15.10.2018    21:25

Neorion Chicago: Η άγνωστη ελληνική λιμουζίνα και το άδοξο τέλος της

Οι δύο αυτές λέξεις μπορεί να μη λένε τίποτα σήμερα στους νεότερους (ή και στους παλαιότερους…) αλλά κάποτε περιέκλειαν σε μια λιμουζίνα το απαύγασμα της ελληνικής τεχνογνωσίας και τεχνικής σε μια λιμουζίνα κατασκευασμένη στα ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου!

Η Neorion Chicago είχε προκαλέσει αίσθηση στην εποχή της για τον πρωτοποριακό «μυώδη» της σχεδιασμό, καθώς συγκέραζε αρμονικά στοιχεία λιμουζίνας α λα Rolls Royce, με χαρακτήρα οχήματος 4×4 και στοιχεία κουπέ. Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες όμως έβαλαν οριστικό «φρένο» στη μαζική παραγωγή της πρωτοποριακής λιμουζίνας όσο και του μικρότερου οχήματος που προηγήθηκε, και ενδεχομένως «ταφόπλακα» στην ανάπτυξη ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας…


Εν αρχή… μπικίνι

Το 1968 οι Ανδριώτες εφοπλιστές αδελφοί Γουλανδρή (Γιάννης, Αλέξανδρος και Λεωνίδας) αγόρασαν τα ναυπηγεία στο Νεώριο.

Στα 1970-73 η επιφάνεια της εγκατάστασης υπερδιπλασιάστηκε και κατέφθασαν στο Νεώριο οι δύο πλωτές δεξαμενές ΒΙΟΛΑΝΤΩ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ και ΕΡΜΟΥΠΟΛΙΣ, που υπάρχουν και σήμερα. Παράλληλα, ανεγείρονται νέα μηχανουργεία με σύγχρονα για την εποχή μηχανήματα, επεκτείνονται οι προβλήτες και αυξάνεται σημαντικά η απασχόληση.

Λόγω της πετρελαϊκής κρίσης του 1973, ο Γιάννης Γουλανδρής ενσωμάτωσε την Ένφιλντ (εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου στην οποία ήταν επίσης ιδιοκτήτης) στην εταιρεία του Νεωρίου και μετέφερε την γραμμή παραγωγής των αυτοκινήτων (τα οποία σχεδιάζονταν στο Ηνωμένο Βασίλειο από έλληνες και βρετανούς σχεδιαστές) στο νησί της Σύρου, δημιουργώντας έτσι μία νέα εταιρεία με την ονομασία Ένφιλντ-Νεώριον ΕΠΕ.

Παράλληλα, προσλήφθηκε στη νέα εταιρεία ένας νεαρός Έλληνας σχεδιαστής, ο Γεώργιος Μιχαήλ, ο οποίος την ίδια χρονιά παρουσίασε το μοντέλο E 8000 Bicini, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τύπου τζιπ που λειτουργούσε με μπαταρίες, με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία 110-130 χλμ.

Ο Α.Ωνάσης σχεδίαζε την αξιοποίηση του Enfield για την Ολυμπιακή.
 

Παρήχθησαν παραπάνω από 100 τέτοια οχήματα, τα οποία όμως δεν μπορούσαν να πουληθούν στην Ελλάδα λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων. Παρόλα αυτά το σύνολο της παραγωγής εξάχθηκε στο εξωτερικό (αγοράσθηκαν αρκετά από τα Αγγλικά Ταχυδρομεία).


Neorion Chicago (1974)

Μετά Σικάγο

Το 1974, ο Γιάννης Γουλανδρής είχε την ιδέα υλοποίησης ενός νέου μοντέλου πολυτελούς λιμουζίνας το οποίο θα είχε έντονο χαρακτήρα οχήματος 4×4. Μία ομάδα ελλήνων μηχανικών καθώς και ο Γεώργιος Μιχαήλ δούλεψαν στη Σύρο για 8 μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν το Neorion Chicago, μία μεγάλη λιμουζίνα η οποία είχε στιβαρό σασί από αλουμίνιο κατασκευασμένο στο ναυπηγείο και ατσάλινο σκελετό, δυνατό V8 κινητήρα, ενώ είχαν ενσωματωθεί και συγκεκριμένες ενισχύσεις για την προστασία των επιβατών. Πρόκειται μάλιστα για το δεύτερο πολυτελές SUV αυτοκίνητο στον κόσμο μετά το Range Rover.

Μία παραγωγική διαδικασία που περιείχε τέτοια τέτοια οχήματα είχε ξεκινήσει, όταν μία αλλαγή σε ελληνικά νομοσχέδια καταδίκασε τις προοπτικές αγοράς του αυτοκινήτου. Δύο από τα τέσσερα οχήματα πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, πριν διακοπεί οριστικά η παραγωγή το 1976. Το ένα από αυτά εκτίθεται σήμερα στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας της Θεσσαλονίκης.

To δεύτερο, ένα μπλε, ήταν στην Αγγλία και σύμφωνα με δημοσιεύματα βρίσκεται πλέον στην Ελλάδα.

skai.gr