Να δώσουν στην παράταξή της την απόλυτη πλειοψηφία στον δεύτερο γύρο των βουλευτικών εκλογών ζήτησε η Μαρίν Λεπέν μετά το αποτέλεσμα που φέρνει πρώτο τον Εθνικό Συναγερμό.
Κάποιες προβολές αποτελεσμάτων από τα exit poll δίνει στην παράταξη ακόμη και την αυτοδυναμία στη Εθνοσυνέλευση, αυτό όμως μένει να αποδειχτεί στις 7 Ιουλίου.
Μια «απόλυτη πλειοψηφία» ζητά από τον δεύτερο γύρο η επικεφαλής του RN, Μαρίν Λεπέν.
«Η δημοκρατία μίλησε», είπε η Λεπέν από τη βόρεια Γαλλία όπου επανεξελέγη στον πρώτο γύρο. Εξήγησε ότι «οι ψηφοφόροι ξεκάθαρα έδειξαν την επιθυμία τους να γυρίσουν σελίδα μετά από επτά χρόνια περιφρονητικής και διαβρωτικής εξουσίας» από τον Μακρόν.
Αλλά επισήμανε ότι «τίποτα δεν έχει κερδηθεί και ο δεύτερος γύρος θα είναι καθοριστικός, για να μην πέσει η χώρα στα χέρια του συνασπισμού μιας ακροαριστεράς με βίαιες τάσεις». «Χρειαζόμαστε την απόλυτη πλειοψηφία για να διοριστεί ο Ζορντάν Μπαρντελά πρωθυπουργός από τον Εμανουέλ Μακρόν σε οκτώ ημέρες», πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα των exit poll, ο Εθνικός Συναγερμός συγκεντρώνει το 33%-34% ενώ το Νέο Λαϊκό Μέτωπο, ο συνασπισμό του Κέντρου και της Αριστεράς το 28% με 29%.
Το σημαντικό είναι το πώς μεταφράζονται αυτά τα αποτελέσματα σε έδρες στην Εθνοσυνέλευση. Η παράταξη της Λεπέν έχει, ανάλογα με την προβολή των exit poll, από 230 έδρες μέχρι και 310 έδρες (χρειάζεται 289 για την αυτοδυναμία).
Τι θα γίνει στον δεύτερο γύρο
Ο δεύτερος γύρος πραγματοποιείται την στις 7 Ιουλίου. Σε κάθε μία από τις 577 εκλογικές περιφέρειες, εάν δεν εκλεγεί ένας υποψήφιος με ποσοστό άνω του 50% στον πρώτο γύρο, περνούν στον δεύτερο γύρο οι υποψήφιοι που εξασφαλίζουν την υποστήριξη τουλάχιστον του 12,5% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων.
Ο δεύτερος γύρος είναι συχνά μια αναμέτρηση μεταξύ δύο κομμάτων – στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές, το 2022, υπήρξαν μόνο επτά περιπτώσεις με τρεις υποψηφίους.
Το σύστημα είναι ευάλωτο τόσο σε πολιτικούς ελιγμούς, με τους οποίους τα κόμματα αποσύρουν τους υποψηφίους τους για να συγκεντρώσουν υποστήριξη για έναν σύμμαχο και να κρατήσουν έναν αντίπαλο εκτός, όσο και σε ψηφοφορίες τακτικής.
Μετά τις εκλογές ο πρόεδρος διορίζει νέο πρωθυπουργό. Εν όψει ενδεχόμενης συγκυβέρνησης (όπου ο πρόεδρος και η κυβέρνηση είναι διαφορετικών πολιτικών τάσεων) και ιδίως ενός κοινοβουλίου χωρίς ψήφο, το σύνταγμα δεν ορίζει κανένα κριτήριο με το οποίο θα γίνει αυτό. Ο πρόεδρος θα μπορούσε να διορίσει έναν τεχνοκράτη ή πολιτικό, και μάλιστα κάποιον που μπορεί να διαθέτει κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ή όχι.