Πυρετώδεις και απανωτές είναι οι τηλεδιασκέψεις της κυβέρνησης με τους δανειστές σε μια προσπάθεια να ξεπεραστούν τα «αγκάθια» και κυρίως αυτό που αφορά τα κόκκινα δάνεια, τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας και τους δανειολήπτες που έχουν ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη.
Εφόσον σημειωθεί πρόοδος, θα συνέλθει η ομάδα εργασία των 19 (Euroworking group) η οποία θα προετοιμάσει τη συνεδρίαση του Eurogroup της Δευτέρας το οποίο ωστόσο για την ώρα είναι κυριολεκτικά στον αέρα.
Σε ότι αφορά τα ισοδύναμα για το ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, η κυβέρνηση αναμένει το «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες σχετικά με την πρόταση που έχει καταθέσει και η οποία προβλέπει την επιβολή ειδικού τέλους 0,05 ευρώ σε όλα τα παιχνίδια του ΟΠΑΠ.
Μόνο έτσι, θα καταφέρει να καλύψει τα 330 εκ ευρώ που απαιτούνται προς αντικατάσταση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Στο μεταξύ, σε θρίλερ εξελισσόταν μέχρι αργά χθές το βράδυ η διαπραγμάτευση της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές, με αλλεπάλληλες τηλεδιασκέψεις με στόχο την επίτευξη συμφωνίας για την εκταμίευση της δόσης των 2 δις ευρώ.
Οι συζητήσεις, που γίνονται τόσο σε τεχνικό όσο και πολιτικό, επίπεδο και σήμερα.
Τα αγκάθια της διαπραγμάτευσης είναι:
Η επίτευξη συμφωνίας θα επιτρέψει την εκταμίευση της υποδόσης των 2 δισ. ευρώ του πρώτου πακέτου, ενώ το σημαντικότερο είναι πως θα επιτρέψει την υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος, του οποίου η τήρηση εξαιτίας της καθυστέρησης, που φτάνει τις δύο βδομάδες, βρίσκεται σε οριακό σημείο.
Στα «αγκάθια» της πρώτης δέσμης των προαπαιτούμενων, περιλαμβάνονται τα «κόκκινα» δάνεια και η προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς (για τους δανειολήπτες που έχουν ενταχθεί στον «νόμο Κατσέλη»), οι τιμές των γενόσημων φαρμάκων, τα ισοδύναμα για τον ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση και η ρύθμιση των 100 δόσεων.
Παράλληλα, επιχειρείται, σύμφωνα με πληροφορίες, να γίνει νέος γύρος διαπραγματεύσεων αμέσως μετά το Eurogroup, με την έλευση στην Αθήνα, για 3- 4 ημέρες, των επικεφαλής των τεσσάρων θεσμών.
Στόχος θα είναι να κλείσει η πρώτη δέσμη των προαπαιτούμενων, να καθοριστεί το περιεχόμενο της δεύτερης δέσμης – η οποία συνδέεται με την υποδόση του 1 δισ. ευρώ-, αλλά και να συμφωνηθούν οι κινήσεις που απαιτούνται για την έναρξη της πρώτης αξιολόγησης (πχ κατάρτιση νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, με διαρθρωτικά μέτρα περίπου 2 δισ. ευρώ, προκειμένου να επιτευχθούν πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ από το 2017 και μετέπειτα).
Με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, μείζον ζήτημα της οποίας είναι και η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος, θα αρχίσει η συζήτηση για τη διευθέτηση του χρέους.
Τα 35 προαπαιτούμενα
Αν όλα πάνε βάσει προγράμματος και τη Δευτέρα αποδεσμευτεί το ποσό των δύο δισεκατομμυρίων ευρώ, το αμέσως επόμενο βήμα θα είναι να «κλειδώσει» το περιεχόμενο της 2ης λίστας με τα προαπαιτούμενα, η εφαρμογή των οποίων ξεκλειδώνει με τη σειρά της τη 2η υποδόση του ενός δισεκατομμυρίου.
Τι αναμένεται να περιλαμβάνει η 2η λίστα;
1. Καταθέσεις εξωτερικού: Κατάρτιση συνολικού σχεδίου για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με βάση την αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία, το οποίο θα περιλαμβάνει: Τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Τη θέσπιση προγράμματος εθελοντικής γνωστοποίησης με κατάλληλες κυρώσεις, κατάλληλα κίνητρα και διαδικασίες επαλήθευσης, σύμφωνα με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική και χωρίς καμία αμνηστευτική διάταξη.
