-->
20.04.2024

Το νέο υπερηχητικό αεροσκάφος θα κινείται με υδρογόνο και μειώνει το χρόνο πτήσης στο ένα τέταρτο

Καινοτόμο επιβατικό αεροσκάφος προτίθεται να κατασκευάσει ευρωπαϊκός όμιλος, το οποίο θα είναι ικανό να συνδέει τη Φρανκφούρτη με το Σίδνεϊ σε 4 ώρες και 15 λεπτά.

Το υπερηχητικό αεροσκάφος Destinus, που βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού, θα κινείται με υδρογόνο και θα αναπτύσσει ταχύτητα πέντε φορές αυτής του ήχου, περιορίζοντας τον χρόνο επιβατικών πτήσεων στο ένα τέταρτο.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2021, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την αποχαιρετιστήρια πτήση του Κονκόρντ, ενώ τα δύο πρώτα δοκιμαστικά αεροσκάφη της ολοκλήρωσαν με επιτυχία τις πτητικές δοκιμές τους με συμβατικούς κινητήρες, αναμένοντας να δοκιμάσουν τις μηχανές υδρογόνου. Το τρίτο πρωτότυπο, Destinus 3, αναμένεται να πραγματοποιήσει την παρθενική του δοκιμαστική πτήση στα τέλη του έτους.

Η Μαρτίνα Λέκβιστ, στέλεχος της εταιρείας, εξηγεί στο δίκτυο CNN: «Σε αντίθεση με άλλες εταιρείες του χώρου, οι οποίες πειραματίζονται με στατικά μοντέλα σε κλίμακα, επιλέξαμε να περάσουμε αμέσως στην αυτόνομη πτήση με μικρά drones, προτού δώσουμε όγκο στο αεροσκάφος και το καταστήσουμε ικανό να μεταφέρει επιβάτες».

Η Destinus επέλεξε το υδρογόνο ως καύσιμο χάρη στην αφθονία του, το σχετικά χαμηλό κόστος χρήσης του και την ικανότητά του για πρωτοφανείς επιδόσεις στους κινητήρες. Παρότι η κίνηση με υδρογόνο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, η Airbus αναπτύσσει ήδη τέτοιο πειραματικό κινητήρα, οι πτητικές δοκιμές του οποίου θα ξεκινήσουν το 2026.

Θα κατασκευαστεί από ευρωπαϊκό όμιλο, θα κινείται με υδρογόνο και οι πρώτες επιβατικές πτήσεις αναμένονται τη δεκαετία του 2040.

«Επιδιώκουμε ιδιαίτερα μεγάλη ακτίνα δράσης για τα αεροσκάφη μας. Στόχος μας, να πετάμε από την Ευρώπη στην Αυστραλία με ταχύτητα Mach 5. Η χρήση κηροζίνης κάνει το αεροσκάφος πολύ βαρύ, ενώ το υδρογόνο είναι πολύ ελαφρύτερο», λέει η Λέκβιστ. Μακροπρόθεσμος στόχος του ομίλου είναι το Destinus να κινείται αποκλειστικά με υδρογόνο, χωρίς να παράγει καθόλου καυσαέρια. Οι καθυστερήσεις στη μαζική παραγωγή καυσίμων υδρογόνου, όμως, υποχρέωσαν τον όμιλο να επιλέξει διαφορετική οδό.

Το βραχυπρόθεσμο σχέδιο για το Destinus αφορά την κατασκευή πρωτότυπου αεροσκάφους, το οποίο θα αξιοποιεί συμβατικό καύσιμο αεροπορικής κηροζίνης για την απογείωσή του, προτού αλλάξει κατά τη διάρκεια της πτήσης σε καύσιμο υδρογόνου, πιο αποτελεσματικό σε υπερηχητικές ταχύτητες.

Τα πρωτότυπα του αεροσκάφους Destinus ακολουθούν τον σχεδιασμό αεροσκαφών waverider (κυματισμοί), σχεδιαστική σχολή της αεροναυπηγικής της δεκαετίας του 1950, τα αεροσκάφη της οποίας δεν επελέγησαν ποτέ για μαζική παραγωγή. Οι ελβετικές και γαλλικές ρίζες του ομίλου αποτυπώνονται στον χρωματισμό της ατράκτου, εμπνευσμένο από τις Αλπεις.

Το κλασικό πλέον σχήμα του κύματος «έχει μελετηθεί εδώ και πολλά χρόνια», λέει η Λέκβιστ. «Αρχή του είναι η ικανότητα του αεροσκάφους να κυλά πάνω από το ωστικό κύμα που παράγεται από την ίδια την υπερηχητική κίνησή του. Το σχήμα αυτό είναι ιδανικό για τον περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου κατά τη διάρκεια της πτήσης, καθώς περιορίζει στο ελάχιστο την αντίσταση του αέρα», συνεχίζει η ίδια.

Το Destinus 3 θα είναι ικανό να μεταφέρει επιβάτες σε υπερηχητικές πτήσεις με καύσιμο υδρογόνου. «Το αεροσκάφος έχει μήκος δέκα μέτρων και είναι δέκα φορές βαρύτερο από το προηγούμενο πρωτότυπο. Τα συστήματα ώθησης είναι είκοσι φορές πιο προηγμένα σε αυτή την εκδοχή», λέει η αεροναυπηγός. Η εταιρεία ευελπιστεί να είναι ικανή να παρουσιάσει μικρό τέτοιο αεροσκάφος για βιομηχανική παραγωγή στις αρχές της δεκαετίας του 2030, ικανό να μεταφέρει γύρω στους 25 επιβάτες, σε μια προσπάθεια να διεισδύσει στην προσοδοφόρο αγορά των ιδιωτικών αεροσκαφών.

Εντός της δεκαετίας του 2040, ο όμιλος Destinus φιλοδοξεί να έχει δημιουργήσει σειρά τέτοιων αεροσκαφών διαφορετικής χωρητικότητας, καθώς οι τιμές υδρογόνου αναμένεται να έχουν υποχωρήσει δραστικά.



Διαβάστε επίσης