Ανακοίνωση εξέδωσαν οι εγαζόμενοι στην ΕΥΔΑΠ με την οποία καταγγέλουν την κατακύρωση εργολαβίας ύψους 5 εκατ. ευρώ από την εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ, η οποία ανήκει στον υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη.
ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ Δ.Σ. ΕΥΔΑΠ ΑΓΓΕΛΑΚΗ ΜΑΝΩΛΗ
Μετά την Ερώτηση στη Βουλή αλλά και τα δημοσιεύματα του Τύπου, σχετικά με την πρόσφατη κατακύρωση Εργολαβίας, προϋπολογισμού 4.950.000,00 € στην εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ, για έργο αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύων, στέλεχος της οποίας κατά καιρούς έχει απασχολήσει τον Τύπο και την ΕΥΔΑΠ για θέματα σύγκρουσης συμφερόντων, αφήνονται αναπάντητα ερωτήματα για τη στάση των αρμόδιων σχετικά με την ουσία του θέματος.
Σε κρίσιμες εποχές για τη Χώρα και την κοινωνία η ΕΥΔΑΠ οφείλει να διατηρεί το κύρος και την καλή της φήμη. Όποιες άλλες εταιρικές πράξεις κοινωνικής υποστήριξης που γίνονται κυρίως για επικοινωνιακούς λόγους, αναιρούνται από τη βλάβη τέτοιου είδους δημοσιευμάτων. Ο ρόλος των υψηλόβαθμων στελεχών και η ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων πρέπει να διερευνηθεί από τα αρμόδια όργανα ελέγχου όπως είχε γίνει και στο παρελθόν από προηγούμενες Διοικήσεις. Δυστυχώς τα φαινόμενα παθογένειας, ασυμβίβαστο αρμοδιοτήτων δεν εξαντλούνται στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά έχουν εντοπιστεί και σε άλλες, πολύ σοβαρές περιπτώσεις στην κορυφή της ιεραρχίας της Εταιρείας. Και σε αυτές πρέπει άμεσα να αποκατασταθεί η νομιμότητα.
Για την ορθότερη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, συστήθηκε Επιτροπή Αναμόρφωσης τους. Κύριος ρόλος που κλήθηκε να επιτελέσει η Επιτροπή αυτή ήταν η διαμόρφωση των τευχών δημοπράτησης ώστε να προσδιοριστεί με σαφήνεια το φυσικό αντικείμενο των έργων και να βελτιωθούν οι συγκεκριμένες διαδικασίες.
Τα τεύχη δημοπράτησης που εισήχθησαν στο ΔΣ όχι μόνο δεν προσδιόριζαν με σαφή τρόπο το φυσικό αντικείμενο αλλά εμφάνισαν ύψος προϋπολογισμού υπερβολικά υψηλό. Αυτό αποδεικνύεται ξεκάθαρα από το ποσοστό των εκπτώσεων σε όλα τα συγκεκριμένα έργα που είναι άνω του 55%. Δημιουργείται εύλογα η απορία, γιατί τα έργα δεν προϋπολογίζονται από την αρχή στα επίπεδα των πραγματικών τιμών. Η συγκεκριμένη εργολαβία αφορά κυρίως τοποθέτηση νέων παροχών σε ένα μόνο Τομέα, σε μια περίοδο που λόγω κρίσης η οικοδομική δραστηριότητα είναι μηδενική.
Δεν είναι δυνατόν η Διοίκηση, που τόσο κόπτεται δήθεν για την κατασπατάληση χρήματος και το νοικοκύρεμα της ΕΥΔΑΠ, να εισηγείται σήμερα τέτοια ιλιγγιώδη ποσά σε δεκάδες εργολαβίες, πού επιβαρύνουν οικονομικά την Εταιρεία και εκχωρούν πλήρως το Τεχνικό αντικείμενο της στους ιδιώτες.
Για κάθε ενέργεια που βλάπτει τα συμφέροντα της Εταιρείας πρέπει να επιλαμβάνονται τα αρμόδια όργανα και να τηρούνται όσα προβλέπονται από το Νόμο και τους Κανονισμούς. Κανείς δεν δικαιούται να προκαλεί βλάβη στην ΕΥΔΑΠ με τις πράξεις του ή την ακατανόητη αδράνειά του».
Τι έγραφε το “Βήμα” πριν λίγες ημέρες
Σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος», η εταιρεία αναλαμβάνει το έργο «Τοποθέτηση Νέων Παροχών και Εργασίες Δικτύου Ύδρευσης σε Περιοχές Αρμοδιότητας Τομέα Πειραιά της ευδαπ», προϋπολογισμού δημοπράτησης 4,9 εκατ. ευρώ, με έκπτωση, η οποία έφτασε το 59,2%. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν συνολικά επτά εργοληπτικές εταιρίες.
Αοριστία κατασκευαστικού αντικειμένου
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τεχνική περιγραφή του έργου, η οποία είναι αρκετά αόριστη, καθώς προβλέπει ότι ο ανάδοχος θα υλοποιήσει «σποραδικά έργα στην εν λόγω περιοχή, χωρίς τη δυνατότητα της εκ των προτέρων γνώσης των θέσεων επέμβασης και του μεγέθους εκάστου έργου». «Η Διευθύνουσα Υπηρεσία ιεραρχεί το σύνολο των εργασιών και καθορίζει τη θέση, το χρόνο και το είδος των προς εκτέλεση επεμβάσεων στο πλαίσιο του παρόντος έργου», σημειώνεται.
