Το κινεζικό ηλεκτρονικό κατάστημα λειτουργεί ως «μαγνήτης» και μοιάζει με εικονικό καζίνο, λένε οι καταναλωτές – Οι πελάτες ενθαρρύνονται να συνεχίσουν τις αγορές τους με την εισαγωγή μπόνους και κουπονιών, που μιμούνται τα βιντεοπαιχνίδια
Το Τemu είναι τόσο εθιστικό όσο η ζάχαρη, σχολιάζει το BBC εξηγώντας την απήχηση που έχει στο καταναλωτικό κοινό ο ιστότοπος ηλεκτρονικών αγορών.
Το κινεζικό ηλεκτρονικό κατάστημα που έχει περίπου ένα χρόνο ζωής διαθέτει τα πάντα σε απίστευτα χαμηλές τιμές με τους ενδιαφερόμενους να βρίσκουν σχεδόν αδύνατον να αντισταθούν στην ιστοσελίδα του που λειτουργεί ως μαγνήτης.
Όταν η Λούσι Κλαρκ με έδρα το Μάντσεστερ συνδέθηκε για πρώτη φορά στην εφαρμογή του Temu το 2023, ένιωσε σαν να βρισκόταν σε ένα εικονικό καζίνο, όπως αναφέρει το βρετανικό δημοσίευμα. Υπόσχεται δωρεάν παράδοση των εμπορευμάτων, τα οποία όμως μπορεί να υστερούν από πλευράς ποιότητας.
«Είχα ακούσει για το Temu στο TikTok, με τους ανθρώπους να επιδεικνύουν τα πλεονεκτήματά του και να μοιράζονται κωδικούς προσφοράς», λέει η 27χρονη Κλαρκ, διευθύντρια μάρκετινγκ εταιρείας.
«Όλοι όσοι γνωρίζω έχουν επισκεφθεί τουλάχιστον μία φορά το Temu κι έχουν ρίξει μια ματιά. Εγώ πάντως δεν έψαχνα για κάτι συγκεκριμένο. Βλέποντας όμως τα προιόντα που πωλούσε, από οικιακά gadgets, ηλεκτρονικές συσκευές μέχρι και καινοτόμα είδη, αποφάσισε να αγοράσα μερικά παιχνίδια για σκύλους, όπως για τον Ρίκσον, το γαλλικό μπουλντόγκ της μητέρας μου. Αυτά κοστίζουν πολύ λιγότερο απ’ ό,τι εάν τα έβρισκα σε καταστήματα λιανικής όπως το Pets at Home ή ακόμα και στο Amazon».
Η ίδια παραδέχτηκε ότι δεν την ενόχλησε η καθυστέρηση παράδοσης δύο εβδομάδων των προϊόντων που είχε παραγγείλει. Ίσως γιατί το Temu προσφέρει στους πελάτες την ευκαιρία να κερδίσουν «coins» (κέρματα) τα οποία μπορούν να εξαργυρώσουν έναντι μελλοντικών αγορών, μαζί με δώρα.
Το ηλεκτρονικό κατάστημα απασχολεί πωλητές οι οποίοι στέλνουν απευθείας από την Κίνα σε πελάτες ανά τον κόσμο. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει ανάγκη για μεσάζοντες οι οποίοι αποκομίζουν κέρδη και συνεπώς ανεβάζουν το κόστος στους καταναλωτές.
Η Κλαρκ γνωρίζει ότι η ποιότητα των προιόντων που προωθεί δεν είναι εγγυημένη, αλλά την ενδιαφέρει η εμπειρία των ηλεκτρονικών αγορών. «Είτε θα αγοράσεις κάτι πολύ καλό και σε ευκαιρία είτε θα πάρεις κάτι που δεν είναι ποιοτικά καλό αλλά τελικά δεν θα το επιστρέψεις, επειδή το κόστος του δεν ξεπερνά τις δέκα λίρες, επομένως δεν αξίζει τον χρόνο να ασχοληθείς», επισημαίνει.
Ως προς την τιμολόγηση των προιόντων και τον τρόπο με τον οποίο το Temu τα προωθεί, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ξέρει να πατάει το σωστό «κουμπί» στην ψυχολογία των καταναλωτών έτσι ώστε να συνεχίσουν απτόητοι τις αγορές τους.
Τι είναι το «gamification»
Το «gamification», η πρακτική της εφαρμογής στοιχείων που σχετίζονται με το παιχνίδι στην εμπειρία ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι ολοένα και πιο συνηθισμένη. Οι πελάτες ενθαρρύνονται να συνεχίσουν τις αγορές τους με την εισαγωγή μπόνους και κουπονιών που μιμούνται τα βιντεοπαιχνίδια. Τώρα, οι επωνυμίες σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να επωφεληθούν από αυτό το φαινόμενο, ενσωματώνοντας τα χαρακτηριστικά που έχουν κάνει ανάρπαστο το Temu, όπως τα κουίζ και τα περίπλοκα συστήματα παραπομπής στον ιστότοπό τους.
Ακόμη και εμβληματικές μάρκες όπως τα Starbucks και τα Sephora έχουν προσθέσει στοιχεία παιχνιδιών στα διαδικτυακά τους προγράμματα επιβράβευσης. Από την πλευρά της, η Lacoste έχει ένα παιχνίδι κυνηγιού κροκοδείλων στο οποίο οι αγοραστές ξεκλειδώνουν τα μπόνους στο εικονικό της κατάστημα.
Γιατί το Temu είναι «τόσο εθιστικό όσο η ζάχαρη»
Ωστόσο, λίγες μάρκες, κάνουν όλα αυτά τα πράγματα ταυτόχρονα και τόσο διακριτικά όσο η Temu. Η κινεζική πλατφόρμα αγορών έχει σχεδιαστεί για να κάνει το μυαλό των καταναλωτών να μην σκέφτεται ότι πρέπει να βάλει φρένο στις αγορές. «Το Temu είναι τόσο εθιστικό όσο η ζάχαρη», λέει χαρακτηριστικά ο αναλυτής λιανικής Neil Saunders.
«Η εμπειρία και οι φθηνές τιμές δίνουν στους καταναλωτές μία τονωτική ένεση ντοπαμίνης και τους κρατούν σε εγρήγορση με αποτέλεσμα να επιστρέφουν στην πλατφόρμα για να προμηθευτούν όλο και περισσότερα πράγματα. Οι τακτικές προσφορές ενισχύουν την αφοσίωση των καταναλωτών και τους δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι μπορούν να ”βουτήξουν” και να ψαχουλέψουν για να ανακαλύψουν πολλά προιόντα σε τιμές ευκαιρίας, ειδικά αν κινηθούν γρήγορα».
Ο Mark Griffiths, καθηγητής συμπεριφορικού εθισμού στο Πανεπιστήμιο του Nottingham Trent στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξηγεί ότι το Temu συνδυάzει τις αγορές και την ψυχολογία της απόκτησης προιόντων μέσω παιχνιδιού.
Η στρατηγική μάρκετινγκ του Temu σημαίνει ότι κυριολεκτικά πρέπει να περιηγηθείς στην πλατφόρμα για να λάβεις μπόνους και δώρα χωρίς να χάνεις χρόνο. «Το Τemu xρησιμοποιεί την ”αίσθηση του επείγοντος” πείθοντας τους καταναλωτές ότι οι προσφορές εξαντλούνται», τονίζει.