23.08.2019    02:26

Τορπίλισε τη συγχώνευση Renault – Fiat Chrysler η γαλλική κυβέρνηση

Η γαλλική κυβέρνηση «τέντωσε το σκοινί μέχρι να σπάσει», δήλωσε στους Financial Times πηγή από τους κόλπους της Renault, δικαιολογώντας την απόφαση της Fiat Chrysler να λήξει τις διαπραγματεύσεις για συγχώνευση με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Οι έντονες πιέσεις που ασκούσε η γαλλική κυβέρνηση, βασικός μέτοχος της Renault με 15% των μετοχών, για μεγάλες παραχωρήσεις από τη Fiat Chrysler κατέστησαν σαφές ότι το γαλλικό κράτος δεν θα επέτρεπε στις δύο εταιρείες να χαράξουν ελεύθερα την πορεία που είχαν οραματιστεί.

Λίγο πριν πέσει η αυλαία για την τελευταία πράξη της «επαναστατικής συγχώνευσης», αξίας 35 δισ. ευρώ, των Fiat Chrysler και Renault, που θα δημιουργούσε την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο γιγάντων του κλάδου κατέρρευσαν ξαφνικά το βράδυ της Τετάρτης. Στην ήδη τεταμένη σχέση μεταξύ Fiat Chrysler και γαλλικής κυβέρνησης, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν η απόφαση του Παρισιού να καθυστερήσει την ψηφοφορία επί του θέματος, προκειμένου να πείσει τη Nissan, ιαπωνική σύμμαχό της Renault, να συμφωνήσει με τη συγχώνευση.

Σύμφωνα με ανώνυμη πηγή των New York Times, η γαλλική κυβέρνηση έθεσε ως όρο ότι όποια απόλυση έρθει ως συνέπεια της συγχώνευσης θα πρέπει να γίνει πρώτα στις ΗΠΑ και στην Ιταλία και μόνο στο τέλος σε γαλλικά εργοστάσια. Στο σημείο εκείνο η Fiat Chrysler είχε ήδη παραχωρήσει στη γαλλική κυβέρνηση θέση στο διοικητικό συμβούλιο, καθώς και δικαίωμα αρνησικυρίας για την επιλογή νέου διευθύνοντος συμβούλου. Εκτός αυτού, είχε συμφωνηθεί η νέα έδρα της εταιρείας να βρίσκεται στο Παρίσι. Επιπλέον, ο Τζον Ελκαν, πρόεδρος της Fiat Chrysler, ήθελε να διασφαλίσει ότι η νέα εταιρεία δεν θα αντιμετωπιζόταν ως υποχείριο των πολιτικών.

Δεδομένου ότι το μετοχικό μερίδιο της γαλλικής κυβέρνησης στη νέα εταιρεία θα περιοριζόταν από 15% στο 7,5%, δύσκολα δικαιολογείται ο τόσο μεγάλος έλεγχος που ήθελε να ασκήσει το Παρίσι. «Οταν οι πολιτικοί προσπαθούν να παρέμβουν σε οικονομικά ζητήματα, αυτό δεν βοηθάει πάντοτε», σχολίασε χθες στο κρατικό ραδιόφωνο της Ιταλίας ο Λουίτζι ντι Μάιο, αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης.

Η Fiat Chrysler έλαβε την κρίσιμη απόφαση για ακύρωση της συγχώνευσης μόλις 10 ημέρες μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου και δακτυλοδεικτούμενη ήταν η γαλλική κυβέρνηση. «Είναι πλέον σαφές ότι στη Γαλλία δεν υφίστανται αυτή τη στιγμή οι πολιτικές συνθήκες, ώστε να προχωρήσει επιτυχώς ένας τέτοιου είδους συνδυασμός», ανακοίνωσε η Fiat Chrysler την Τετάρτη. Το τοπίο για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων φαινόταν εξαρχής νεφελώδες, καθώς ορισμένοι μέτοχοι της Renault ανησυχούσαν ότι ο ιταλο-αμερικανικός όμιλος της Fiat Chrysler υποτιμούσε και περιόριζε το στολίδι της γαλλικής βιομηχανίας. Ταυτόχρονα, το εξαιρετικά ισχυρό εργατικό συνδικάτο της Renault διαφωνούσε με τη σύναψη συμφωνίας, προειδοποιώντας ότι θα οδηγήσει σε απολύσεις εργαζομένων στη Γαλλία. Η συγκυρία των 1.000 απολύσεων της General Electric στη Γαλλία, που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, έριξε λάδι στη φωτιά.

Παράγων Nissan

Κατά το υπουργείο Οικονομικών της Γαλλίας, ο μεγάλος βραχνάς ήταν η ιαπωνική Nissan, που συνεργάζεται με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία τα τελευταία 19 χρόνια, καθώς το μόνο στοιχείο που έλειπε από τη συμφωνία ήταν η «ξεκάθαρη υποστήριξή της». Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, παρά τις πιέσεις που δέχθηκε από τη γαλλική πλευρά να συναινέσει στη συγχώνευση, δήλωσε ότι θα απείχε από την ψηφοφορία επί του θέματος. Στην πολύωρη και κρίσιμη συνάντηση της Τετάρτης, όταν οι εκπρόσωποι της γαλλικής κυβέρνησης κλήθηκαν να ψηφίσουν, αποφάσισαν να αναβάλουν την ψηφοφορία, δεδομένου ότι οι αντιπρόσωποι της Nissan απείχαν. Λιγότερο από μία ώρα μετά, η Fiat Chrysler γνωστοποίησε την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων.

Η πλήρης συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών, που επιδίωκε η Fiat Chrysler, «θα άλλαζε σημαντικά τη δομή του συνεργάτη μας, της Renault. Αυτό θα απαιτήσει εκ θεμελίων επανεξέταση της υφιστάμενης σχέσης μεταξύ Nissan και Renault», είχε δηλώσει τη Δευτέρα ο Χιρότο Σαϊκάβα, διευθύνων σύμβουλος της Nissan.

Ασαφές είναι το πώς θα κινηθούν στο μέλλον οι δύο εταιρείες, οι οποίες φαίνεται ότι επλήγησαν σημαντικά από την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων, με τη μετοχή της Renault να υποχωρεί χθες το βράδυ κατά 6,41%. Η μετοχή της Fiat Chrysler ανέκαμπτε κατά και 0,09%. Επίσης αβέβαιο είναι το πώς θα διαχειριστούν μόνες το κόστος και την τεχνογνωσία που απαιτείται για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών και αυτόνομων αυτοκινήτων. Ωστόσο, όπως δήλωσε Γάλλος αξιωματούχος στο Bloomberg σχετικά με την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων, η γαλλική κυβέρνηση «δεν έχει κλείσει καμία πόρτα».