Αίτημα προς τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. για την παροχή δεδομένων περί ιδιοκτησίας και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από Ελληνες πολίτες, καθώς και τον τρόπο χρησιμοποίησης των δεδομένων αυτών.
2. Περιουσιολόγιο: Την καθιέρωση περιουσιολογίου και τη βελτίωση της παρακολούθησης.
3. Λαθρεμπόριο καυσίμων: Θέσπιση μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών), για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων.
4. Βάση δεδομένων για ενδοομιλικές συναλλαγές: Δημιουργία βάσης δεδομένων για την παρακολούθηση των ισολογισμών μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων για τη βελτίωση των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
5. Παραγραφή υποθέσεων: Θέσπιση μέτρων για την ιεράρχηση των φορολογικών ελέγχων με βάση την ανάλυση κινδύνου και όχι, όπως συμβαίνει σήμερα, την αρχαιότητα (δηλ. το έτος παραγραφής).
6. Ανασφάλιστα οχήματα: Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για ανασφάλιστα οχήματα.
7. ΚΤΕΟ: Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για τη μη πραγματοποίηση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων οχημάτων (ΚΤΕΟ).
8. Συχνότητες: Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των εισφορών για τη χρήση συχνοτήτων χωρίς άδεια.
9. Προκαταβολές φορολογικών διαφορών: Επιβολή, εφόσον είναι νομίμως δυνατόν, της προκαταβολικής είσπραξης σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών.
10. Φορολογία εισοδήματος: Μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος με αλλαγές στην κλίμακα και το αφορολόγητο.
11. Φορολογία αγροτών: Σταδιακή κατάργηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στο πλαίσιο του κώδικα φορολογίας εισοδήματος, με ποσοστά που ορίζονται στο 20% για το φορολογικό έτος 2016 και στο 26% για το φορολογικό έτος 2017.
12. Τυχερά παιχνίδια: Επέκταση της φορολόγησης των μικτών εσόδων από τυχερά παιχνίδια (GGR), ύψους 30%, στα παιχνίδια VTL που αναμένεται ότι θα εγκατασταθούν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016.
13. Ενοίκια: Αύξηση του φορολογικού συντελεστή επί του ετήσιου εισοδήματος από ενοίκια, για εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%) και για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στο 35% (από 33%).
14. Ναυτιλία: Σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου.
15. Επίδομα θέρμανσης: Καλύτερη στόχευση της επιλεξιμότητας ώστε να μειωθούν κατά το ήμισυ οι δαπάνες για τις επιδοτήσεις πετρελαίου θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016.
16. Επιστροφές φόρου: Απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος σχετικά με την πίστωση φόρου για τη φορολογία εισοδήματος.
17. Εισφορά αλληλεγγύης: Αναμόρφωση και ενσωμάτωση στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος της εισφοράς αλληλεγγύης επί του εισοδήματος, από το 2016, ώστε να επιτυγχάνεται με αποτελεσματικότερο τρόπο η προοδευτικότητα του συστήματος φορολογίας εισοδήματος.
18. Φοροαπαλλαγές: Εντοπισμός όλων των κινήτρων που αφορούν τη φορολόγηση εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωση των εξαιρέσεων από τη φορολόγηση στον ΚΦΕ, καταργώντας εκείνες που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες.
19. Μέτρα αναγκαστικής είσπραξης: Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών της φορολογικής διοίκησης για την αναγκαστική εκποίηση περιουσιακών στοιχείων σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
20. Ελεγχοι στην έδρα: Εξασφάλιση της επαρκούς πρόσβασης της φορολογικής διοίκησης στις εγκαταστάσεις των φορολογουμένων για τη διεξαγωγή ελέγχων εγκαίρως και για σκοπούς επιβολής του νόμου.
21. Συλλογικές επενδύσεις: Επανεξέταση του πλαισίου φορολογίας κεφαλαίου και επεξεργασία του φορολογικού πλαισίου για τους φορείς συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σε αυτούς, σύμφωνα με τον ΚΦΕ και τις βέλτιστες πρακτικές στην Ε.Ε.
22. Παρακράτηση φόρου τεχνικών υπηρεσιών: Επανεξέταση της παρακράτησης φόρου επί των τεχνικών υπηρεσιών.
