Η διαφήμιση ξεκίνησε στις 6 Μαρτίου του 2020, δεκαεπτά ημέρες πριν από την επιβολή της καραντίνας λόγω της επέλασης του κορωνοϊού, που ήταν τότε άγνωστος στην ιατρική κοινότητα. Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 27 Φεβρουαρίου, είχε εντοπιστεί το πρώτο κρούσμα: μία γυναίκα που ήταν τότε 38 ετών, από τη Θεσσαλονίκη, η οποία είχε ταξιδέψει στην Ιταλία, που εκείνη την περίοδο θρηνούσε χιλιάδες θύματα του COVID.
Τα στελέχη του Οργανισμού μελέτησαν το σποτ και διαπίστωσαν ότι ο διαφημιστής, δηλαδή ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, έλεγε, μεταξύ άλλων, για την κηραλοιφή:
«Το καλύτερο αντισηπτικό, αντιμικροβιακό το οποίο δρα εναντίον των μολύνσεων και των λοιμώξεων, ιδανικό για την αντιμετώπιση των παθήσεων του αναπνευστικού, είναι το “Β” γιατί βάζετε στα χέρια μία φορά το πρωί, μία το απόγευμα και μία το βράδυ και δεν περνά ούτε κορωνοϊός ούτε ιώσεις γρίπης», προσθέτοντας, μάλιστα, ότι με τη χρήση της κηραλοιφής «αποτρέπετε κάθε μικρόβιο από τα χέρια σας». Ο κ. Βελόπουλος μιλούσε ακόμα για «αντισηπτικό που δρα εναντίον των λοιμώξεων και κυρίως των μολύνσεων», ενώ διαβεβαίωνε ότι με «μία επάλειψη το πρωί, μία το μεσημέρι και μία το βράδυ κάνετε 17 χειραψίες, δεν κολλάτε τίποτα».
Παράλληλα, η εταιρεία υποστήριξε ότι στο πλαίσιο της πανδημίας του κορωνοϊού η Πολιτεία και οι ειδικοί παρότρυναν τη σχολαστική καθαριότητα και ιδίως το πλύσιμο των χεριών (είτε με σαπούνι, είτε με χρήση προϊόντων με αντισηπτική δράση) και πέραν αυτού, ότι ο παρουσιαστής της τηλεοπτικής διαφήμισης, δηλαδή ο Κυριάκος Βελόπουλος, προέβη δημόσια σε διευκρινιστικές δηλώσεις, λέγοντας ότι ουδέποτε υποστήριξε πως η κηραλοιφή «Β» θεραπεύει τον κορωνοϊό ή άλλες ασθένειες.
Ιδιότητες
Η εταιρεία υποστήριξε ότι το πρόστιμο ήταν παράνομο, αφού επιβλήθηκε λόγω «των αναφορών που έγιναν σε μήνυμα τηλεπώλησης, και όχι διότι το επίμαχο προϊόν ήταν πράγματι βιοκτόνο που διατίθεται στην αγορά χωρίς σχετική άδεια του ΕΟΦ» και ότι το τηλεοπτικό μήνυμα δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του ΕΟΦ, αλλά του ΕΣΡ.
Αντίθετα, ο ΕΟΦ προσκόμισε στο δικαστήριο τα διαφημιστικά από τον τηλεοπτικό σταθμό «με παρουσιαστή τον κ. Βελόπουλο, στα οποία, υπό μορφή υπότιτλου και φόντου τηλεπαραθύρου, αναφέρεται επί λέξει ότι η κηραλοιφή Βυζαντινόν, η “Β”», όπως την ανέφερε η διαφήμιση για λόγους συντομίας, έχει «αντιβακτηριακή – αντιμικροβιακή και ισχυρή αντιμυκητιακή δράση […] περιέχει τεϊόδεντρο, το ιδανικό αντισηπτικό – απολυμαντικό της φύσης», όπως και ότι «τα χειρόγραφα του Ιησού και το Βυζαντινόν βάζουν τέλος στον κορωνοϊό».
Οι εφέτες, αφού έλαβαν υπόψη τους τις φράσεις που χρησιμοποιήθηκαν στη διαφήμιση, αποφάνθηκαν ότι «ορθά και νόμιμα επιβλήθηκε το πρόστιμο». Παράλληλα, το Διοικητικό Εφετείο επισημαίνει ότι το επίμαχο πρόστιμο «αποσκοπεί στην προστασία της δημόσιας υγείας» και δεν παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, καθώς το ύψος του μπορούσε να φτάσει έως και τα 100.000 ευρώ…