Search
Close this search box.
Search

Αλλάζουν τα δεδομένα για τον ταξιδιωτικό κλάδο – Ο Μπάιντεν θα επιστρέψει στη Συμφωνία του Παρισιού

Πριν 4 έτη

Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν αναμένεται να αναστρέψει πολλές από τις αποφάσεις του Ντόναλντ Τραμπ. Μία από αυτές θα είναι και η απόφαση του Τραμπ να αποχωρήσουν οι ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού.

Ο Μπάιντεν έχει αναφερθεί στην πρόθεσή του να επαναφέρει τις ΗΠΑ στη Συμφωνία του Παρισιού, η οποία ήταν και μία από τις δεσμεύσεις της προεκλογικής του καμπάνιας. Αυτή του η απόφαση θα έχει τεράστιο αντίκτυπο -εκτός από τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής- και στον τουριστικό κλάδο.

Η συμφωνία υπεγράφη από 196 χώρες σε συνέδριο των Ηνωμένων Εθνών το 2015 και τέθηκε σε ισχύ στις 4 Νοεμβρίου του 2016. Ουσιαστικά δεσμεύει τις συμμετέχουσες χώρες να λάβουν μέτρα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, θεωρώντας πώς τα ταξίδια αποτελούν έναν από τους βασικούς παράγοντες δημιουργίας και όξυνσης του φαινομένου.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού είναι η διατήρηση της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας αρκετά κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου, πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα και η συνέχιση των προσπαθειών ώστε να μην υπερβεί η αύξηση τους 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Το 2017, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε δηλώσει ότι οι ΗΠΑ θα αποσύρονταν από τη Συμφωνία με την πρώτη δυνατή ευκαιρία, η οποία ήρθε μία μέρα μετά τη λήξη των φετινών αμερικανικών εκλογών στις 4 Νοεμβρίου. Ο Τραμπ υποστήριξε ότι η Συμφωνία «έριχνε» μεγάλο βάρος της ευθύνης στις ΗΠΑ, τονίζοντας πως κάποιες άλλες χώρες είχαν πιο «χαλαρές» δεσμεύσεις.

Συμφωνία του Παρισιού.
Φωτογραφία από τη Σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών που υπεγράφη η Συμφωνία του Παρισιού. © Presidencia de la Republica Mexicana / Flickr 

Η κατάσταση ανά κλάδο

Οι αερομεταφορές θεωρούνται ως ένας από τους πιο ρυπογόνους κλάδους. Στο «στόχαστρο» βρίσκονται κυρίως οι business class θέσεις λόγω του χώρου που καταλαμβάνουν μέσα στα αεροπλάνα. «Αν οι αερομεταφορές ήταν μία χώρα, θα κατατασσόταν στην πρώτη δεκάδα όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Ενωση.

Τα τελευταία χρόνια, η Συμφωνία του Παρισίου έχει οδηγήσει πολλούς οργανισμούς να υιοθετήσουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, ενώ οι στόχοι που τέθηκαν βοήθησαν στη γρήγορη λήψη μέτρων.

«Κατά την άποψη μου, είναι ο μόνος λογικός τρόπος που οι επιχειρήσεις μπορούν να συντονιστούν με τους στόχους μείωσης της ρύπανσης» λέει η Χέλεν Χόντζκινσον της εταιρείας Festive Road.

Πολλές εταιρείες συγκρίνουν την πρόοδό τους παίρνοντας ως μέτρο σύγκρισης τη Συμφωνία. Τον περασμένο η στοιχηματική εταιρεία Kindred Group δήλωσε ότι είχε «εναρμονίσει» τις πρακτικές της με τη Συμφωνία του Παρισιού, ενώ παράλληλα αναγνώρισε ότι πρέπει τα επαγγελματικά της ταξίδια να μειωθούν κατά το ένα τρίτο.

Την ίδια στιγμή, η Τράπεζα της Αγγλίας δήλωσε ότι βρίσκεται κοντά στην επίτευξη των «πράσινων» στόχων που είχε θέσει το 2016, ενώ ανακοίνωσε ότι επόμενος στόχος της είναι να εναρμονιστεί με τη Συμφωνία του Παρισιού. Σκοπεύει παράλληλα να μειώσει τα επαγγελματικά ταξίδια του οργανισμού κατά 63% μέχρι το 2030.

