Μία ακόμη περίπτωση εξαπάτησης από το υπουργείο Εργασίας αποκαλύπτει το ΕΝΔΙΣΥ και αφορά τα παρακρατηθέντα ποσά υπέρ ΕΟΠΥΥ των θανόντων, από τον 11/2012 έως και τον 6/2016 στους δικαιούχους χήρες, χήρους, ανήλικα τέκνα, καθώς και στους κληρονόμους αυτών.
Την ίδια ωρα που η κυβέρνηση με την άρνηση της να καταβάλει τα αναδρομικά στους συνταξιούχους, τους οποίους εχει οδηγήσει σε μία ανευ προηγουμένου ταλαιπωρία, αποδεικνύεται ότι με πρωτοφανή ψέματα και παραπλανητικές κινήσεις κοροιδευει και τους δικαιούχους των συντάξεων χηρείας οι οποίες εχουν περικοπεί δραματικά με το νόμο Κατρούγκαλου.
Στις 2/8/2018 το ΕΝΙΑΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα, κατά της Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης κας Ε. Αχτσιόγλου και Υφυπουργού κ. Τ. Πετρόπουλου για την καθυστέρηση της επιστροφής των παρανόμως παρακρατηθέντων ποσών υπέρ ΕΟΠΥΥ των θανόντων, από τον 11/2012 έως και τον 6/2016 στους δικαιούχους χήρες, χήρους, ανήλικα τέκνα, καθώς και στους κληρονόμους αυτών.
Στις 3/8/2018 το Υπουργείο Εργασίας έβγαλε Δελτίου Τύπου με διάψευση και υποστήριζε ότι είχαν επιστρέψει τα ποσά! Μόλις ο Εισαγγελέας έδωσε εντολή και χρεώθηκε στον 19ο πταισματοδίκη η αναφορά του ΕΝΔΙΣΥ και αφού κάλεσε ως μάρτυρες τον Πρόεδρο Ν. Χατζόπουλο και την Γ.Γραμματέα Μουρίκη Πόπη, αμέσως μετά άρχισαν να καταβαλλουν τα παρανόμως παρακρατηθέντα.
Με την σύνταξη του Νοεμβρίου του 2018 δόθηκαν τα ποσά, αρχής γενομένης από τους δικαιούχους του πρώην ΙΚΑ με σύστημα πληρωμής ΟΠΣ(σσ με το σύστημα πληρωμών ΗΔΙΚΑ του πρώην ΙΚΑ δεν έχουν επιστραφεί τα ποσά, ούτε των υπόλοιπων ταμείων ακόμα).
Το κόλπο με τις παροχές και τα υπερπλεονάσματα
Για κάθε τέσσερα ευρώ μέτρων (φόροι, εισφορές, περικοπές συντάξεων και επιδομάτων) που έλαβε η κυβέρνηση την περίοδο της διακυβέρνησής της, επέστρεψε ένα ευρώ και μάλιστα σε μικρό τμήμα του πληθυσμού. Και το ευρώ που επιστράφηκε προήλθε από την εξόντωση της μεσαίας τάξης (με τεράστιες φορολογικές επιβαρύνσεις και υψηλές ασφαλιστικές εισφορές), ενώ την ίδια στιγμή εκτινάχθηκαν οι κατασχέσεις, περιορίστηκαν οι δημόσιες επενδύσεις, σταμάτησαν οι πληρωμές των οφειλών του Δημοσίου, ενώ καταργήθηκαν προνοιακά επιδόματα, ακόμα και το ΕΚΑΣ. Σύμφωνα με τα στοιχεία, εκτός από τα σκληρά μέτρα ύψους 9,5 δισ. ευρώ, η κυβέρνηση έκοψε τις δημόσιες επενδύσεις κατά 1,8 δισ. ευρώ και κατά πάσα πιθανότητα οι περικοπές θα φθάσουν περί τα 2,3 δισ. ευρώ συνολικά, προκειμένου να καταφέρει να διανείμει μέρισμα συνολικά περίπου 3 δισ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2016 η κυβέρνηση αποφάσισε την περικοπή των δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 446 εκατ. ευρώ προκειμένου να χρηματοδοτήσει το μέρισμα ύψους 717 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, την ίδια χρονιά μειώθηκε το αφορολόγητο όριο, αυξήθηκε η εισφορά αλληλεγγύης, περικόπηκαν οι συντάξεις, αυξήθηκε ο ΦΠΑ, περιορίστηκε το επίδομα θέρμανσης, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που είχαν συμφωνηθεί με τους δανειστές της χώρας, αλλά και με έναν άλλο στόχο. Να μπορέσει η κυβέρνηση να διαχειριστεί η ίδια δημόσιο χρήμα και να το μοιράσει εκεί που επιθυμούσε η ίδια.
