Σε τροχιά υλοποίησης έχει περάσει από τα τέλη του 2024 ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά.
Οι υπογραφές εγκαινιάζουν ένα νέο κεφάλαιο για την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα και προλειαίνουν το έδαφος για την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, η οποία θα φτάνει μέχρι το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας.
Το κόστος του έργου είναι 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωαννίνων. Αναφορικά με τη διάρκεια υλοποίησης του έργου, αυτή ανέρχεται σε 54 μήνες, κάτι που σημαίνει ότι χωρίς καθυστερήσεις η κορδέλα θα κοπεί στις 18 Ιουνίου 2029.
Το έργο
Aφορά τον οδικό άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά συνολικού μήκους περίπου 70 χλμ., από τη συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα και περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Στα οφέλη του οδικού άξονα συγκαταλέγεται η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η εξοικονόμηση χρόνου και η αντιμετώπιση προβλημάτων προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Π.Ε. Ιωαννίνων.
Παράλληλα, θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό της πόλης.
Επιπλέον, αποτελεί τον σύνδεσμο με την Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις άλλες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία και Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο δραστηριοποίησης των ελληνικών εταιριών, ενώ εξυπηρετεί και το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων καθώς και τον κύριο και έντονο όγκο της κυκλοφορίας προς τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα.
Στο επίκεντρο και το Καλπάκι-Κόνιτσα
Σειρά φαίνεται ότι παίρνει πλέον το το οδικό τμήμα «Καλπάκι-Κόνιτσα», μήκους περίπου 27 χλμ. και προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, οι μελέτες (σ.σ. είχαν ξεκινήσει την περίοδο 2012-2013) για το έργο έχουν ολοκληρωθεί, οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου είναι σε ισχύ και μόλις εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, θα εκκινήσουν οι διαδικασίες κήρυξης της απαλλοτριώσης.
Μεταξύ άλλων προβλέπονται οριζοντιογραφικές βελτιώσεις, καθώς και διαμόρφωση των ισόπεδων κόμβων στις διασταυρώσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και κατασκευή γέφυρας μεγάλου μήκους μετά τον Βοϊδομάτη.
Τόσο ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά, όσο και ο δρόμος Καλπάκι-Κόνιτσα κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά έργα για την Ήπειρο δεδομένου ότι ενισχύουν την οδική ασφάλεια, μειώνουν τους χρόνους μετακίνησης και χαρίζουν στην περιοχή νέες αναπτυξιακές προοπτικές.