας της κ. Διαμαντοπούλου, η ΑΔΙΠ χρησιμοποιήθηκε ως ένα όργανο, ως ένα εργαλείο για να αναδείξει τις αδυναμίες των ελληνικών πανεπιστημίων και των ελληνικών ΤΕΙ» είπε, μεταξύ άλλων, στη Βουλή ο Κώστας Γαβρόγλου. «Οσο κι αν προσπαθήσει να βγάλει κάποιος συμπέρασμα από τις ασυναρτησίες του κ. Γαβρόγλου, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, δεν μπορεί παρά να σημειώσει την παραδοχή του ότι η ΑΔΙΠ έκανε σημαντική δουλειά» απάντησε η κ. Διαμαντοπούλου. Και συνέχισε: «Ξεκινώντας από την ανάδειξη, πράγματι, των αδυναμιών των πανεπιστημίων και υποβάλλοντας προτάσεις πώς θα μπορούσαν να διορθωθούν. Η ισοπεδωτική αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Γαβρόγλου για την ανώτατη Παιδεία, οδήγησε τη μετατροπή των ΤΕΙ σε ΑΕΙ, χωρίς καμία αξιολόγηση ιδρυμάτων, προγραμμάτων και διδασκόντων, εξαφανίζοντας εξ ολοκλήρου την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση από τη χώρα στον βωμό της εξεύρεσης κάποιων ψήφων για τις εκλογές. Και η αναχρονιστική τους αντίληψη για τη δημόσια Παιδεία είναι αυτή που στρέφεται κατά των μεσαίων και χαμηλών οικονομικών στρωμάτων, αφού οι “έχοντες” μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η ζημιά που έκαναν και συνεχίζουν να κάνουν εις βάρος της χώρας και της νέας γενιάς είναι ανυπολόγιστη».

Απάντηση ηγεσίας ΑΔΙΠ

Από την πλευρά της, η απερχόμενη ηγεσία της ΑΔΙΠ απάντησε στον κ. Κυπριανό, ο οποίος ανέφερε ότι στην τελευταία έκθεση της Ε.Ε. «η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει τα στοιχεία για την αξιολόγηση». «Θα θέλαμε να καταστήσουμε σαφές ότι η ΑΔΙΠ δεν είναι αρμόδια για την αποστολή στην Ε.Ε. στοιχείων της χώρας μας, αλλά το υπουργείο Παιδείας», του απάντησε.

«Ακόμα ετοιμάζεται» το νέο εξεταστικό

Στις 9 Μαΐου 2017, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, επισκεπτόμενος το υπουργείο Παιδείας, ανέφερε ότι «σχεδιάζουμε τη ριζική αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του λυκείου, που θα οδηγήσει στην κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων». Είκοσι μήνες αργότερα, το νέο εξεταστικό σύστημα δεν έχει ανακοινωθεί και «ακόμη ετοιμάζεται», όπως δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Οπως όλα δείχνουν, οι ανακοινώσεις θα γίνουν στον ορθό πολιτικό χρόνο, καθώς το εξεταστικό σύστημα είναι μείζον θέμα που απασχολεί χιλιάδες οικογένειες.

Από τις 9/5/2017 και έως σήμερα έχει παρουσιαστεί δύο φορές η πρόταση του ΙΕΠ για το νέο εξεταστικό σύστημα ύστερα από αλλαγές που έκανε ομάδα συνεργατών του κ. Γαβρόγλου. Βασικό στοιχείο της πρότασης, το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιήσει προεκλογικά η κυβέρνηση για να κάνει λόγο για «εισαγωγή στα ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις», είναι ότι σε αριθμό σχολών χαμηλής ζήτησης οι απόφοιτοι λυκείου θα μπορούν να εισάγονται χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις, μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου τους. Ωστόσο, εξετάσεις θα υπάρχουν, αφού για τη λήψη του απολυτηρίου οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα μετέχουν σε εξετάσεις ανά περιφέρεια σε τέσσερα κρίσιμα μαθήματα για τον επιστημονικό κλάδο που στοχεύουν (π.χ. Νομικές, Ιατρικές κ.λπ.). Μάλιστα, για τον βαθμό του απολυτηρίου θα μετράει και ο βαθμός των καθηγητών της τάξης, κάτι που αναμένεται να αυξήσει την πίεση των γονιών προς τους καθηγητές για άριστους βαθμούς.

Αυτά αποτελούν τα «αγκάθια» του συστήματος. Αλλωστε, ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης τον Δεκέμβριο του 2017 είχε παραδεχθεί (στην εφημερίδα «Εποχή») ότι «μέχρι να πετύχουμε την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων –που εκτιμώ ότι χρειάζεται περίπου μία δεκαετία– θα συνεχίσουμε με τις εξετάσεις που θα συμπεριλαμβάνουν και εκείνες τύπου Πανελλαδικών».

Από την άλλη, σήμερα ο κ. Γαβρόγλου παρουσιάζεται να μην τηρεί τη βασική αρχή, πως, όταν ανακοινώνονται αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής, αυτές εφαρμόζονται για πρώτη φορά από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου του επόμενου σχολικού έτους (στην περίπτωσή μας 2019-2020). Ο κ. Γαβρόγλου, ερωτηθείς σχετικά, επιμένει ότι το νέο σύστημα θα αφορά τους μαθητές της τρέχουσας Β΄ Λυκείου.