Νέα ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους, λόγω της έναρξης της εφαρμογής του νέου αναβαθμισμένου συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, με τους πολίτες από το Σάββατο να καταγγέλλουν πολύωρες καθυστερήσεις στα ιατρεία του ΕΟΠΥΥ και τους γιατρούς να ζητούν παράταση εφαρμογής του νέου συστήματος. Ωστόσο, το αλαλούμ ανέδειξε και ενδοκυβερνητικό θέμα αφού σε δηλώσεις του ο Άδωνις Γεωργιάδης απέδωσε τις ευθύνες για την προβληματική «πρεμιέρα» της νέας πλατφόρμας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, καθώς η ΗΔΙΚΑ υπάγεται σε αυτό το υπουργείο.Η νέα εφαρμογή του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης έχει ενεργοποιηθεί από το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025 και λειτουργεί ομαλά. Όποια τεχνικά προβλήματα προκύπτουν αντιμετωπίζονται άμεσα. Μέχρι τώρα, για τη σημερινή ημέρα, έχουν εκδοθεί πάνω από 50.000 συνταγές και 40.000…
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) January 20, 2025
Γεωργιάδης: « Υπεύθυνος για το νέο σύστημα ο… Παπαστεργίου»
Μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης Όπως ανέφερε ο Υπ. Υγείας, από 8/2/2025 τίθεται πανευρωπαϊκά το HMVO, η ιχνηλάτηση φαρμάκων τίθεται σε ισχύ, αν δεν έχουμε συνδεθεί δεν θα μπορούν οι εταιρείες να εισάγουν φάρμακα. «Υπεύθυνος για την ηλεκτρονική συντάγογράφηση είναι ο Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο εποπτεύει 100% την η ΗΔΙΚΑ είναι εποπτεύον φορέας. Προφανώς παρέχει υπηρεσίες στο Υπ. Υγείας, αλλά αν το πας πολιτικά εποπτεύων Υπουργός είναι ο κ. Παπαστεργίου. Τον συμπαθώ, δεν το λέω για να τον δώσω, απλώς αν μιλάμε κοινοβουλευτικά μιλάμε και σωστά. Το ΠΑΣΟΚ κάνει κριτική ότι διαμαρτύρονται οι γιατροί για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Αλλά αν ρωτήσω το κίνημα αλλαγής αν θα πρέπει να συνδεθούμε με το HMVO στις 8/2 τι θα πει; Φτιάξαμε το σύστημα σχετικά νωρίς και το βάλαμε σε παραγωγική διαδικασία προ τριών μηνών, ώστε να δουλεύει παράλληλα με το παλιό. Σύμφωνα με τον Υπουργό Υγείας, είχαν ενημερωθεί με κάθε τρόπο και επανειλημμένως, ότι ενώ λειτουργούν το παλιό σύστημα θα πρέπει σταδιακά να μάθετέ και το καινούργιο, γιατί Ιανουάριο θα καταργηθεί. Από τους 60 χιλιάδες ιατρούς που συνταγογραφούν, οι 30 χιλιάδες δεν είχαν θέμα γιατί ακολούθησαν τις συστάσεις και είχαν εξοικειωθεί με το νέο σύστημα. Οι άλλοι μισοί είχαν σήμερα πρώτη μέρα το σύστημα, ενώ οι διαμαρτυρίες επικεντρώθηκαν στο ότι «η ΗΔΙΚΑ ξέχασε να ενημερώσει πως πρέπει να εκκαθαρίσουν το ιστορικό τους, να πληκτρολογήσουν εκ νέου τη διεύθυνση, διαφορετικά τους οδηγούσε στην παλιά διεύθυνση που εμφάνιζε πως υπάρχει τεχνικό σφάλμα». «Υπήρχε και ένα τεχνικό θέμα, που επέτεινε την γκρίνια», πρόσθεσε. «Καλή η κριτική κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ αρκεί να είχατε στοιχειωδώς ασχοληθεί με το τι έχουμε κάνει γιατί το να χαϊδεύουμε μονίμως τους ανθρώπους και να τους δικαιολογούμε σε κάθε τους παράπονο δεν είναι πολιτική. Δεν είναι η δουλεια των πολιτικών να λέμε σε όποιον γκρινιάζει ‘έχεις δίκιο’, γιατί μπορεί να έχει δίκιο αλλά μπορεί να έχει και άδικο». Στην προκειμένη περίπτωση, ο ιατρικός κόσμος ήταν επαρκώς ενημερωμένος, με ημερίδες, τεχνική ομάδα, help desk και email.ΗΔΙΚΑ: «Το σύστημα λειτουργεί – Οι γιατροί δεν έχουν εξοικειωθεί»