Άλλες εταιρείες όπως οι Rolls Royce, Ford, Tetrapak και Paypal εφαρμόζουν στρατηγικές για να μειώσουν τα επαγγελματικά ταξίδια που κάνουν τα στελέχη τους.

Συμφωνία του Παρισιού.
Το 2017, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε δηλώσει ότι οι ΗΠΑ θα αποσύρονταν από τη Συμφωνία με την πρώτη δυνατή ευκαιρία, η οποία ήταν μία μέρα μετά τη λήξη των φετινών αμερικανικών εκλογών στις 4 Νοεμβρίου. Ο Τραμπ υποστήριξε ότι η Συμφωνία «έριχνε» μεγάλο βάρος της ευθύνης στις ΗΠΑ, λέγοντας πως κάποιες άλλες χώρες είχαν πιο «χαλαρές» δεσμεύσεις. © Shutterstock

Η ισορροπία

Η επιστροφή των ΗΠΑ στη Συμφωνία του Παρισιού στέλνει ένα μήνυμα προς τις υπόλοιπες χώρες και οργανισμούς ότι η κλιματική αλλαγή πρέπει να είναι προτεραιότητα.

«Χωρίς τη συμμετοχή των ΗΠΑ, οι πιο ρυπογόνες χώρες όπως η Βραζιλία, η Σαουδική Αραβία και η Αυστραλία θα έβρισκαν άλλοθι να μην κάνουν τίποτα» λέει ο Αντριου Πέρολς, διευθύνων σύμβουλος της Greengage Solutions. «Θα έδινε επίσης αφορμή σε άλλες χώρες όπως η Ινδία να μην κάνουν περισσότερες ενέργειες. Θα αυξανόταν η πίεση στην Ευρώπη για να σηκώσει μεγαλύτερο βάρος».

Οι ΗΠΑ ευθύνoνται για πάνω από 13% των συνολικών εκπομπών ρύπων και μετά την Κίνα (που ευθύνεται για το 26% των ρύπων) είναι η πιο ρυπογόνα χώρα. Η Κίνα έχει δεσμευθεί ότι θα έχει «απαλλαχθεί» από τους ρύπους μέχρι το 2060, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το 2050.

Μετά από την πανδημία πολλοί οργανισμοί ανακαλύπτουν ότι ο εναρμονισμός με τους στόχους της Συμφωνία θα είναι πιο εύκολος σε έναν κόσμο όπου τα ψηφιακά συνέδρια έχουν πλέον καθιερωθεί και η ανάγκη για επαγγελματικά ταξίδια επαναπροσδιορίζεται.

Πετυχαίνοντας τους στόχους

O Πέρολς λέει ότι ένας από τους πιο απλούς τρόπους να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων στις αερομεταφορές είναι η κατάργηση των business class θέσεων. Την ίδια στιγμή πολλοί από τους περιορισμούς που «έφερε» η πανδημία του Covid-19 μπορεί να «μείνουν» και μετά το εμβόλιο αλλάζοντας κατά πολύ τα δεδομένα.

Την ίδια στιγμή η μείωση του διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να έρθει πρωταρχικά από τη μείωση των ρύπων που εκπέμπουν τα αεροπλάνα. Η δενδροφύτευση είναι σίγουρα ένα θετικό βήμα, αλλά τα αποτελέσματά της χρειάζονται χρόνια για να γίνουν ορατά.

Οι σωστές μετρήσεις και το σωστό budgeting θα γίνουν ακόμη μεγαλύτερες προτεραιότητες στη βάση της λογικής ότι οι μετρήσιμοι στόχοι φέρνουν αποτελέσματα, λέει ο Πέρολς. «Οι περισσότεροι ταξιδιώτες είναι υπέρ της μείωσης του οικολογικού τους αποτυπώματος αλλά δεν έχουν την κατάλληλη πληροφόρηση», προσθέτει.

Σε αυτό το μήκος κύματος η νίκη του Μπάιντεν θα έχει απτά αποτελέσματα σε διεθνές επίπεδο και η διαχείριση του ταξιδιωτικού κλάδου πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στις αποφάσεις της νέας αμερικανικής κυβέρνησης.

με πληροφορίες από Skift

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.