23. Τεκμήρια: Επανεξέταση της λειτουργίας της εναλλακτικής ελάχιστης φορολογίας (συμπεριλαμβανομένης της διόρθωσης τυχόν υπαναχωρήσεων).
24. Φοροαποφυγή: Εκμηδενισμός των δυνατοτήτων αποφυγής της φορολογίας εισοδήματος. Μέτρα για φορολογική συμμόρφωση. Εγκριση από την κυβέρνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.
25. Πλαστικό χρήμα: Επεξεργασία από την κυβέρνηση, με την Τράπεζα της Ελλάδας ΕΛΛ+1,47% και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών, με την εφαρμογή να αρχίζει από τον Μάρτιο του 2016.
26. Μαύρες λίστες: Δημοσιοποίηση από την κυβέρνηση του καταλόγου οφειλετών για οφειλές από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που εκκρεμούν για περισσότερο από τρεις μήνες.
27. Φορολογικό πιστοποιητικό: Μείωση -λαμβάνοντας υπόψη την τεχνική βοήθεια- των περιορισμών στη διεξαγωγή ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων, με την επιφύλαξη του συστήματος εξωτερικού φορολογικού πιστοποιητικού.
28. Διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών: Βελτίωση των κανόνων περί διαγραφής μη εισπράξιμων φόρων.
29. Ελεγκτές: Αφαίρεση της προσωπικής αστικής ευθύνης των φορολογικών υπαλλήλων για τη λήψη μέτρων είσπραξης παλαιών οφειλών.
30. Εθνική στρατηγική εισπράξεων: Πρόταση και εφαρμογή εντός του 2016 εθνικής στρατηγικής είσπραξης, συμπεριλαμβανομένης της περαιτέρω αυτοματοποίησης της είσπραξης οφειλών.
31. Μητρώα ΦΠΑ: Θέσπιση νομοθεσίας για την επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και τον περιορισμό της επανεγγραφής στα μητρώα ΦΠΑ για την προστασία των εσόδων από τον ΦΠΑ.
32. Απάτη ΦΠΑ: Θέσπιση της δευτερογενούς νομοθεσίας που απαιτείται για τη σημαντική ενίσχυση της αναδιοργάνωσης του τμήματος επιβολής του ΦΠΑ, προκειμένου να ενισχυθεί η επιβολή του ΦΠΑ και να καταπολεμηθεί η αλυσιδωτή απάτη στον τομέα του ΦΠΑ (τύπου «καρουσέλ»).
33. Αύξηση ορίου απαλλαγής ΦΠΑ: Υποβολή αιτήματος στην Επιτροπή ΦΠΑ της Ε.Ε. και εκπόνηση αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα έχει η αύξηση του κατώτατου ορίου ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ.
34. Εισπράξεις μεγάλων οφειλών: Ενίσχυση της Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών (ΕΜΕΙΣ), για τη βελτίωση της ικανότητάς της επί θεμάτων που αφορούν την εκκαθάριση και την είσπραξη φόρων, καθώς και στελέχωσή της -με ιδιαίτερα ικανούς νομικούς συμβούλους, υποστηριζόμενους από διεθνή ανεξάρτητη εταιρεία εμπειρογνωμόνων- για την εκτίμηση της βιωσιμότητας των οφειλετών.
35. Αυτονομία ΓΓΔΕ: Θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση αυτόνομου φορέα εσόδων, με την οποία θα προσδιορίζονται: α) η νομική μορφή, η οργάνωση, το καθεστώς και το πεδίο άσκησης των αρμοδιοτήτων του φορέα,
β) οι εξουσίες και οι λειτουργίες του διευθύνοντος συμβούλου και του ανεξάρτητου διοικητικού συμβουλίου,
γ) η σχέση με το υπουργείο Οικονομικών και άλλους κυβερνητικούς φορείς,
δ) η ευελιξία όσον αφορά τους ανθρώπινους πόρους του φορέα και η σχέση του με δημόσια διοίκηση,
ε) η αυτονομία του προϋπολογισμού του, με τη δική του Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) και νέο τρόπο χρηματοδότησης για την εναρμόνιση των κινήτρων με την είσπραξη των εσόδων και για τη διασφάλιση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προϋπολογισμού,
στ) υποβολή εκθέσεων στην κυβέρνηση και το κοινοβούλιο.