Ειδικότερα, η εργολαβία περιλαμβάνει «αναγκαίες εργασίες για την ικανοποίηση αιτημάτων πελατών που αφορούν στην τοποθέτηση νέων παροχών, οι οποίες εκτιμάται ότι, ενδεικτικά και όχι δεσμευτικά, θα απορροφήσουν περί το 25% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, στο οποίο περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η τοποθέτηση περί των 2.000 νέων παροχών».
Συγκεκριμένα, στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνονται: τοποθέτηση αγωγών – δικλείδων και διαμόρφωση συνδέσεων, τοποθέτηση νέων οικιακών παροχών ύδρευσης «επί υπάρχοντος δικτύου ή όπου απαιτηθεί σε επέκταση υφιστάμενου δικτύου», εξυγίανση και μεταφορά – μετατόπιση υφισταμένων παροχών, κατασκευή και αποκάλυψη φρεατίων και αντικατάσταση προτεινόμενων τμημάτων του δικτύου. Αξίζει να αναφερθεί ότι διανύουμε περίοδο ανομβρίας σε οικοδομικά έργα και οι νέες συνδέσεις με το δίκτυο τηςευδαπ είναι ελάχιστες.
Σύγκρουση συμφερόντων;
Στο μεταξύ, από την ανάληψη έργων της ευδαπ από την «Διάτμηση» προκύπτει και σύγκρουση συμφερόντων, καθώς ο γενικός διευθυντής Λειτουργίας Δικτύων και Εγκαταστάσεων της ευδαπ, κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος προΐσταται των έργων της εταιρίας, είναι κουμπάρος με τον νυν επικεφαλής της «Διάτμησης» και πρώην συνεταίρο του κ. Φλαμπουράρη, κ. Ι. Κοτταρίδη.
Μάλιστα, σύμφωνα με ντοκουμέντα που είχε αποκαλύψει “Το Βήμα της Κυριακής” προ μηνών, το 2003, η ομόρρυθμη εταιρεία «Ι. Κοτταρίδης – Αλ. Φλαμπουράρης» (με μετόχους τους τότε εταίρους της Διάτμησης) είχε προχωρήσει στη σύσταση κοινοπραξίας με τον κ. Καραγιάννη.
Με άλλα λόγια, ο τότε βοηθός γενικός διευθυντής της ευδαπ, στα καθήκοντα του οποίου ήταν – μεταξύ άλλων – η εποπτεία των εργοληπτών της εταιρείας, συνεταιρίστηκε με δύο σταθερούς εργολάβους της εταιρείας, κατά παράβαση κάθε έννοιας εταιρικού δικαίου.
Η κοινοπραξία, στην οποία η ομόρρυθμη εταιρεία συμμετείχε με 66,6% και ο κ. Καραγιάννης με 33%, είχε ως ιδρυτικό σκοπό και αντικείμενο την κατασκευή πολυκατοικίας στη Ραφήνα.
Οταν αυτή η σύγκρουση συμφερόντων έγινε γνωστή στον τότε πρόεδρο της ευδαπΚωνσταντίνο Κωστούλα – και στον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά -, διατάχθηκε εσωτερικός έλεγχος και ο κ. Καραγιάννης «καρατομήθηκε» και απομακρύνθηκε από τη θέση του. Ωστόσο, το 2013 επέστρεψε και αναβαθμίστηκε σε θέση γενικού διευθυντή.
Οι υψηλές εκπτώσεις στο τέλος αυξάνουν τον λογαριασμό
Η Διάτμηση από το 2004 ως το 2011 έλαβε από την ευδαπ οκτώ εργολαβίες για εργασίες στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης της εταιρείας, αθροιστικής αξίας 18,6 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, σε αρκετές εξ αυτών η εταιρεία προσέφερε υπερβολικά υψηλές εκπτώσεις ακόμη και στο ύψος του 69%.
Σημειωτέον ότι οι υψηλές εκπτώσεις στα δημόσια έργα, ειδικά στα έργα κατασκευής, έχουν οδηγήσει συχνά σε πανωλεθρίες, όπως στα σιδηροδρομικά έργα της Βόρειας Πελοποννήσου παλιότερα ή τα οδικά της Αμβρακίας Οδού, καθώς έφτασαν να καρκινοβατούν και να πηγαίνουν από παράταση σε παράταση.
Μάλιστα, σύμφωνα με μελέτη του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), σε δείγμα 706 έργων που δημοπρατήθηκαν την τελευταία 15ετία, με προϋπολογισμό άνω των 10 εκατ. ευρώ, ένα στα τρία έργα ανατέθηκε με έκπτωση μεταξύ 40% και 60%, με αποτέλεσμα τα περισσότερα να καταγράψουν μεγάλες υπερβάσεις του προϋπολογισμού και το δημόσιο να επιβαρυνθεί με σημαντικά υψηλότερα ποσά.