Search
Close this search box.
Search

Σημάδια ανάκαμψης στις οικονομίες της Ευρώπης

Πριν 1 έτος

Μία ημέρα αφότου η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ προειδοποίησε τους Ευρωπαίους για τους κινδύνους που απειλούν την ανάπτυξη βραχυπρόθεσμα, σημάδια αισιοδοξίας καταγράφονται στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης αλλά και μεταξύ των Ευρωπαίων καταναλωτών. Αμβλύνεται, έτσι, το δυσοίωνο κλίμα στο οποίο η ΕΚΤ ανακοίνωσε την απόφασή της να αυξήσει για μια ακόμη φορά τα επιτόκια, καθώς η Γερμανία έχει διαφύγει προς το παρόν τουλάχιστον τον κίνδυνο ύφεσης και η Γαλλία αναπτύσσεται περισσότερο από τις προβλέψεις, ενώ ο πληθωρισμός υποχωρεί και στις δύο οικονομίες. Δεν λείπουν και οι πιο αισιόδοξες φωνές που σπεύδουν να ελπίσουν πως η υποχώρηση του πληθωρισμού στη δεύτερη οικονομία της Ευρωζώνης ανοίγει τον δρόμο για να τερματισθεί ο γύρος αυξήσεων των επιτοκίων από την ΕΚΤ.

Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα, ο πληθωρισμός στη Γαλλία υποχώρησε τον Ιούλιο στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 16 μηνών και συγκεκριμένα στο 5% κυρίως χάρη στο μειωμένο κόστος της ενέργειας. Τη θετική εικόνα της γαλλικής οικονομίας ενισχύουν προπαντός τα στοιχεία για το β΄ τρίμηνο του έτους που φέρουν την ανάπτυξή της να υπερβαίνει τις απαισιόδοξες προβλέψεις και να φτάνει στο 0,5%. Πρόκειται για επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης από τον ρυθμό του 0,2% που ήταν το α΄ τρίμηνο του έτους και εμπνέει την ελπίδα πως μπορεί να επιταχύνεται ταυτοχρόνως και ο ρυθμός ανάπτυξης άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης και της Ευρωζώνης στο σύνολό της. Ενθαρρυντική ένδειξη θεωρείται, άλλωστε, η αύξηση 0,7% που σημείωσαν οι επενδύσεις στη δεύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, όπως και η αύξηση των εξαγωγών της κατά 2,6%. Οικονομολόγοι και οικονομικοί αναλυτές προειδοποιούν πάντως πως η πτώση που σημειώνει στη Γαλλία η εγχώρια ζήτηση ενδέχεται να κατατείνει σε αποδυνάμωση της Ευρωζώνης συνολικά.

Την ίδια στιγμή, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, η Γερμανία, βγαίνει από την ύφεση στην οποία διολίσθησε τον χειμώνα αν και η οικονομία της παραμένει στάσιμη. Το γερμανικό ΑΕΠ παρέμεινε αμετάβλητο σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και μπορεί να θεωρηθεί θετική εξέλιξη ακριβώς επειδή δεν συρρικνώνεται πλέον η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία που διολίσθαινε διαρκώς εδώ και ένα χρόνο. Σύμφωνα με τη γερμανική στατιστική υπηρεσία, η ιδιωτική κατανάλωση την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου ήταν αυτή που τόνωσε την οικονομία. Επιπλέον, τα αναθεωρημένα στοιχεία για τους προηγούμενους μήνες φέρουν την ύφεση του χειμώνα να είναι μικρότερη από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί. Και πάλι, πάντως, η γερμανική οικονομία υπολείπεται από την οριακή ανάπτυξη 0,1% που είχαν προβλέψει οικονομολόγοι. Σχολιάζοντας τα στοιχεία, ο γερμανικός χημικός κολοσσός της BASF προέβλεψε ανάκαμψη στην παραγωγή χημικών κατά το β΄ εξάμηνο του έτους. Εξάλλου και στη Γερμανία τείνουν να αποκλιμακωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις, με τον πληθωρισμό να βρίσκεται στο 6,6% τον Ιούλιο, υποχωρώντας από το 6,8% στο οποίο βρισκόταν τον Ιούνιο.

Ευοίωνη είδηση που αφορά το σύνολο της Ε.Ε. είναι η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης – Τον Ιούλιο ο σχετικός δείκτης σημείωσε άνοδο 1%.

Η είδηση προκάλεσε άμεση αντίδραση στην αγορά ομολόγων καθώς ενέτεινε τις ελπίδες για τερματισμό των αυξήσεων των επιτοκίων από την ΕΚΤ. Ετσι υποχώρησε η απόδοση του επιρρεπούς στα επίπεδα των επιτοκίων διετούς ομολόγου του γερμανικού δημοσίου. Την ίδια στιγμή, όμως, στην Ισπανία ο πληθωρισμός επιταχύνεται φτάνοντας στο 2,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Ευοίωνη είδηση που αφορά, πάντως, την Ευρωζώνη στο σύνολό της όπως και την Ε.Ε. είναι η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Τον Ιούλιο ο σχετικός δείκτης σημείωσε άνοδο κατά μία εκατοστιαία μονάδα σε σύγκριση με τα επίπεδα του Ιουνίου. Παρέμεινε, ωστόσο, σε αρνητικό έδαφος και συγκεκριμένα στο -1.

Οπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, η μικρή αυτή βελτίωση είναι σημαντική καθώς η ψυχολογία των καταναλωτών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη και τη σταθερότητα. Οταν οι καταναλωτές εκφράζουν εμπιστοσύνη στην οικονομία και παραμένουν αισιόδοξοι σε ό,τι αφορά την οικονομική τους κατάσταση, τότε έχουν πολύ περισσότερη διάθεση να δαπανήσουν χρήματα, να τα επενδύσουν σε κάποια περιουσιακά στοιχεία και να συνδράμουν με τον τρόπο αυτό στην οικονομική δραστηριότητα. Ως εκ τούτου, βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο σε πολλούς τομείς όπως στις λιανικές πωλήσεις, τις υπηρεσίες και τον μεταποιητικό κλάδο. Οικονομικοί αναλυτές θεωρούν πως η βελτίωση του καταναλωτικού αισθήματος αντανακλά ένα μείγμα παραγόντων όπως η χαλάρωση των περιορισμών κατά της πανδημίας και η σταδιακή επανεκκίνηση των οικονομιών. Δεδομένου, άλλωστε, ότι σε ορισμένες χώρες τα ποσοστά εμβολιασμού είναι πάρα πολύ υψηλά, οι καταναλωτές αυτών των χωρών εμπλέκονται σε διαφόρων ειδών οικονομική δραστηριότητα χωρίς επιφυλάξεις. Η αίσθηση αυτή της επιστροφής στην κανονικότητα μπορεί να τονώσει περαιτέρω την καταναλωτική εμπιστοσύνη και να ενθαρρύνει τις δαπάνες.

Bloomberg

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.