Search
Close this search box.
Search

 Οι σειρές που κινδυνεύουν από την απεργία στο Χόλιγουντ

Πριν 12 μήνες

Εκατό ημέρες συμπληρώθηκαν την Τετάρτη από την ώρα που το σωματείο των σεναριογράφων του Χόλιγουντ (WGA) αποφάσισε να κατέβει σε απεργία, διεκδικώντας σειρά αιτημάτων, από πιο δίκαιες αμοιβές, ιδίως στα πρότζεκτ που προορίζονται για πλατφόρμες, μέχρι ρυθμίσεις και κανόνες στην εμπλοκή της τεχνητής νοημοσύνης στη δουλειά τους.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, 100 ημέρες δηλαδή, είχε κρατήσει και η τελευταία μεγάλη απεργία των σεναριογράφων το 2007, η οποία μάλιστα είχε αρκετά σοβαρό αντίκτυπο στη βιομηχανία. Εδώ πάντως φαίνεται πως το συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο θα ξεπεραστεί κατά πολύ αφού, εκτός των άλλων, δίπλα στους σεναριογράφους από τις 14 Ιουλίου βρίσκεται και το πολυπληθές συνδικάτο των ηθοποιών. Το γεγονός ότι τα βραβεία Emmy ορίστηκαν τελικά για τις 15 Ιανουαρίου του 2024 επίσης κάτι σημαίνει για τις εκτιμήσεις σχετικά με τη διάρκεια της απεργίας.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα οι εκπρόσωποι των σεναριογράφων και εκείνοι των μεγάλων στούντιο (AMPTP) συναντήθηκαν για πρώτη φορά από την έναρξη των κινητοποιήσεων. Ο καπνός που βγήκε δεν ήταν λευκός· αρκετοί από τους απεργούς μιλούν πλέον για «ανοιχτό πόλεμο», το ίδιο όμως κάνει και η άλλη πλευρά, περιγράφοντας μια «κατάσταση πολιορκίας» με τα στούντιο να αμύνονται κόντρα στους «εισβολείς». Και μπορεί ο πανίσχυρος CEO της Ντίσνεϊ, Μπομπ Αϊγκερ, να εξέφρασε πρόσφατα τον «αμέριστο σεβασμό» του προς την κοινότητα των δημιουργών και την προσωπική του δέσμευση να δουλέψει για την εξεύρεση λύσης, ωστόσο πραγματική προσέγγιση δεν φαίνεται στον ορίζοντα.

Ποιες είναι, όμως, οι χειροπιαστές επιπτώσεις αυτών των πρώτων 100 ημερών, σε συνδυασμό με τον σχεδόν ένα μήνα των ηθοποιών; Ουσιαστικά, ολόκληρη η παραγωγή των βασικών χολιγουντιανών στούντιο αλλά και των υπηρεσιών streaming (Ντίσνεϊ, Universal, Paramount, Warner Bros, Netflix κ.ο.κ.) βρίσκεται σε παύση. Αυτό σημαίνει πως δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές όπως «Stranger Things», «Yellowjackets», «Abbot Elementary», «Σιλό» κ.ά. άφησαν στη μέση ή δεν ξεκίνησαν ποτέ τα προγραμματισμένα γυρίσματα των νέων κύκλων τους. Το ίδιο συνέβη και με μια σειρά από σίκουελ επιτυχημένων ταινιών: «Deadpool», «Μονομάχος», «Επικίνδυνη αποστολή: θανάσιμη εκδίκηση», «Mortal Combat», «Venom», για τα οποία είναι άγνωστο πλέον πότε θα προχωρήσουν ή –πολύ περισσότερο– αν θα φτάσουν στις αίθουσες. Το σίγουρο είναι ότι η δική τους «απουσία» θα γίνει αισθητή από τον προσεχή χειμώνα και έπειτα.

Δημοφιλή τηλεοπτικά σίριαλ άφησαν στη μέση ή δεν ξεκίνησαν ποτέ τα γυρίσματα των νέων κύκλων τους – το ίδιο συνέβη και με σειρά από σίκουελ επιτυ- χημένων ταινιών.

Δεν έχουν σταματήσει, βέβαια, όλα τα γυρίσματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες έχουν δοθεί περισσότερες από 160 ειδικές «άδειες» από το σωματείο των ηθοποιών σε ανεξάρτητες παραγωγές, οι οποίες δεν εμπλέκονται με τα μεγάλα στούντιο, προκειμένου να συνεχίσουν κανονικά τα γυρίσματά τους. Με τον τρόπο αυτό, αρκετοί επαγγελματίες του χώρου συνεχίζουν να εργάζονται, ενώ και οι μικροί παραγωγοί δεν βρίσκονται αντιμέτωποι με την οικονομική καταστροφή μιας απροσδόκητης παύσης. Είναι αξιοσημείωτο μάλιστα πως τα ανεξάρτητα στούντιο δέχτηκαν επίσης μια «ενδιάμεση» συμφωνία, η οποία προβλέπει αυξημένες αμοιβές, μεγαλύτερη συμβολή σε ασφαλιστικά προγράμματα – πράγματα δηλαδή που αποτελούν βασικά αιτήματα των απεργών.

Στην Αθήνα

Οι συγκεκριμένες συμφωνίες, ωστόσο, προκαλούν ταυτόχρονα σύγχυση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τηλεοπτική «Τεχεράνη», ο τρίτος κύκλος της οποίας γυριζόταν στην Αθήνα όταν κηρύχθηκε η απεργία. Η ισραηλινή παραγωγή, κατόπιν αιτήματος, πήρε άδεια από το σωματείο να συνεχίσει (απέμεναν μόλις πέντε ημέρες γυρισμάτων) ολοκληρώνοντας τελικά στις 31 Ιουλίου, όπως μας είπε η Ελληνίδα συμπαραγωγός, Φένια Κοσοβίτσα της Blonde. Το πρόβλημα είναι πως η συγκεκριμένη σειρά προορίζεται να προβληθεί στην Apple TV, η οποία φυσικά εντάσσεται στο αντίπαλο… στρατόπεδο των απεργών.

Η τηλεοπτική «Τεχεράνη», που γυρίζεται στην Αθήνα και προβάλλεται στην Apple TV, βρέθηκε πρόσφατα στο προσκήνιο σχετικά με τις ειδικές άδειες που χορηγεί το συνδικάτο.
Παρόμοιες «επικαλύψεις» –ανεξάρτητες παραγωγές οι οποίες όμως καταλήγουν σε πλατφόρμες– έχουν συμβεί αρκετές φορές, με αποτέλεσμα να υπάρξουν αντιδράσεις. Πρόσφατα η βραβευμένη με Οσκαρ, Βαϊόλα Ντέιβις, απέρριψε την ιδέα μιας τέτοιας άδειας για ταινία στην οποία είναι παραγωγός και πρωταγωνίστρια η ίδια, δηλώνοντας: «Δεν νιώθω πως είναι πρέπον να ξεκινήσουμε την παραγωγή την ώρα που η απεργία συνεχίζεται». Σε γενικές γραμμές, πάντως, το μέτωπο παραμένει αρραγές. Οι σεναριογράφοι, οι οποίοι στην απεργία του 2007 είχαν φτάσει στα όριά τους, πλέον φαίνεται πως έχουν μεγαλύτερες αντοχές· εν μέρει και επειδή οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί τελευταία, δεν τους επιτρέπουν ούτως ή άλλως να δουλέψουν περισσότερο από 20-25 εβδομάδες τον χρόνο.

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.