Σε ποινές φυλάκισης για την οργάνωση ενός σχεδίου παραποίησης των δοκιμών εκπομπών ρύπων οχημάτων καταδικάστηκαν πρώην στελέχη της Volkswagen.
Πρόκειται για μια απάτη που αποκαλύφθηκε πριν από μια δεκαετία και κόστισε στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία περισσότερα από 26,43 δισ. ευρώ. Το σκάνδαλο εκπομπών ρύπων της Volkswagen, γνωστό και ως Dieselgate ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Πολιτειών (EPA) εξέδωσε ειδοποίηση παραβίασης του Νόμου για τον Καθαρό Αέρα προς τον γερμανικό όμιλο αυτοκινήτων Volkswagen.
Ο οργανισμός διαπίστωσε ότι η Volkswagen είχε προγραμματίσει σκόπιμα τους κινητήρες ντίζελ με υπερτροφοδοτούμενο άμεσο ψεκασμό (TDI) να ενεργοποιούν τους ελέγχους εκπομπών τους μόνο κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών εκπομπών, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα η παραγωγή NOx των οχημάτων να πληροί τα πρότυπα των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια των κανονιστικών δοκιμών. Ωστόσο, τα οχήματα εξέπεμπαν έως και 40 φορές περισσότερα NOx σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Η Volkswagen ανέπτυξε αυτό το λογισμικό σε περίπου 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων 500.000 στις Ηνωμένες Πολιτείες, στα έτη μοντέλων 2009 έως 2015.
Τα τέσσερα πρώην στελέχη της Volkswagen κρίθηκαν ένοχα για σοβαρές κατηγορίες απάτης από επιτροπή δικαστών στο Μπράουνσβαϊγκ, κοντά στα κεντρικά γραφεία της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ, αναφέρει το Automotive News Europe. Η δίκη, η οποία διήρκεσε περισσότερα από τρία χρόνια, ολοκληρώθηκε με μια τετράωρη ανάγνωση των ετυμηγοριών.
Χθες, Δευτέρα 26 Μάϊου, κρίθηκαν ένοχοι τέσσερα πρώηνστελέχη της Volkswagen για την οργάνωση ενός σχεδίου παραποίησης των δοκιμών εκπομπών ρύπων οχημάτων. Ο Γενς Χάντλερ, ο οποίος προηγουμένως επέβλεπε την ανάπτυξη κινητήρων ντίζελ, έλαβε τη μεγαλύτερη ποινή, τεσσεράμισι χρόνια φυλάκισης. Ο Χάνο Γέλντεν, πρώην διευθυντής που ειδικευόταν στα ηλεκτρονικά κινητήρων, καταδικάστηκε σε δύο χρόνια και επτά μήνες.
Δύο άλλοι διευθυντές, ο Χέινζ-Τζέικομπ Νόισερ, ο οποίος ηγήθηκε της ανάπτυξης εξαρτημάτων, και ο Θόρστεν D., ειδικός εκπομπών ρύπων, έλαβαν ποινές φυλάκισης ενός έτους και τριών μηνών και ενός έτους και δέκα μηνών με αναστολή, αντίστοιχα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη δίκη, ο Χάντλερ γνώριζε το χειραγωγημένο λογισμικό εκπομπών ήδη από το 2007. Εσωτερικά email αποκάλυψαν προσπάθειες να κρατηθεί γνωστή η χειραγώγηση των δοκιμών μόνο σε λίγους εκλεκτούς εντός της εταιρείας.
Η Volkswagen παραδέχτηκε ότι οι μηχανικοί της ενσωμάτωσαν λογισμικό στα πετρελαιοκίνητα οχήματά της για να ανιχνεύουν πότε τα αυτοκίνητα υποβάλλονταν σε δοκιμές εκπομπών ρύπων.
Οι επιπτώσεις του σκανδάλου, το οποίο ξέσπασε το 2015, ήταν εκτεταμένες. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα κάποτε αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 10%. Το σκάνδαλο έπληξε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους κινητήρες ντίζελ και επιτάχυνε τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η Volkswagen έκτοτε έχει στραφεί επιθετικά προς την ηλεκτρική κινητικότητα, σε μια προσπάθεια να ανακτήσει τη φήμη της. Πλέον, είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, πουλώντας τρεις φορές περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα τον Απρίλιο από την αντίπαλό της Tesla, σύμφωνα με την JATO Dynamics.
Περισσότεροι από 30 άλλοι πρώην υπάλληλοι της Volkswagen εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν κατηγορίες. Μεταξύ αυτών είναι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Μάρτιν Βίντερκορν, η δίκη του οποίου έχει αναβληθεί λόγω προβλημάτων υγείας.
Ο Ρούπερτ Στάντλερ, πρώην επικεφαλής της Audi και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Volkswagen, παραμένει το πιο υψηλόβαθμο στέλεχος που καταδικάζεται στο σκάνδαλο. Ομολόγησε την ενοχή του το 2023, αποδέχτηκε την ποινή του με αναστολή και πλήρωσε πρόστιμο άνω του 1 εκατομμυρίου δολαρίων.
Η Volkswagen έχει έκτοτε κάνει αλλαγές στην ηγεσία υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Oliver Blume, ο οποίος λέγεται ότι φέρει ένα πιο συνεργατικό στυλ διοίκησης.
Το σκάνδαλο έχει κοστίσει στην εταιρεία περισσότερα από 26,43 δισεκατομμύρια ευρώ, σε νομικές κυρώσεις και πρόστιμα παγκοσμίως.