19.10.2018    02:29

Eπίθεση Σπίρτζη κατά ΤΑΙΠΕΔ για παραχώρηση της Εγνατίας

Ευθείες βολές εναντίον του ΤΑΙΠΕΔ και του μοντέλου που επέλεξε για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού εκτόξευσε, από τη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Απέδωσε στις επιλογές του Ταμείου την εμπλοκή που υπήρξε πρόσφατα σε κοινοτικό επίπεδο για το θέμα της τιμολόγησης των διοδίων. Υποστήριξε, δε, ότι «το έργο δεν βγαίνει», δηλαδή ότι δεν είναι βιώσιμο οικονομικά, και κατηγόρησε το ΤΑΙΠΕΔ ότι αγνοεί το αίτημά του για ενημέρωση σχετικά με την παραχώρηση της Εγνατίας.

Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ενημέρωσε χθες τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με την κατασκευή διοδίων και τα έργα στην Εγνατία Οδό. Ξεκίνησε από τον κάθετο άξονα Ξάνθης – Εχίνου – ελληνοβουλγαρικών συνόρων: ο διαγωνισμός για τα πρώτα 8 χλμ. ολοκληρώθηκε (προσωρινός ανάδοχος η ΑΚΤΩΡ με έκπτωση 50,73%) και η σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Και θα ακολουθήσει διαγωνισμός για το δεύτερο τμήμα, μήκους 11 χλμ.

Η συζήτηση «γύρισε» με ερωτήσεις βουλευτών στα διόδια της Εγνατίας Οδού. Εκεί, ο κ. Σπίρτζης δεν έκρυψε για ακόμα μία φορά τη δυσπιστία του απέναντι στις επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ στον διαγωνισμό. Εξέφρασε, δε, την εκτίμηση πως η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι σήμερα «δέσμια» της διαγωνιστικής διαδικασίας, χωρίς να μπορεί να παράγει έργο. «Δεν είμαστε και ευχαριστημένοι από τον τρόπο λειτουργίας της Εγνατίας με αυτό το καθεστώς. Διότι επηρεάζεται άμεσα το έργο που έπρεπε η Εγνατία Α.Ε. να έχει παραγάγει, μέσα σε αυτήν την κατάσταση. Ελπίζω να απελευθερωθεί γρήγορα η Εγνατία Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ, για να κάνει, απερίσπαστα και προσηλωμένη, τη δουλειά που πρέπει να κάνει σε όλα τα έργα, σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα», ανέφερε.

Στη συνέχεια, κατηγόρησε τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ για τις επιλογές που έγιναν αναφορικά με το πλήθος των διοδίων. «Οι σταθμοί διοδίων δεν έγιναν επί της ουσίας ούτε με μελέτη ούτε με απόφαση του υπουργείου, αλλά με μελέτη που έχουν κάνει οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ. Εάν θέλετε, μπορώ να σας ενημερώσω και ποιοι είναι οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, για να βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του», τόνισε. Εν τέλει, αμφισβήτησε την εγκυρότητα του χρηματοοικονομικού μοντέλου της παραχώρησης και κατηγόρησε το ΤΑΙΠΕΔ ότι ευθύνεται για τις πρόσφατες αντιρρήσεις της DG MOVE στην τιμολογιακή πολιτική των διοδίων. «Η άποψή μου –και δεν είναι πολιτική άποψη, αλλά επιστημονική– είναι ότι με τον τρόπο που πηγαίνει το ΤΑΙΠΕΔ δεν “βγαίνει” αυτό το έργο», ανέφερε. «Ο τρόπος που το ΤΑΙΠΕΔ ιδιωτικοποιεί την Εγνατία είναι συγκεκριμένος και έρχεται από το πρώτο μνημόνιο. Είναι ενάντια και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία με τον τρόπο που πάει να γίνει η τιμολόγηση των διοδίων, είναι ενάντια στις σύγχρονες κατευθύνσεις που έχουμε και ως χώρα και ως Ε.Ε., είναι ενάντια στην οδική ασφάλεια, είναι ενάντια στο περιβάλλον». Σημείωσε, δε, ότι «έχω ζητήσει ενημέρωση πολλές φορές για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας, αλλά δεν μου έχει δοθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».

Να σημειωθεί ότι τις προηγούμενες ημέρες πηγές του ΤΑΙΠΕΔ «διέρρεαν» ότι την ευθύνη για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την τιμολογιακή πολιτική φέρει ο κ. Σπίρτζης.

Υπενθυμίζεται πως η DG Move απέρριψε την τιμολογιακή πολιτική που προτάθηκε τον προηγούμενο Ιούνιο στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης, καθώς έχει ζητήσει η τιμολόγηση στα βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων να γίνεται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.