10.12.2018    11:54

Κάθε ρεκόρ έσπασε πίνακας του Χόκνεϊ με τον πρώην σύντροφό του να κολυμπάει – Πωλήθηκε έναντι $90,3 εκατ.

Κάθε ρεκόρ έσπασε ο πίνακας του Ντέιβιντ Χόκνεϊ «Πορτρέτο ενός καλλιτέχνη» ο οποίος πωλήθηκε από τον οίκο Cristie’s έναντι 90,3 εκατομμυρίων δολαρίων και είναι τώρα ο πιο ακριβοπληρωμένος πίνακας εν ζωή καλλιτέχνη.

Αρχικά ο οίκος δημοπρασιών είχε εκτιμήσει ότι ο πίνακας που φιλοτεχνήθηκε το 1972 και είναι ένα από τα πιο γνωστά έργα του καλλιτέχνη θα δημοπρατείτο έναντι 80 εκατομμυρίων. Ο Οίκος σημείωνε πως το έργο του Χόκνεϊ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης της σύγχρονης εποχής.

Ο πίνακας που ανήκε στον δισεκατομμυριούχο ιδιοκτήτη της Τότεναμ, Τζο Λιούις, πωλήθηκε μέσα σε 10 λεπτά και όταν η τιμή του ξεπέρασε τα 70 εκατομμύρια διεκδικήθηκε μέσω τηλεφώνου από δύο άτομα.

Το προηγούμενο ρεκόρ έργου τέχνης ανήκε στο γλυπτό «Balloon Dog» του Τζεφ Κουνς, το οποίο είχε πουληθεί το 2013 έναντι 58, 4 εκατ. δολαρίων.

Στον πίνακα του Χόκνεϊ «The pool with two figures» απεικονίζεται ένα καταπράσινο τοπίο σε λόφο, με έναν κολυμβητή να βρίσκεται κάτω από το νερό μίας πισίνας, ενώ ένας άλλος άνδρας τον παρακολουθεί.

Ο άνδρας μέσα στην πισίνα είναι ο πρώην σύντροφος του Χόκνεϊ, ο Πίτερ Σλέσινγκερ. Ο Χόκνεϊ ζωγράφισε τον πίνακα όταν είχε τελειώσει η σχέση τους.

Ποιος είναι ο καλλιτέχνης 

Τα έργα του Hockney εμπνέονται από τους μεγάλους ζωγράφους και τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ου αιώνα αφήνοντας το δικό τους ξεχωριστό στίγμα στη βρετανική pop-art.

O ίδιος θεωρείται δικαίως ένας αισθαντικός «αντιρρησίας» που τόλμησε να ορθώσει ανάστημα στις κυρίαρχες τάσεις και τα δόγματα της δεκαετίας του 60, γκρεμίζοντας το ταμπού του ομοερωτισμού σε μια Αγγλία που μόλις περνούσε το μεταπολεμικό κατώφλι του «swing», της μόδας και της σεξουαλικής απελευθέρωσης ενώ η ομοφυλοφιλία ισοδυναμούσε ακόμα με έγκλημα.

Ποιος ήταν λοιπόν ο David Hockney; Το Metropolitan Museum of Art επιχειρεί να φωτίσει λιγότερο γνωστές πτυχές της ζωής και της εξηντάχρονης πορείας του μεγάλου Βρετανού ζωγράφου στην πρώτη ολοκληρωμένη αναδρομική έκθεση εδώ που πραγματοποιείται εδώ και 30 χρόνια στη Νέα Υόρκη, παρουσιάζοντας τα πιο εμβληματικά έργα και τους σημαντικότερους σταθμούς της ζωής του, με αφορμή την συμπλήρωση 80 χρόνων από την γέννησή του (1937) στο Μπράντρφοντ της Αγγλίας.