Το επόμενο έτος το μαχαίρι στις επενδύσεις έφθασε τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα περιορίστηκαν οι επιχορηγήσεις στον ΟΓΑ και στον ΟΑΕΔ κατά 150 εκατ. ευρώ, το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης από τα 760 εκατ. ευρώ περιορίστηκε στα 550 εκατ. ευρώ (ενδέχεται οι δικαιούχοι να ήταν τελικά λιγότεροι), ενώ η συνεισφορά του ελληνικού Δημοσίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, από 100 εκατ. ευρώ που αρχικά είχε προϋπολογιστεί, ήταν τελικά μηδενική. Και αυτές οι περικοπές οδήγησαν στη διανομή μερίσματος ύψους 775 εκατ. ευρώ, αφού προηγουμένως αυξήθηκαν εκ νέου οι έμμεσοι φόροι και καταργήθηκαν φοροαπαλλαγές (όπως οι ιατρικές δαπάνες). Ταυτόχρονα επιβλήθηκαν έξι νέοι φόροι. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, επιβλήθηκε φόρος στα τσιγάρα –απλά και ηλεκτρονικά–, στον καφέ, στη σταθερή τηλεφωνία καθώς στα νησιά του Αιγαίου
Και η παρελκυστική πολιτική συνεχίστηκε και το 2018. Αυξήθηκε ο ΦΠΑ στα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου που αρχικώς είχαν εξαιρεθεί, μειώθηκε το επίδομα θέρμανσης στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ επιβλήθηκε φόρος διαμονής στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα από 0,5 ευρώ έως 4 ευρώ. Και όλα αυτά προκειμένου το πρωτογενές πλεόνασμα να φθάσει στο 3,98% του ΑΕΠ και να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος ύψους 885 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η κυβέρνηση, αντί να κρατήσει τα υπερπλεονάσματα του προηγούμενου έτους για να πληρώσει τα αναδρομικά των ειδικών μισθολογίων, επιβαρύνει τον τρέχοντα προϋπολογισμό, καθώς η διανομή των 820 εκατ. ευρώ θα γίνει τον Δεκέμβριο, δηλαδή λίγους μήνες πριν από τις εκλογές. Με τα μέχρι στιγμής στοιχεία του προϋπολογισμού, φαίνεται ότι και φέτος το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα κοπεί και πάλι, για να χρηματοδοτήσει το κοινωνικό μέρισμα της κυβέρνησης. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία (έως και τον Σεπτέμβριο του 2018) το ΠΔΕ υποεκτελείται και συγκεκριμένα έχει διατεθεί λιγότερο 1,3 δισ. ευρώ από τον στόχο που είχε τεθεί.
Τα πράγματα χειροτερεύουν για το 2019. Η κυβέρνηση, ελεύθερη πλέον από τους πιστωτές, σχεδιάζει και καταθέτει τον πρώτο δικό της προϋπολογισμό. Με το… καλημέρα οι δημόσιες επενδύσεις περικόπτονται κατά 550 εκατ. ευρώ. Και αυτό, καθώς η κυβέρνηση επιθυμεί να χρηματοδοτήσει το νέο πακέτο μέτρων ύψους 910 εκατ. ευρώ το οποίο επίσης δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, όπως και τα μερίσματα των προηγούμενων χρόνων. Ταυτόχρονα καταφέρνει να μην εφαρμοστεί το μέτρο της περικοπής των συντάξεων έως και 18% από το 2019. Ομως, για να γίνουν όλα αυτά, η κυβέρνηση άφησε πίσω της ένα πακέτο περισσότερο αναπτυξιακό, όπως για παράδειγμα η εφάπαξ μείωση των συντελεστών φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% στο 25%, καταργεί το πρόγραμμα για 30.000 ανέργους, ενώ περιορίστηκε η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τους νέους ηλικίας έως 25 ετών κατά 50 εκατ. ευρώ.
Και δυστυχώς όλα αυτά γίνονται εις βάρος της Υγείας, της Παιδείας, των επενδύσεων, αλλά και των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Πρόσφατη μελέτη του ΣΕΒ δείχνει ότι στην Ελλάδα έχουμε υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση ως ποσοστό του ΑΕΠ, και σε φόρους και σε εισφορές, από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με τα συνολικά μας έσοδα να είναι περίπου κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα. Αν και μαζεύουμε περισσότερα έσοδα, γιατί έχουμε να πληρώσουμε 1,2 μονάδα παραπάνω σε τόκους, 3,5 μονάδες παραπάνω σε συντάξεις και κοινωνικές παροχές σε χρήμα, και 2 ποσοστιαίες μονάδες παραπάνω σε μισθούς, ξοδεύουμε πολύ λιγότερα (5 π.μ.), απ’ ό,τι η μέση ευρωπαϊκή χώρα, σε μη μισθολογικές δαπάνες για την παροχή των δημοσίων αγαθών Παιδείας, Υγείας, άμυνας, τάξης και ασφάλειας, για δικαστήρια, εφορίες, τελωνεία, συντήρηση γεφυρών, δρόμων, λεωφορείων κ.ο.κ.
Ειδικά όσον αφορά τις μισθολογικές δαπάνες λειτουργίας του κράτους, ενώ είμαστε περίπου στον μέσο όρο της Ε.Ε.-28, υπάρχουν πολύ πιο αναπτυγμένες χώρες από την Ελλάδα (Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία) που έχουν μικρότερες δαπάνες μισθοδοσίας ως ποσοστό του ΑΕΠ, διαθέτουν καλύτερους μισθούς και πιο παραγωγικό Δημόσιο.