22.10.2020    10:16

Η «ιδιαιτερότητα» της μάσκας στα ειδικά σχολεία

Με χαμόγελα και φωνές θα γεμίσουν και πάλι τα σχολεία στις 14 Σεπτεμβρίου, μετά την ανακοίνωση της οριστικής έναρξης από την υπουργό Παιδείας. Παρόντες στη νέα σχολική χρονιά και οι μαθητές των ειδικών σχολείων με τις οδηγίες να ορίζουν πως η χρήση μάσκας θα είναι προαιρετική.
Η εφαρμογή του μέτρου αυτού θα είναι πάρα πολύ δύσκολη «έως και επικίνδυνη» λέει χαρακτηριστικά η Θεοδώρα Πρυμίδου, μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών, μιλώντας στο GRTimes.gr. «Με την έννοια ότι θα προκαλέσει στην ιδιαίτερη αυτή ομάδα παιδιών επιθετικότητα και εκνευρισμό, ειδικά σε περιπτώσεις αυτιστικών παιδιών. Δεν νομίζω ότι μπορεί να εφαρμοστεί στα ειδικά σχολεία η χρήση της μάσκας καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και του σχολικού ωράριο» συμπληρώνει.

Σύμφωνη με αυτή την άποψη βρίσκει και την πρόεδρο της ΠΕΕΠ, Αναστασία Θώμου. «Ως εκπαιδευτικός ειδικής αλλά και γενικής αγωγής σίγουρα θα υπάρξουν θέματα ως προς την ανεκτικότητα της μάσκας από την πλευρά των παιδιών και στην πορεία θα έρθουμε αντιμέτωποι με τις ψυχολογικές συνέπειες που θα έχει αυτή – ιδιαίτερα στους μαθητές των ειδικών σχολείων» αναφέρει.

Η σπουδαιότητα της φυσιογνωμίας

Δεν μπορεί το παιδί να πειθαρχήσει και να αποδεχτεί για τόσες ώρες μια μάσκα, πρόταση που αντηχεί καθημερινά, προβάλλοντας όμως τη μια όψη του νομίσματος. Η χρήση της μάσκας στην ουσία «παραμορφώνει» τη φυσιογνωμία των ανθρώπων -ιδιαίτερα εκείνων που γνωρίζει κανείς πρώτη φορά. «Τα παιδιά, τα αυτιστικά για παράδειγμα, δεν θα είναι σε θέση θα αναγνωρίσουν τον συνάδελφο εκπαιδευτικό, αυτό από μόνο του δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στους μαθητές. Τώρα που θα διδάσκουν και καινούργιοι συνάδελφοι, αναπληρωτές, νεοδιορισμένοι, που δεν θα τους ξέρουν τα παιδιά το πρόβλημα θα διογκωθεί με τη χρήση της μάσκας και θα δημιουργηθούν εμπόδια στην εμπιστοσύνη μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Δεν θα υπάρχει «σωστή» γνωριμία και τα παιδιά αυτά αντιλαμβάνονται το δήθεν. Τώρα με τη μάσκα όλα αυτά αλλάζουν εικόνα. Νομίζω ότι η διαφανής προσωπίδα περισσότερο ενδείκνυται για τέτοιες περιπτώσεις ώστε φαίνεται το πρόσωπο, να φαίνεται και το στόμα. Ειδικά στα κωφά που κάνουν και χειλιοανάγνωση δεν γίνεται διαφορετικά» υπογραμμίζει η κα. Πρυμίδου.

Είμαστε παιδαγωγοί, όχι τιμωροί

Τον ρόλο τους ως παιδαγωγοί και εκπαιδευτικοί επισημαίνουν και η κα. Θώμου και η κα. Πρυμίδου. Σκοπός δεν είναι να τους κάνουμε παρατηρήσεις όλη την ώρα και να τους «αστυνομεύουμε». «Θα προκληθεί εκνευρισμός με τις συνεχείς παρατηρήσεις. Εμείς χρειαζόμαστε ηρεμία στα ειδικά σχολεία. Προσπαθούμε κάθε χρόνο να αποτρέψουμε καταστάσεις που δημιουργούν ένταση. Δεν μπορείς για παράδειγμα να απαιτήσεις από ένα αυτιστικό παιδί, το οποίο έχει πολύ συγκεκριμένες συμπεριφορές να αποδεχτεί τη μάσκα» επισημαίνει η κα. Πρυμίδου.

Παράλληλα, η συζήτηση εστιάζεται γύρω από την μάσκα καθώς τα υπόλοιπα μέτρα εφαρμόζονται με μεγαλύτερη ευελιξία, σημειώνει η κα. Θώμου. «Έγκειται στην κάθε προσπάθεια του εκπαιδευτικού, δηλαδή τι είδους κανόνες θα θέσει και πως θα υπάρξει ένας καλύτερος έλεγχος. Υπάρχει ποικιλία ως προς τα σύνδρομα, ως προς την ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού. Μπορεί πέντε παιδιά να έχουν το ίδιο σύνδρομο αλλά οι συμπεριφορές τους να είναι εντελώς διαφορετικές, όπως και η ψυχοσύνθεσή τους».

Διάλογος η απάντηση των εκπαιδευτικών

Είναι κάποια μέτρα που φαίνονται δύσκολα ως προς την υλοποίησή τους, ωστόσο «οι εκπαιδευτικοί έχουν διάθεση να τα εφαρμόσουν και στην πορεία να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που θα προκύψουν μέσω διαλόγου και συνεργασίας των εκπαιδευτικών, των γονέων, των γιατρών και όλων όσων εμπλέκονται. Και κυρίως διάλογος με το ίδιο το παιδί, γιατί ο ρόλος μας είναι παιδαγωγικός και δεν πρέπει να επιβάλουμε οτιδήποτε σε ένα επιβαρυμένο ψυχολογικά παιδί» λέει η κα. Θώμου.

«Αναγκαστικά λαμβάνονται όλα αυτά τα μέτρα. Θεωρώ πως και η κα. Κεραμέως πιστεύει ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστούν στην πράξη αλλά σαν υπουργός είναι αναγκασμένη να τραβήξει άλλη γραμμή, άλλη κατεύθυνση» καταλήγει η κα Πρυμίδου.