«Το σύστημα λειτουργεί» δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ Νίκη Τσούμα που μίλησε στο MEGA. Και πρόσθεσε: «Το σύστημα συνταγογράφησης ήταν παλιάς τεχνολογίας με παλιές υποδομές και τεχνολογία. Εδώ κι έναν χρόνο έχουμε ένα έργο του Ταμείου Ανάκαμψης για εκσυγχρονισμό του συστήματος το οποίο προσπαθήσαμε να αναβαθμίσουμε τεχνολογικά το σύστημα με σύγχρονα εργαλεία και υποδομές. Δεν παίρνει περισσότερη ώρα. Αλλά δεν εξοικειώθηκαν κάποιοι γιατροί με το νέο σύστημα στο χρονικό διάστημα που είχαμε δώσει. Το σύστημα δεν άλλαξε. Άλλαξε αυτό που βλέπουν οι γιατροί. Είναι λιγότερα τα κλικς και είναι λιγότερες οι ταχύτητες επεξεργασίας. Είναι θέμα παράλληλης λειτουργίας. Εδώ και δύο μήνες από τέλος του Νοέμβρη είχαμε σε λειτουργία και τα δύο συστήματα. Το σύστημα λειτουργεί. Αλλά όσοι γιατροί μπήκαν χθες ήθελαν χρόνο για να συνδεθούν». Σε ερώτηση περί λευκής σελίδας που έβλεπαν τη Δευτέρα πολλοί γιατροί: «Στο ιστορικό τους είχε κρατηθεί η παλιά διεύθυνση κι έπρεπε να το σβήσουν. Τους ενημερώσαμε τηλεφωνικά και μέσω των συλλόγων τους και σε δεύτερο χρόνο το βράδυ κάναμε αυτόματη αναδρομολόγηση. Άρα πλέον το πρόβλημα δεν υπάρχει και δεν θα ταλαιπωρήσει πλέον τον κόσμο».Φραγκούλης (ΕΔΟΕΑΠ) : «Είπα να φιλοσοφήσω…»
Ο γιατρός Ευάγγελος Φραγκούλης Αναπληρωτής Αρχίατρος στον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφαλίσεως και Περιθάλψεως (ΕΔΟΕΑΠ), έκανε μια ιδιαιτέρως σκωπτική αλλά και αιχμηρή ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook υπό τον εύγλωτο τίτλο «Μια και δεν μπορώ να συνταγογραφήσω σήμερα, είπα να φιλοσοφήσω…» Στην ανάρτησή του ο κ. Φραγκούλης αναφέρει μεταξύ άλλων πως «η πηγή του κακού δεν είναι ο περιορισμός της ελευθερίας των ιατρών, που μια σύμβαση έργου με έναν ασφαλιστικό φορέα επακόλουθα φέρει, αλλά το ύψος της αποζημίωσης των ιατρών- 10 ευρώ μικτά ανά επίσκεψη- που θεσμοθετήθηκε από τη σύσταση του ΕΟΠΥΥ και την περικοπή της κατά 50% από τα 20 ευρώ που ίσχυαν μέχρι τότε…». Καταλήγοντας στην ανάρτησή του ο Αναπληρωτής Αρχίατρος του ΕΔΟΕΑΠ επισημαίνει: «Οι ηλεκτρονικές εφαρμογές υγείας έρχονται για να βελτιώσουν την ποιότητα και την ασφάλεια των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας και θα πρέπει να συμβάλλουμε όλοι στο να γίνονται καλύτερες με εποικοδομητικά σχόλια- πλέον υπάρχει και ειδικό πλαίσιο διαλόγου για σχόλια και όχι άρνησή τους».Επιμένουν οι γιατροί: «Αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς»
Η ιατρική κοινότητα ζήτησε χρόνο προκειμένου να εκπαιδευθούν οι γιατροί πριν ξεκινήσει η πλήρης εφαρμογή του, προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των ασθενών. Μάλιστα, με επιστολή του προς τη διοίκηση της ΗΔΙΚΑ, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών (ΙΣΑ) είχε ζητήσει να δοθεί παράταση στην έναρξη της νέας διαδικασίας, ούτως ώστε να δοθεί το περιθώριο στους γιατρούς να εξοικειωθούν με το νέο σύστημα. Ωστόσο, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης απέρριψε το αίτημα των ιατρικών συλλόγων για αναβολή, προβάλλοντας το σοβαρό κίνδυνο που θα έθετε μια τέτοια κίνηση τη σύνδεση με το πανευρωπαϊκό σύστημα που ακολουθεί ο Ελληνικός Οργανισμός Επαλήθευσης Φαρμάκων (HMVO). Οι γιατροί ξεκαθαρίζουν ότι δεν φέρουν καμία ευθύνη για την ταλαιπωρία των ασφαλισμένων, με τον ΙΣΑ να τους καλεί να αναρτήσουν στα ιατρεία τους ανακοίνωση που να ενημερώνει ότι για τις καθυστερήσεις, δεν ευθύνονται οι ίδιοι αλλά το νέο σύστημα συνταγογράφησης. Από την πλευρά του ο Ιατρικός Σύλλογος Πειραιά (ΙΣΠ) έχει δεχθεί