12.07.2020    13:31

Κώστας Καραμανλής για Μετρό Θεσσαλονίκης: Το έργο θα παραδοθεί ολόκληρο το 2023 (video & εικόνες από το σταθμό Βενιζέλου)

Ένα βίντεο για το τρόπο με τον οποία αναμένεται να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες από τον πολύπαθο σταθμό «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης, πως θα γίνει η απομάκρυνση των χωμάτων αλλά και πως θα μοιάζει ο σταθμός όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του έδειξαν στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή τα στελέχη της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» στην σημερινή επίσκεψη του στο εργοτάξιο του σταθμού. 

«Είναι η δεύτερη επίσκεψη που κάνουμε εδώ. Θυμάστε η πρώτη επίσκεψη ήταν τον Οκτώβρη. Τότε δεν είχαμε την δυνατότητα να επισκεφτούμε τον σταθμό, διότι το μόνο που είχε γίνει τότε ήταν η πλάκα, ενώ σήμερα όπως όλοι διαπιστώσατε έχετε ξεκινήσει η απομάκρυνση της επίχωσης. Έχει βγει η απόφαση του ΚΑΣ, είμαστε σύμφωνοι νομίζω πλέον όλοι, τόσο η κυβέρνηση, ο δήμος, η περιφέρεια ότι αυτή είναι η βέλτιστη λύση και όλα θα πάνε καλά» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή του σταθμού. Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί ολόκληρο τον Απρίλιο του 2023. «Τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού άλλωστε αύριο γίνεται για αυτό τον λόγο για να σηματοδοτήσουμε ότι κάτι αλλάζει σε αυτή την πόλη. Το έργο θα συνεχιστεί και θα παραδοθεί ολόκληρο το 2023» ανέφερε, σημειώνοντας πως σύντομα θα  ξεκινήσουν και οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον φορέα υλοποίησης του μετρό.

Την ώρα που επισκέφτηκε ο κ. Καραμανλής το εργοτάξιο της Βενιζέλου, περίπου 45 άτομα εκτελούσαν εργασίες για την απομάκρυνση της άμμου από τα αρχαία, τα οποία αναμένεται να αποσπαστούν. «Η απόσπαση και επανατοποθέτηση είναι κάτι που έχει γίνει και στον δίπλα σταθμό, στην Αγία Σοφίας. Εμείς με αυτό τον τρόπο θεωρούμε ότι προστατεύουμε τα αρχαία. Τέλος στους μύθους. Θέλουμε και αρχαία και μέτρο. Χρησιμοποιούμε αρχές και λύσεις που έχουν χρησιμοποιηθεί και στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις. Πρέπει να αφήσουμε την διχόνοια που υπήρχε σε αυτή την πόλη» δήλωσε ο υπουργός για το ζήτημα, ενώ για την προσφυγή στο ΣτΕ από την Κίνηση Πολιτών, είπε: «Αυτός που κάνει προσφυγή, έχει και το βάρος της ευθύνης. Ελπίζουμε ότι αυτές οι διαδικασίες θα είναι γρήγορες».karamanlis-02.jpg

Τα σχέδια του σταθμού 

Ο Σταθμός «Βενιζέλου» είναι ο τρίτος από τα βορειοδυτικά σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης και αναμένεται να εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες ημερησίως .

Κατά την κατασκευή του, η αρχαιολογική ανασκαφή που προηγήθηκε αποκάλυψε τμήμα της πολεοδομικής οργάνωσης της Βυζαντινής πόλης σημαντικής αρχαιολογικής αξίας. Τα υφιστάμενα αρχαιολογικά ευρήματα θα επανατοποθετηθούν σχεδόν στο σύνολό τους δηλ σε ποσοστό περίπου 92%, οριζοντιογραφικά και υψομετρικά στην ίδια ακριβώς θέση που βρέθηκαν. Για να επιτευχθεί αυτό, η πλάκα του επιπέδου -1 τοποθετείται σε υψόμετρο χαμηλότερο από την συμβατικά προβλεπόμενη θέση της.

karamanlis-04.jpg

Το κτίριο του Σταθμού αποτελείται από 4 κύρια επίπεδα:

  • · Επίπεδο Οδού (Επίπεδο 0)
  • · Επίπεδο Θέασης Αρχαιοτήτων (Μεσοπάτωμα)
  • · Επίπεδο Έκδοσης Εισιτηρίων – Κίνησης Επιβατών (Επίπεδο -2)
  • · Επίπεδο Ηλεκτρομηχανολογικών Χώρων (Η/Μ) (Επίπεδο -3)

