Τελειώνει την Τετάρτη 12 Ιουνίου για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων και στις 17 Ιουνίου για τους μαθητές των ΕΠΑΛ ο Γολγοθάς των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2024, ενώ τα αποτελέσματα αναμένεται να ανακοινωθούν μεταξύ 28ης Ιουνίου και 1ης Ιουλίου.
Η βαθμολόγηση των γραπτών των υποψηφίων βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, εκτός από την Εκθεση, που έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό.
Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα η διακύμανση των βάσεων θα κριθεί από την Εκθεση, που είναι μάθημα Γενικής Παιδείας και αφορά όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού (Ο.Π.) και τα Μαθηματικά, αλλά και κοινό μάθημα για το 2ο Πεδίο των Θετικών Σπουδών και το 4ο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Στην Πληροφορική, όπου τα θέματα ήταν εύκολα, αναμένεται ότι οι υποψήφιοι θα πετύχουν υψηλή βαθμολογία, που θα ανεβάσει και τη βάση εισαγωγής στις σχολές του 4ου Πεδίου.
Σε ό,τι αφορά στην Εκθεση, ο μέσος όρος για την πλειονότητα των γραπτών κυμαίνεται μεταξύ 12 και 15, ενώ λίγοι φαίνεται να ξεπερνούν αυτό το όριο. Ρόλο-κλειδί στη διακύμανση των βάσεων για τους υποψηφίους της 2ης Ο.Π. (Θετικών Σπουδών) και της 4ης Ο.Π. (Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής) πρόκειται να παίξουν τα Μαθηματικά, όπου το υψηλό επίπεδο δυσκολίας αναμένεται να μειώσει τον αριθμό των αρίστων.
Οι πρώτες ενδείξεις από τους βαθμολογητές είναι πως περίπου το 50% έχει γράψει κάτω από τη βάση, γεγονός που -εφόσον επιβεβαιωθεί στο σύνολο των γραπτών- θα ρίξει τις βάσεις.
Βατά αλλά απαιτητικά στο άγνωστο κείμενο χαρακτηρίζονται τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών. Σύμφωνα με πληροφορίες από βαθμολογικά κέντρα, υπάρχει μια πρώτη αίσθηση για… χαμηλές πτήσεις στα Αρχαία – το «άριστα» μέχρι στιγμής είναι το 13 με 14. Αν η τάση συνεχιστεί προς αυτή την κατεύθυνση, αναπόφευκτα θα επηρεαστούν οι βάσεις.
Αυξημένης δυσκολίας τα ζητούμενα στη Βιολογία. Τα θέματα στα Λατινικά ήταν δυσκολότερα από πέρυσι, ενώ μια «παγίδα» υπήρχε στο μάθημα της Χημείας. Οσο για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αν και σημειώθηκε κάποια αστοχία κατά την αντιγραφή των θεμάτων, δεν φαίνεται να επηρεάζονται από αυτήν οι επιδόσεις των μαθητών.
Στα υπόλοιπα μαθήματα είναι ακόμη πολύ νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα, αφού η βαθμολόγηση βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Μια σημαντική αλλαγή φέτος φαίνεται πως εισάγει η εξίσωση των τίτλων σπουδών στις σχολές των Μηχανικών του ΠΑΔΑ, όπως και των Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΛΜΕΠΑ με εκείνους Πολυτεχνικής Σχολής, με ισχυρό το ενδεχόμενο ανόδου των βάσεων στις συγκεκριμένες σχολές.
Υπενθυμίζεται ότι οι περίπου 73.000 υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις 68.851 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2024-25. Ο αριθμός των φετινών εισακτέων είναι αυξημένος κατά 277 θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Αυξημένος κατά 220 θέσεις είναι και ο αριθμός των εισακτέων στις στρατιωτικές σχολές, καθώς θα δοθούν 1.557 θέσεις έναντι 1.337 πέρυσι.
Την τελευταία ημέρα των Πανελλαδικών οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στην Ιστορία, στη Φυσική και την Οικονομία και οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ σε Στοιχεία Ψύξης-Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών και Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων.
