Σαρωτικές αλλαγές έρχονται στο σύστημα έκδοσης αδειών οδήγησης για τα ηλικιωμένα άτομα. Με αφορμή πρόσφατα πολλαπλά περιστατικά που καταγράφηκαν σε όλη τη χώρα, οι αρμόδιοι φορείς προχωρούν σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ανανέωσης των αδειών οδήγησης, ενώ παράλληλα αναδεικνύονται και παραδείγματα ηλικιωμένων που εξακολουθούν να οδηγούν με υποδειγματική δεξιοτεχνία.
Στη πίστα του Νίρμπουργκρινγκ, γνωστή ως «Πράσινη Κόλαση», το κοινό παρακολουθεί με θαυμασμό έναν 77χρονο να χειρίζεται μια Porsche 911 GT3 RS σαν να βρίσκεται στις ένδοξες ημέρες της καριέρας του. Ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι Βάλτερ Ρερλ, με ταχύτητες που αγγίζουν τα 296 χλμ./ώρα, αποδεικνύει ότι η ηλικία δεν είναι πάντα το κριτήριο για την ικανότητα.
Ωστόσο, η περίπτωσή του αποτελεί την εξαίρεση — όχι τον κανόνα.
Την ίδια στιγμή, πολλά περιστατικά στη χώρα αναδεικνύουν το άλλο άκρο: ηλικιωμένοι οδηγοί που συνεχίζουν να κυκλοφορούν παρά τις σοβαρές δυσκολίες αντίληψης, αντανακλαστικών ή υγείας. Από παραβίαση STOP μέχρι κίνηση στο αντίθετο ρεύμα αυτοκινητόδρομου, οι εικόνες προκαλούν ανησυχία.
Πολλαπλά περιστατικά παράτυπων αναστροφών, παραβιάσεων προτεραιότητας και κάθετης διέλευσης δρόμων υψηλής κυκλοφορίας.
Η περίπτωση 84χρονου που κινήθηκε ανάποδα σε εθνικό δρόμο χωρίς να αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο.
Το τραγικό δυστύχημα στο Παγκράτι, όπου ηλικιωμένος οδηγός παρέσυρε μητέρα και κόρη.
Το υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει μια συνολική αναμόρφωση του συστήματος ανανέωσης διπλωμάτων. Από 1η Ιανουαρίου 2026, εφαρμόζονται συγκεκριμένες αλλαγές:
Οι γιατροί θα υπογράφουν ηλεκτρονικά, μέσω συστήματος συνδεδεμένου με την ΗΔΙΚΑ.
Οι ειδικοί που εγκρίνουν την ανανέωση θα έχουν ποινική ευθύνη σε περιπτώσεις παράτυπης πιστοποίησης.
Ο γιατρός θα μπορεί να ελέγχει υφιστάμενα νοσήματα που ενδέχεται να επηρεάζουν την οδήγηση — καρδιολογικά προβλήματα, γνωστικές διαταραχές κ.ά.
Για χρόνια λειτουργούσαν δίκτυα που εξασφάλιζαν ανανεώσεις έναντι αμοιβής. Με το νέο σύστημα, το φαινόμενο αυτό περιορίζεται δραστικά.
Η διάρκεια ισχύος και οι προϋποθέσεις αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία:
Κάτω από 65 ετών: ανανέωση κάθε 15 χρόνια.
Από 65 έως 80: ανανέωση κάθε 3 χρόνια.
Πάνω από 80: ανανέωση κάθε 2 χρόνια, με αυστηρότερο ιατρικό έλεγχο.
Το κόστος παραμένει περίπου 128 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών εξετάσεων.
Παρά την υπερπροβολή των αρνητικών περιστατικών, τα στοιχεία παρουσιάζουν μια διαφορετική εικόνα.
Έρευνες δείχνουν ότι:
Οι άνω των 65 ευθύνονται μόλις για 16,6% των περιστατικών.
Μόνο 8,06% των τροχαίων αφορούν οδηγούς άνω των 75.
Αντίθετα, πιο συχνά εμπλέκονται νεαροί οδηγοί, οι οποίοι παρουσιάζουν υπερβολικά επίπεδα διάσπασης προσοχής και ριψοκίνδυνες συμπεριφορές. Επιστήμονες και εκπαιδευτές οδήγησης υπογραμμίζουν ότι η ικανότητα δεν καθορίζεται από την ηλικία, αλλά από την υγεία, τη συγκέντρωση και τη συμπεριφορά του οδηγού. Πολλοί ηλικιωμένοι οδηγούν με συνέπεια, περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους σε ώρες και διαδρομές όπου νιώθουν ασφάλεια.
Υπάρχουν ηλικιωμένοι που όχι μόνο οδηγούν επαρκώς, αλλά αποτελούν και πυλώνες για τις οικογένειές τους. Εμβληματικό παράδειγμα αποτελεί η 97χρονη Κρητικιά που συνέχισε να οδηγεί επειδή έπρεπε να φροντίζει τον τετραπληγικό ανιψιό της.
Παράλληλα, η ιστορία του Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, ο οποίος στα 84 του απέδειξε ότι παρέμενε απόλυτα ικανός οδηγός, υπενθυμίζει ότι η ηλικία δεν ισοδυναμεί αυτομάτως με αδυναμία να οδηγήσει κανείς.