-->
19.04.2024

Συνταγματική Αναθεώρηση: Ακόμη ένα βήμα από τον ΣΥΡΙΖΑ προς τις εκλογές

Ακόμα ένα, προαναγγελθέν, βήμα προς τις εκλογές πραγματοποίησε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ με τη δημοσιοποίηση της συνολικής πρότασής του για την αναθεώρηση του Συντάγματος, λίγες ώρες πριν την καταθέσει υπογεγραμμένη από 50 βουλευτές στο γραφείο του προέδρου της Βουλής ώστε –σύμφωνα με τα προβλεπόμενα– να ανοίξουν οι σχετικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες.

Πρόκειται για κίνηση η οποία, όπως σχολιάζεται χαρακτηριστικά, συνδέεται και με την προχθεσινή συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας, κατά τη διάρκεια της οποίας ο ΣΥΡΙΖΑ τέθηκε ουσιαστικά σε εκλογική «κινητοποίηση», καθώς εκτός των άλλων ορίστηκαν «τομεάρχες» ανά περιφέρεια, που χρεώνονται την οργάνωση του κόμματος ενόψει εκλογών.

Στην ίδια κατεύθυνση και ο ορισμός τριμελούς γραμματείας –αποτελούμενης από τον Αντώνη Κοτσακά, την Εφη Καλαμαρά και την Κατερίνα Κνήτου– που αποτυπώνει πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εισέλθει σε εκλογική ετοιμότητα.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι πρωθυπουργικές παραινέσεις κατά την Π.Γ. προς τα στελέχη του κόμματος να αξιοποιήσουν επικοινωνιακά στην αντιπαράθεσή τους με τα άλλα κόμματα τα πιο «ευνοϊκά» αναθεωρητέα άρθρα, όπως το «περί ευθύνης υπουργών».

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση επικεντρώνεται σε 23 άρθρα του ισχύοντος Συντάγματος, με τους βουλευτές στην αιτιολογική τους έκθεση να κάνουν λόγο για «πλήρη επαναθεμελίωση του πολιτεύματος σε δημοκρατικότερη και προοδευτική βάση».

Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, και σε συνέχεια σχετικών πρόσφατων αναφορών του πρωθυπουργού κάνουν λόγο για «αναγνώριση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους», θεσμοθέτηση του «πολιτικού όρκου» για Πρόεδρο της Δημοκρατίας και βουλευτές, εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό σε περίπτωση αδυναμίας της Βουλής να εκλέξει τον ανώτατο πολιτικό άρχοντα ακόμα και ύστερα από έξι ψηφοφορίες – μία κάθε μήνα, ενώ σε ό,τι αφορά τα δημοψηφίσματα, προβλέπονται τα ακόλουθα:

«Διενέργεια δημοψηφίσματος προκειμένου να κυρωθεί συνθήκη ή συμφωνία που προβλέπει μεταβίβαση κυριαρχικών αρμοδιοτήτων του κράτους, καθώς και προκήρυξη δημοψηφίσματος ύστερα από αίτηση πεντακοσίων χιλιάδων πολιτών που έχουν εκλογικό δικαίωμα για κρίσιμο εθνικό θέμα, ή ενός εκατομμυρίου πολιτών για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα».

Ενδιαφέρον έχει, πάντως, και η προτεινόμενη ρήτρα: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης ως προς το αν η αίτηση δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα ή νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα, αποφαίνεται η Βουλή με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών».

Στα αξιοπρόσεκτα είναι ότι στη διάταξη αναφορικά με τη δυνατότητα της Βουλής να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την κυβέρνηση προστίθεται «προαπαιτούμενο» σύμφωνα με το οποίο κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να συμβεί μόνο αν με την ίδια απόφασή της η Βουλή προτείνει προς διορισμό νέο πρωθυπουργό.

Οσον αφορά το εκλογικό σύστημα, γίνεται λόγος για «αναλογικό σύστημα» με την ακόλουθη ερμηνευτική δήλωση: «Εκλογικό σύστημα θεωρείται αναλογικό, εφόσον το τελικό ποσοστό κατανομής των βουλευτικών εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από δέκα τοις εκατό από το αντίστοιχο ποσοστό ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός στο σύνολο της επικράτειας».

Παραλλήλως προστίθεται ότι «επιτρέπεται η θέσπιση ελάχιστου ορίου ποσοστού ψήφων για την εκλογή βουλευτών, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό».

Βεβαίως, σε συνέχεια ανάλογης πρωθυπουργικής αναφοράς, εμπεριέχεται και η πρόβλεψη για όριο βουλευτικής θητείας τριών βουλευτικών περιόδων, εκτός από τις περιπτώσεις που αφορούν αρχηγούς κομμάτων, πρώην πρωθυπουργούς ή και βουλευτικές περιόδους διάρκειας μικρότερης των τριάντα δύο μηνών.

Oλόκληρη η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

Συγκριτικός πίνακας ισχυουσών και προτεινόμενων διατάξεων



Διαβάστε επίσης