δεκάδες καταγγελίες και όπως αναφέρει σε ανακοινωσή του για την χθεσινή πρώτη μέρα λειτουργίας του «επαληθεύονται οι φόβοι μας, καθώς πότε δυσλειτουργούσε και πότε δεν έδινε καθόλου πρόσβαση. Έχουμε δεκάδες καταγγελίες ότι το σύστημα που διαφημίστηκε ότι θα εκσυγχρονίσει την συνταγογράφηση είναι πολύ αργό και δυσλειτουργικό. Για άλλη μία φορά κάποιοι αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς». Σύμφωνα με τον ΙΣΠ, η λειτουργία του νέου συστήματος επιλέχθηκε χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες δοκιμές, χωρίς να έχουν δοθεί οι κατάλληλες οδηγίες, χωρίς να έχει γίνει η απαραίτητη ενημέρωση και η εκπαίδευση των γιατρών. «Η απάντηση της ΗΔΙΚΑ στα θέματα δυσλειτουργίας ήταν «διαγράψτε τα cookies και το ιστορικό περιήγησης». Αν είναι δυνατόν!! Τελικά η νέα πλατφόρμα δεν απλοποίησε καμία διαδικασία, αντίθετα στη μεταφορά χάθηκαν πολλές από τις λειτουργίες που διευκόλυναν τους χρήστες». «Οι βιαστικές αποφάσεις υλοποίησης ενός τόσο σοβαρού εγχειρήματος και μάλιστα εν μέσω έξαρσης αναπνευστικών λοιμώξεων, έφερε υπέρογκα προβλήματα», σημειώνει ο ΙΣΠ και ζητά από τους αρμόδιους να διορθώσουν άμεσα τα προβλήματα αυτά, που ταλαιπωρούν γιατρούς και ασθενείς. Προσθέτει επίσης, ότι σε λίγες μέρες επίκειται η εφαρμογή του νέου συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού, για το οποίο έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του και επαναλαμβάνει την πρότασή του να συνεχίσουν να ισχύουν τα τηλεφωνικά ραντεβού, καθώς και τα έκτακτα/επείγοντα ραντεβού εκτός πλατφόρμας. Τις διαμαρτυρίες της για το νέο σύστημα συνταγογράφησης εκφράζει και η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ, κάνοντας λόγο για πολυπλοκότητα της νέας πλατφόρμας, διπλασιασμό του χρόνου συνταγογράφησης και υφαρπαγής πολύτιμου χρόνου από το ιατρικό έργο. «Λαμβάνοντας υπ’όψιν ότι η νέα πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ για τα ραντεβού που θα λειτουργήσει από 01/02/24, απαιτεί τη δήλωση ωραρίου από τον ιατρό που δεσμεύεται υπέρ ΕΟΠΥΥ, οφείλουμε να τονίσουμε ρητά ότι η σύμβαση των ειδικών ιατρών είναι σύμβαση κατά πράξη και περίπτωση (με αμοιβή ύψους 6 ευρώ καθαρά), ότι κάθε επίσκεψη συνοδεύεται από παραπεμπτικό που υπογράφεται από ιατρό και ασφαλισμένο και ότι ο ΕΟΠΥΥ αγοράζει επισκέψεις με ανώτατο όριο τις 200 το μήνα και δεν αποζημιώνει δεσμευμένο ωράριο». Οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ γιατροί δηλώνουν ότι δεν είναι αντίθετοι με την ηλεκτρονική αναβάθμιση του συστήματος, με απαράβατες όπως προϋποθέσεις, όπως είναι η ρητή τήρηση των όρων της υφιστάμενης σύμβασης, η μείωση της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας και η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. «Άλλο ένα σύστημα που φτιάχτηκε για εμάς χωρίς εμάς» δήλωσε χθες στο Action24 ο πρόεδρος του ΙΣΠ Νίκος Πλατανισιώτης:ΙΣΘ: Ευχόμαστε να κατανοήσουν το λάθος
Από την πλευρά του ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης αναφέρει τα εξής: «Δυστυχώς οι φόβοι του ιατρικού κόσμου της χώρας σχετικά με την νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης επαληθεύτηκαν. Το νέο σύστημα το οποίο τέθηκε σε λειτουργία με απόφαση του Υπουργείου Υγείας παρά τις πολλαπλές αντιθέσεις που εκφράστηκαν από τον Ιατρικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και επαγγελματικές ενώσεις ιατρών ανά τη χώρα, εμφανίζει προβλήματα δυσλειτουργίας από σήμερα