Ήταν το τέταρτο από τα πέντε παιδιά της Λάουρα και του Κένεθ Χόκνει (αντιρρησία συνείδησης στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο), σπούδασε στο Bradford College of Art και στο Royal College of Art και σε αντίθεση με τον φίλο του Andy Warhol είχε δηλώσει ανοιχτά την ομοφυλοφιλική του ταυτότητα και στα έργα του εξερευνούσε την φύση της ομοφυλόφιλής αγάπης. Κατά την διάρκεια της φοίτησης του στο RCA στο Λονδίνο, συμμετείχε στην έκθεση Young Contemporaries που προανήγγειλε την έλευση της βρετανικής pop-art ενώ λίγο πριν αποφοιτήσει από το Royal College of Art αρνήθηκε να καταθέσει διπλωματική εργασία με το επιχείρημα ότι ήθελε να εξεταστεί αποκλειστικά πάνω στα έργα του, σχεδιάζοντας αντ’ αυτής το σκίτσο “The Diploma” που ανάγκασε το κολέγιο να αλλάξει τους κανόνες του και να του χορηγήσει τελικά το πολυπόθητο δίπλωμα.

Αν και οπωσδήποτε πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους ομοφυλόφιλους καλλιτέχνες στην Βρετανία μετά την εν μέρει «αποποινικοποίηση» του ομοερωτισμού, ο ίδιος γνώριζε καλά πώς ήταν να ζει και να εργάζεται κανείς στην χώρα πριν το 67, όταν άνθρωποι εξακολουθούσαν να φυλακίζονται για το γεγονός ότι ήταν ομοφυλόφιλοι. Χαρακτηριστικές ήταν οι διαφωνίες του και για άλλα ζητήματα όπως η αντικειμενική απεικόνιση του γυμνού ή τα μοντέλα παχουλών, ηλικιωμένων γυναικών που προσλαμβάνονταν τότε και την ανάγκη να αντικατασταθούν από αυτά που εκείνος ονόμαζε «καλύτερα μοντέλα», δηλαδή νεαρά καλογυμνασμένα αγόρια όπως ο Mo Mc Dermott, που σχεδόν πίεσε το κολέγιο για να τον προσλάβει.

Εκτός από την ζωγραφική ο Hockney ασχολήθηκε με το σχέδιο, την χαρακτική, την σκηνογραφία και την φωτογραφία, φιλοτεχνώντας γκραβούρες, πορτρέτα φίλων, και σκηνικά για το Royal Court Theatre, το Φεστιβάλ Όπερας του Glyndebourne, την όπερα La Scala (Teatro alla Scala) του Μιλάνου και την Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης. Μάλιστα το 1966 εκδόθηκαν και κυκλοφόρησαν οι περίφημες εικονογραφήσεις του Hockney σε 14 ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη. Στα πορτρέτα του, που φιλοτεχνήθηκαν σε διάφορες περιόδους κατά την διάρκεια της καριέρας του απεικονίζονται από γνωστοί συγγραφείς και σχεδιαστές μόδας μέχρι ο εικαστικός Henry Geldzahler, ο έμπορος έργων τέχνης Nicholas Wilder, οι γονείς του, το μοντέλο Mo Mc Dermott, και ο χορευτής μπαλέτου και εραστής του Wayne Sleep.

Μια επίσκεψη στην Καλιφόρνια ήταν αρκετή για να τον εντυπωσιάσει τόσο, ώστε να αποφασίσει να εγκατασταθεί μόνιμα για τα επόμενα χρόνια και να εμπνεύσει μια σειρά έργων με τις διάσημες πλέον πισίνες, το εξαιρετικά ρεαλιστικό στιλ και τα ολοζώντανα χρώματα που σε προκαλούν για μια βουτιά στην άπιαστη και φευγαλέα εντύπωση της παντοτινής ομορφιάς. Έργα όπως το “A Bigger Splash” (1967) και το “Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)” είναι ανάμεσα στα γνωστότερα της περιόδου από το 1964 έως το 1975 που φιλοτεχνήθηκαν είτε στο Los Angeles όπου ο καλλιτέχνης μετακόμισε το 1964 είτε στο στούντιο του στο Λονδίνο, όπου επέστρεψε το 1968.