Στη Βουλή κατατέθηκε ο εκλογικός νόμος έπειτα από τέσσερις ημέρες όπου βρισκόταν σε δημόσια διαβούλευση.
Πίνακας τροποποιούμενων – καταργούμενων διατάξεων
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου με τίτλο «Αναλογική εκπροσώπηση των πολιτικών κομμάτων, διεύρυνση του δικαιώματος εκλέγειν και άλλες διατάξεις περί εκλογής βουλευτών», «με δεδομένη την κρίση την οποία αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική κοινωνία,…, με το παρόν σχέδιο νόμου πραγματοποιούνται σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση ανάσχεσης της κρίσης αυτής και αποκατάστασης της σχέσης των Ελλήνων πολιτών με την πολιτική και τους δημοκρατικούς θεσμούς».
«Με τις ρυθμίσεις του παρόντος σχεδίου νόμου, επιλέγεται να δοθεί ουσιαστικότερος ρόλος και λόγος στους νεότερους πολίτες, καθώς αποτελούν τη γενιά εκείνη που κινδυνεύει να υποστεί τις συνέπειες της κρίσης, αλλά την ίδια στιγμή είναι και το πιο ζωντανό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, στο οποίο στηρίζονται οι ελπίδες για μια βιώσιμη και δίκαιη υπέρβαση της παρούσας δύσκολης συγκυρίας», σημειώνεται η αιτιολογική έκθεση.
Πρόκειται για μια αλλαγή που επί της ουσίας δίνει το δικαίωμα της ψήφου ακόμη και σε 16άρηδες μαθητές, καθώς προβλέπει ότι αποκτούν το δικαίωμα του εκλέγειν όσοι το έτος που διεξάγονται εκλογές διανύουν (και όχι απαραιτήτως έχουν συμπληρώσει) το 17ο χρόνο της ηλικίας τους. Παρεμπιπτόντως επισημαίνεται ότι με το σημερινό σύστημα μπορούσαν ήδη να ψηφίσουν και 17άρηδες, καθώς η αντίστοιχη πρόβλεψη ήταν δικαίωμα ψήφου να έχουν όσοι μαθητές συμπληρώνουν τα 18 χρόνια κατά το έτος των εκλογών, δηλαδή ακόμη και μετά την ημερομηνία διεξαγωγής τους.
Επίσης, τονίζεται, «επιλέγεται η καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος, με ταυτόχρονη κατάργηση του μπόνους του πρώτου κόμματος, ώστε η Βουλή να αποτελεί πραγματικά αντιπροσωπευτικό της ελληνικής κοινωνίας θεσμό και να εκφράζονται εντός της με δημοκρατικά δίκαιο τρόπο όλες οι απόψεις και οι πολιτικές αποχρώσεις, ενώ ταυτόχρονα διορθώνονται ασάφειες του ισχύοντος εκλογικού νόμου, ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια δικαίου και μάλιστα σε έναν τόσο σημαντικό τομέα».