Search
Close this search box.
Search

Νέο πακέτο μέτρων – φωτιά ρίχνει στο τραπέζι η κυβέρνηση – Ένα προς ένα τα χαράτσια

Πριν 9 έτη

Ένα νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να πέσει σήμερα στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης μεταξύ οικονομικού επιτελείου και επικεφαλής των θεσμών. Το πακέτο δόθηκε από χθες στα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών και κατά κύριο λόγο περιλαμβάνει νέες εκδοχές φορολογικών μέτρων που ήδη έχουν συζητηθεί με τους θεσμούς καθώς και σειρά εισπρακτικών μέτρων με επιβολή φόρων σε προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Στο τραπέζι βρίσκεται και η αλλαγή της φορολογίας επί των μικτών κερδών των εταιρειών τυχερών παιχνιδιών.

 

Σύμφωνα, με τη Ναυτεμπορική, το πακέτο περιλαμβάνει:

1. Τέλος διανυκτέρευσης: Επανέρχεται το σχέδιο για επιβολή του «ειδικού τέλους διανυκτέρευσης» στα ξενοδοχεία με ποσά της τάξεως του ενός ευρώ ανά… αστέρι.

Δηλαδή, στα ξενοδοχεία τριών αστέρων θα επιβάλλεται ειδικό τέλος τριών ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων τέσσερα ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα πεντάστερα πέντε ευρώ κ.λπ.

Το σχέδιο της θέσπισης του τέλους διανυκτέρευσης είχε έρθει στην επιφάνεια πέρυσι την άνοιξη και τότε παρουσιαζόταν ως «ισοδύναμο» είτε για να μην καταργηθεί το ειδικό καθεστώς του ΦΠΑ στα νησιά είτε για να μην αυξηθεί ο ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες από το 6,5% στο 13%.

Με την τροπή που πήραν τα πράγματα πέρυσι το καλοκαίρι έγιναν και τα δύο: και ο ΦΠΑ στα ξενοδοχεία αυξήθηκε και καταργήθηκε το ειδικό καθεστώς στα νησιά του Αιγαίου.

Η επαναφορά στο προσκήνιο του τέλους διανυκτέρευσης γίνεται με στόχο να αντληθούν περί τα 150 εκατ. ευρώ. Στο ποσό αυτό είχε καταλήξει πέρυσι και σχετική έρευνα που είχε κάνει το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Συγκεκριμένα, είχε εκτιμηθεί ότι η επιβολή του τέλους 1-5 ευρώ στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα ισοδυναμούσε με επιβάρυνση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων κατά 147,6 εκατ. ευρώ.

2. Ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων: Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη περίπου κατά 4,5%, με στόχο την άντληση επιπλέον εσόδων της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο ειδικός φόρος από τα 670 ευρώ ανά 1.000 λίτρα που είναι σήμερα θα διαμορφωθεί στα 700 ευρώ.

Επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, που σημαίνει ότι η επιβάρυνση στην τιμή λιανικής θα φτάσει στα 4-5 λεπτά ανά λίτρο.

Με βάση το ισχύον καθεστώς, από το τελικό ποσό που πληρώνουμε για ένα λίτρο βενζίνης, το 69,11% καταλήγει στην εφορία. Μετά την αύξηση του ειδικού φόρου, ο φορολογικός συντελεστής θα ανέβει ακόμη περισσότερο, στο 70%.

Από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη το Δημόσιο εισπράττει ετησίως περί τα 2,17 δισ. ευρώ (σ.σ.: παρατηρήθηκε μείωση συγκριτικά με το 2014).

Σχεδιάζεται να μην υπάρξει αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του diesel (σ.σ.: αποδίδει εισπρακτικά περί το 1,3 δισ. ευρώ ετησίως) καθώς κάτι τέτοιο θα επηρέαζε και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων.

3. Αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία: Το ειδικό τέλος στην κινητή τηλεφωνία (τόσο στη συνδρομητική όσο και στα καρτοκινητά) απέδωσε το 2015 περί τα 210 εκατ. ευρώ (από 375 εκατ. ευρώ που ήταν η απόδοση το 2010, με την πτώση να αποδίδεται στη μείωση της χρήσης λόγω ύφεσης και υπερφορολόγησης).

Με την αύξηση του ειδικού τέλους η κυβέρνηση θέλει να αντλήσει επιπλέον έσοδα της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, ποσό που παραπέμπει σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών περίπου κατά 25%.

Σήμερα, ο συνδρομητής επιβαρύνεται με ειδικό τέλος της τάξεως του 12% (για λογαριασμούς έως 50 ευρώ που είναι και συντριπτική πλειοψηφία) έως 20% (για λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ).