Ο Σταθμός έχει δύο ισοδύναμες προσβάσεις εκατέρωθεν της οδού Εγνατίας. Και οι δύο προσβάσεις κατασκευάζονται ως το επίπεδο -2, εξυπηρετώντας τον αρχαιολογικό χώρο και το επίπεδο διακίνησης επιβατών του μετρό. Μέρος των προσβάσεων παραμένει ανοικτό με κάλυψη γυάλινων στεγάστρων, ώστε να υπάρχει οπτική επαφή και φυσικός φωτισμός προς το επίπεδο -1 του αρχαιολογικού χώρου. Οι προσβάσεις διαθέτουν κυλιόμενες και σταθερές κλίμακες ενώ η νότια διαθέτει και ανελκυστήρα.

Το μεσοπάτωμα διαμορφώνεται στο χώρο των εισόδων στο ενδιάμεσο του ύψους μεταξύ της πλάκας οροφής του σταθμού και του αρχαιολογικού χώρου. Είναι προσβάσιμο από τις σταθερές κλίμακες και τον ανελκυστήρα. Το σύνολο του Μεσοπατώματος, επιφανείας περίπου 440τμ., λειτουργεί ως χώρος έκθεσης ευρημάτων και εισαγωγή στον διδακτικό τομέα με βιτρίνες εκθεμάτων, οθόνες προβολής, επιφάνειες επεξηγηματικών κειμένων κτλ.

Στη στάθμη του μεσοπατώματος τοποθετείται διάδρομος που γεφυρώνει τη Βόρεια και Νότια Πρόσβαση του Σταθμού, εντός του αρχαιολογικού χώρου από μεταλλικό σκελετό αναρτημένο από την οροφή με επικάλυψη από υαλοπίνακες ασφαλείας, μια ελαφριά κατασκευή που επιτρέπει τη βέλτιστη θέαση των αρχαιοτήτων.

  • Επίπεδο Αρχαιοτήτων (Επίπεδο -1)

Στο επίπεδο αυτό που είναι προσβάσιμο από τις κυλιόμενες και σταθερές κλίμακες των εισόδων καθώς και τον ανελκυστήρα, εκτίθενται οι ευρεθείσες αρχαιότητες σε άμεση γειτνίαση με την διαδρομή των επιβατών του μετρό. Στη νότια πρόσβαση δίνεται και η δυνατότητα εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο εξασφαλίζοντας την άμεση και βιωματική εμπειρία αυτού.

Στο χώρο και των δύο εισόδων σε αυτό το επίπεδο προβλέπεται επανατοποθέτηση αρχαιολογικών ευρημάτων από την μελλοντική ανασκαφή σε συνέχεια του υφιστάμενου αρχαιολογικού χώρου

Στο επίπεδο αυτό που είναι τυπικό των σταθμών της Θεσσαλονίκης, καταλήγουν οι σταθερές και κυλιόμενες κλίμακες και ο ανελκυστήρας των προσβάσεων από το επίπεδο οδού και ξεκινούν οι σταθερές και κυλιόμενες κλίμακες και ο ανελκυστήρας προς την αποβάθρα. Ταυτόχρονα, περιλαμβάνονται οι χώροι και οι εγκαταστάσεις έκδοσης και επικύρωσης των εισιτηρίων, οι χώροι προσωπικού και μηχανολογικοί χώροι. Τέλος, διατίθεται χώρος 60τ.μ. στη Βόρεια Πρόσβαση και 80τ.μ. στη Νότια Πρόσβαση για την ανάδειξη αρχαιοτήτων και πληροφοριακού υλικού.

Στο επίπεδο αυτό τοποθετούνται όλες οι υπόλοιπες απαιτούμενες για τη λειτουργία του σταθμού Ηλεκτρομηχανολογικές Εγκαταστάσεις.

  • Επίπεδο Αποβάθρας (Επίπεδο -4)

Στο επίπεδο αυτό βρίσκεται η κεντρική αποβάθρα και εκατέρωθεν οι σιδηροτροχιές των συρμών προς τις δύο κατευθύνσεις. Από το Επίπεδο Αποβάθρας ξεκινούν τα δύο κλιμακοστάσια κινδύνου που βρίσκονται στα δύο άκρα του σταθμού.

Πηγή: makthes.gr