πρωί, πρώτη μέρα της κατ’ ουσίαν λειτουργίας του. Ευχόμαστε για το καλό των Ελλήνων ασφαλισμένων που ταλαιπωρούνται από το πρωί, αλλά και των συναδέλφων που προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες, να κατανοήσει το Υπουργείο Υγείας το λάθος επαναφέροντας σε λειτουργία την παλιά πλατφόρμα συνταγογράφησης μέχρι ωσότου η νέα πλατφόρμα επικαιροποιηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες συνταγογράφησης του ιατρικού κόσμου. Να σημειώσουμε εδώ ότι η νέα πλατφόρμα απαιτεί από τον ιατρό διαχειριστικά πολλαπλά βήματα προκειμένου να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα σε πολλαπλάσιο χρόνο. Ζητούμε συγγνώμη από τους ασθενείς μας για την ταλαιπωρία που υφίστανται χωρίς γι’ αυτή να ευθύνονται οι θεράποντες ιατροί».Γιατροί ΕΟΠΥΥ: Το σύστημα είναι πολύπλοκο
Τις διαμαρτυρίες της για το νέο σύστημα συνταγογράφησης εκφράζει και η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ, κάνοντας λόγο για πολυπλοκότητα της νέας πλατφόρμας, διπλασιασμό του χρόνου συνταγογράφησης και υφαρπαγής πολύτιμου χρόνου από το ιατρικό έργο. Η χθεσινή κατάρρευση του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης δημιούργησε χαοτικές καταστάσεις στα ιατρεία, αναφέρει η ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ. «Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η νέα πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ για τα ραντεβού που θα λειτουργήσει από 01/02/24, απαιτεί τη δήλωση ωραρίου από τον ιατρό που δεσμεύεται υπέρ ΕΟΠΥΥ, οφείλουμε να τονίσουμε ρητά ότι η σύμβαση των ειδικών ιατρών είναι σύμβαση κατά πράξη και περίπτωση (με αμοιβή ύψους 6€ καθαρά), ότι κάθε επίσκεψη συνοδεύεται από παραπεμπτικό που υπογράφεται από ιατρό και ασφαλισμένο και ότι ο ΕΟΠΥΥ αγοράζει επισκέψεις με ανώτατο όριο τις 200 το μήνα και δεν αποζημιώνει δεσμευμένο ωράριο». Οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ γιατροί δηλώνουν ότι δεν είναι αντίθετοι με την ηλεκτρονική αναβάθμιση του συστήματος, με απαράβατες όπως προϋποθέσεις, όπως είναι η ρητή τήρηση των όρων της υφιστάμενης σύμβασης, η μείωση της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας και η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. «Με τη νέα πλατφόρμα, η διαρκής ανάγκη για παρακολούθηση των ηλεκτρονικών αιτημάτων (τα οποία απαιτούν τηλεφωνική επιβεβαίωση προς εξακρίβωση του ιστορικού και του απαιτούμενου χρόνου εξέτασης), η εξυπηρέτηση πολιτών που δεν έχουν ηλεκτρονική εξοικείωση, η διαρκής έκθεση σε προστριβές με τους ασφαλισμένους ή σε καταγγελίες, η έλλειψη αντίληψης για τη νευραλγική λειτουργία του ιδιωτικού ιατρείου καθιστούν αδύνατη τη συνέχιση της συνεργασίας με τον ΕΟΠΥΥ εάν δεν υπάρξουν βασικές αλλαγές στην πλατφόρμα, τις οποίες και καταθέτουμε επίσημα στους αρμόδιους φορείς. Επειδή:- Δε νοείται δεσμευμένο ωράριο ιδιωτικού ιατρού χωρίς αμοιβή
- Δε νοείται ηλεκτρονική γραφειοκρατία χωρίς αύξηση της ευτελούς αποζημίωσης του ΕΟΠΥΥ
- Δε νοείται να ελαχιστοποιείται ο χρόνος ιατρικής εξέτασης από την αύξηση της γραφειοκρατίας
- Δε νοείται ο ιατρός να καταντάει “αποδιοπομπαίος τράγος” ανάμεσα σε ασφαλισμένους που αναζητούν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας
- Δε νοείται ο ιατρός να στερείται το θεμελιώδες δικαίωμα να προτεραιοποιεί με επιστημονικά κριτήρια τις ανάγκες των ασθενών του, καταθέτουμε εξώδικη διαμαρτυρία / δήλωση και επιφυλασσόμαστε κάθε νόμιμου δικαιώματος μας.