Σαν «κομήτης» εμφανίστηκε στο πολιτικό προσκήνιο και προσγειώθηκε στα έδρανα της Βουλής το ακροδεξιό κόμμα «Σπαρτιάτες». Με «καύσιμο» εκτός από τη βοήθεια του προφυλακισμένου για εγκλήματα με τη Χρυσή Αυγή, Ηλία Κασιδιάρη και τα επιδραστικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης το νέο αυτό κόμμα αξιοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πέρασε το μήνυμα που ήθελε στους ψηφοφόρους και συγκέντρωσε 4,67% στις εκλογές της 25ης Ιουνίου. Οι Αριστείδης Χατζής, καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ειδικός στα social media, ανέλυσαν αυτό το γεγονός.
«Εκμεταλλεύτηκαν σαν social media managers τις (ψηφιακές) πλατφόρμες και τα χαρακτηριστικά που δίνουν» ανέφερε στην εκπομπή «Νewsroom» ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, δημοσιογράφος στα social media της ΕΡΤ.
Μιλώντας για την επιτυχημένη στρατηγική τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την χαρακτήρισε – under the radar, δηλαδή “κάτω από τα ραντάρ” ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα hashtags που έκαν viral το πολιτικό μήνυμά τους, πολλαπλασιάζοντας το κοινό τους.
Αναλύοντας την επικοινωνιακή τακτική που ακολούθησαν τα άγνωστα μέχρι πρόσφατα στελέχη του πολιτικού αυτού κόμματος είναι ότι αναπαρήγαγαν μαζικά βίντεο με κοινά χαρακτηριστικά τα οποία έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή στο Διαδίκτυο κάνοντας το hashtag “Σπαρτιάτες” (εμφανίζεται με το σύμβολο #) να εμφανίζεται σχεδόν παντού.
Μιλώντας για τα φανερά μηνύματα που περνούσαν μέσα από τα βίντεό τους ανέφερε ότι σε αυτά παρουσιαζόταν το πρόσωπο του Ηλία Κασιδιάρη, αποσπάσματα από παλαιότερες ομιλίες του και γραφικά ειδικά σχεδιασμένα για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φανερώνοντας ότι υπάρχει υποκρυπτόμενη σχέση μεταξύ «Σπαρτιατών» και οπαδών του κόμματος Κασιδιάρη.
Μέσω Facebook, Twitter, TikTok και Instagram oι «Σπαρτιάτες» μοιραζόταν περιεχόμενο προκαλώντας την αλληλεπίδραση των υποστηρικτών τους. «Υπήρχαν πάρα πολλά σχόλια και οι αλγόριθμοι των social media, όταν υπάρχουν αρκετά σχόλια -ανεξάρτητα με το περιεχόμενο- φροντίζουν να τα μεγεθύνουν έτσι ώστε να φτάσουν ακόμα σε περισσότερους» δήλωσε ο κ. Αντωνοπουλος, δημοσιογράφος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της EΡΤ.
Που οφείλεται η άνοδος της ακροδεξιάς
Ο Αριστείδης Χατζής, καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μίλησε στην ΕΡΤ για τις οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη που ευνόησαν την άνοδο την ακροδεξιάς.
Μιλώντας για το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και τη μεταβατική περίοδο που διανύουμε όπου ολόκληροι οικονομικοί κλάδοι απαξιώνονται σε συνάρτηση με το φαινόμενο της μετανάστευσης, μέρος του οποίου είναι και οι πρόσφυγες δήλωσε ότι μετανάστευση δεν πρόκειται να διακοπεί καθώς δεν υπάρχει κανένας τρόπος να εμποδίσεις ουσιαστικά αυτές τις ροές ανθρώπων που αναζητούν μια καλύτερη ζωή.
«Χώρες οι οποίες έχουν πληγεί λιγότερο ή περισσότερο από τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με την παγκοσμιοποίηση, χώρες οι οποίες έχουν επηρεαστεί από το μεταναστευτικό λιγότερο ίσως περισσότερο» επηρεάζονται ανέφερε ο κ. Χατζής αναφέροντας ότι και η Ελλάδα έχει επηρεαστεί αρκετά, αλλά όχι τόσο όσο εμείς νομίζουμε.
Αναλύοντας τα αίτια που πυροδότησαν την άνοδο των ακροδεξιών σχηματισμών στην Γηραιά Ήπειρο τόνισε ότι «η ακροδεξιά ήταν μεταπολεμικά απομονωμένη στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και στοχοποιημένη. Ήταν από παράνομο έως πολύ δύσκολο να οργανωθεί. Τώρα, όμως, η δυσκολία πια δεν είναι τόσο μεγάλη γιατί τα κοινωνικά δίκτυα μειώνουν δραστικά το κόστος συντονισμού».
Και όπως είπε η ακροδεξιά στροφή των πολιτών στην Ευρώπη «δεν είναι κάτι που πρέπει να συνηθίσουμε. Είναι οπωσδήποτε λανθασμένος τρόπος ο κατευνασμός, η προσπάθεια να ενσωματώσουμε μέρος της ατζέντας τους. Είναι λάθος να τους αντιμετωπίσουμε και τους ψηφοφόρους πια ως παραπλανημένα ερίφια». Καταλήγοντας ο κ. Χατζής δήλωσε ότι στην Ελλάδα το ποσοστό για ζήτηση ακροδεξιών ιδεών αγγίζει το 15% αθροιστικά!