Αν οι συντελεστές αυξηθούν κατά 25%, τότε θα διαμορφωθούν ως εξής:
* Στο 15% για τους λογαριασμούς έως 50 ευρώ
* Στο 25% για τους μεγάλους λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ.

Στην καρτοκινητή τηλεφωνία επιβάλλεται ειδικό τέλος 12%, το οποίο επίσης θα αυξηθεί στο 15% αν προχωρήσει η ελληνική πρόταση.

Υπενθυμίζεται ότι επί του ειδικού τέλους επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, κάτι που σημαίνει ότι οι πραγματικοί φορολογικοί συντελεστές αυτή τη στιγμή κυμαίνονται από 38% έως και 47,6%.

Σήμερα, σε έναν λογαριασμό 40 ευρώ ο φόρος φτάνει στα 4,8 ευρώ και ο ΦΠΑ στα 10,3 ευρώ.

Με αύξηση του ειδικού τέλους από 12% στο 15%, ο φόρος θα διαμορφωθεί στα 6 ευρώ και ο ΦΠΑ στα 10,58 ευρώ, που σημαίνει ότι η αλλαγή θα οδηγήσει σε επιβάρυνση της τάξεως του 1,5 ευρώ μηνιαίως ή 18 ευρώ ετησίως.

Κυβερνητικές πηγές υποστήριζαν ότι υπάρχουν πολλές πιθανότητες η επιβάρυνση να μη φτάσει ποτέ στον τελικό καταναλωτή και ουσιαστικά να απορροφηθεί από τις εταιρείες μέσα από μια νέα αναπροσαρμογή των τιμολογίων που ούτως ή άλλως ακολουθούν πτωτική τροχιά τα τελευταία χρόνια.

4. Επιβολή ειδικού φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση: Το μέτρο σχεδιάζεται να αποδώσει εισπρακτικά περίπου 30 εκατ. ευρώ ετησίως, με τα κυβερνητικά στελέχη να ελπίζουν ότι και στη συγκεκριμένη περίπτωση -όπως και στην περίπτωση της κινητής τηλεφωνίας- το πρόσθετο κόστος δεν θα μεταφερθεί στα νοικοκυριά, αλλά θα απορροφηθεί από τις εταιρείες του κλάδου (κυρίως στον ΟΤΕ και στη FORTHnet που έχουν εγγράψει περίπου ένα εκατομμύριο συνδρομητές).

Δεδομένου ότι τα ετήσια έσοδα του συγκεκριμένου κλάδου δεν ξεπερνούν τα 300-350 εκατ. ευρώ, η επιβολή του ειδικού φόρου θα προκαλέσει επιβάρυνση της τάξεως του 10%-15%. Σε μια συνδρομή των 25 ευρώ θα προκύψει μηνιαία επιβάρυνση 2-3 ευρώ, εφόσον τελικώς προχωρήσει το μέτρο.

5. Αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα προϊόντα καπνού: Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού, το Δημόσιο αντλεί περί τα 2,36 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση από τον φόρο στα τσιγάρα ο οποίος ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα φτάνει να αντιστοιχεί ακόμη και στο 82% επί της τιμής λιανικής.

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει περαιτέρω αύξηση του ειδικού φόρου ώστε στα κρατικά ταμεία να εισρεύσουν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ.

Οι καπνοβιομηχανίες έχουν ήδη διαμαρτυρηθεί στην κυβέρνηση για τη μεγάλη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου το οποίο έχει φτάσει στα ύψη μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις φόρων.

Η νέα αύξηση του ειδικού φόρου είναι πιθανό να συνοδευτεί από τα μέτρα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, καθώς το μερίδιο των λαθραίων έχει ξεπεράσει πλέον το 25%.

Η επιβάρυνση ανά πακέτο προκειμένου να συγκεντρωθεί το ποσό των 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 50 λεπτά.

6. Θέσπιση ειδικού τέλους διέλευσης στα Ι.Χ. με ξένες πινακίδες: Το μέτρο εκτιμάται ότι θα αποφέρει περί τα 15 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την «απάντηση» που σκοπεύει να δώσει το υπουργείο Οικονομικών στον ολοένα και αυξανόμενο αριθμό οδηγών που εφοδιάζουν τα οχήματά τους με ξένες πινακίδες -κυρίως βουλγάρικες- προκειμένου να τα χρησιμοποιούν εντός Ελλάδας αποφεύγοντας τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας αλλά και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται στα Ι.Χ. με κινητήρα άνω των 1.929 κυβικών.

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.