Η αποτίμηση της ΟΕΦΕ
«Είναι νωρίς για συμπεράσματα, αλλά οι πρώτες ενδείξεις για τη βαθμολόγηση των γραπτών αποτυπώνουν μια δυσκολία στην αριστεία στα Μαθηματικά, δηλαδή είναι πιο δύσκολο φέτος να ξεπεράσει κανείς το 16 ή το 17. Επομένως, φαίνεται ότι στις σχολές του 2ου και του 4ου Πεδίου, που έχουν βαρύτητα τα Μαθηματικά, ενδεχομένως να σημειωθεί μία μικρή κάμψη», λέει ο κ. Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), και προσθέτει: «Εκκρεμεί, ωστόσο, το τέταρτο μάθημα -η Φυσική στο 2ο Πεδίο και η Οικονομία στο 4ο- που είναι επίσης, μάθημα βαρύτητας».
Συνολικά, ο ίδιος θεωρεί ότι «ήταν θέματα αναμενόμενα, δεν “σηκώσανε σκόνη”: βατά, κλιμακούμενης δυσκολίας, χωρίς προβλήματα ως προς τη διατύπωση και τη σαφήνεια καλύπτουν μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης. Ακόμη και στα Μαθηματικά, που προανέφερα, ήταν ξεκάθαρη η διατύπωση – η δυσκολία τους έγκειται στους υπολογισμούς, με το ερώτημα Δ4 να προκύπτει ως ιδιαίτερα απαιτητικό».
Σύγκριση με πέρυσι
Ιδιαίτερα χαμηλές φαίνεται πως θα είναι οι φετινές επιδόσεις στην Eκθεση. Η τάση αυτή αναμένεται να αποτυπωθεί και στις βάσεις. Πέρυσι, σύμφωνα με μελέτη του ερευνητή-μαθηματικού Στράτου Στρατηγάκη, στο 1ο Πεδίο, κάτω από 10 έγραψε το 13,87%. Κάτω από τη βάση είχε γράψει στο 2ο Πεδίο το 6,02%, στο 3ο Πεδίο το 7,6% και στο 4ο Πεδίο το 22,39%. Αν φέτος, όπως διαφαίνεται, θα είναι πτωτική η τάση στη βαθμολόγηση των Μαθηματικών, υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, σύμφωνα με τη μελέτη του κ. Στρατηγάκη, στο 2ο Πεδίο κάτω από 10 έγραψε το 27,58% των υποψηφίων, ενώ στο 4ο Πεδίο, το 70,04%. Αντίστοιχα, πάνω από 18 έγραψε το 17,78% του 2ου και το 2,54% του 4ου Πεδίου.
Στα Αρχαία Ελληνικά του 1ου Πεδίου, αφού το «άριστα» δεν φαίνεται να ξεπερνά φέτος το 14, ανάλογη αναμένεται η πορεία των βάσεων. Πέρυσι κάτω από τη βάση έγραψε το 41,54% των υποψηφίων και μόλις το 4,87% πάνω από 18.
Στη Βιολογία τα δυσκολότερα θέματα φέτος ίσως κρίνουν καθοδικά την πορεία των βάσεων. Πέρυσι το 39,38% έγραψε κάτω από 10 και το 15,39% πάνω από 18, όπως προκύπτει από την ίδια μελέτη.
Τέλος, στο 4ο Πεδίο προβλέπεται να σημειώσουν υψηλές βαθμολογίες περισσότεροι υποψήφιοι λόγω της ευκολίας των θεμάτων στην Πληροφορική, μάθημα στο οποίο πέρυσι το 38,50% έγραψε κάτω από 10.
Να σημειωθεί ότι στην 1η Ομάδα Προσανατολισμού (Ο.Π.) Ανθρωπιστικών Σπουδών υπάγονται Φιλολογικές και Φιλοσοφικές Σχολές, Νομικές, Ψυχολογίας κ.ά. Στη 2η Ο.Π. Θετικών Σπουδών υπάγονται οι Πολυτεχνικές Σχολές. Στην 3η Ο.Π. Επιστημών Υγείας ανήκουν οι Ιατρικές, Οδοντιατρικές, Κτηνιατρικές, Βιολογικές Σχολές κ.ά. Στην 4η Ο.Π. των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής υπάγονται οι Σχολές Οικονομικών, Διοίκησης Επιχειρήσεων κ.λπ.