Στις ράγες μπήκαν σήμερα, Δευτέρα 3 Απριλίου, τα επιβατικά τρένα στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, έναν και πλέον μήνα μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, στο πλαίσιο επανεκκίνησης του σιδηρόδρομου.
Στο πρώτο δρομολόγιο με αναχώρηση από τον σταθμό Λαρίσης για Καλαμπάκα ταξιδεύει ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης και στελέχη της Hellenic Τrain, θέλοντας να δώσουν το μήνυμα ότι οι μετακινήσεις είναι ασφαλείς.
Ο κ. Γεραπετρίτης, μιλώντας στους δημοσιογράφους τόνισε ότι «σήμερα έχουμε την επανεκκίνηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας για τη Βόρεια Ελλάδα για Θεσσαλονίκη και Καλαμπάκα».
Όπως είπε ο υπουργός, τα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών, εμπορευματικών και επιβατικών ξεκινούν – με μία μικρή χρονική καθυστέρηση – και απομένει, μετά από τη σημερινή επανεκκίνηση, ο προαστιακός σιδηρόδρομος για το Κιάτο.
«Προς το τέλος της επόμενης εβδομάδας, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα τα οποία γίνονται, κυρίως για την ανάδειξη του φωτισμού μέσα σε σήραγγες προς την διαδρομή για Κιάτο, θα εκκινήσει και ο Προαστιακός».
Ο κ. Γεραπετρίτης στη συνέχεια ευχαρίστησε τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ και την ΗellenicTrain οι οποίοι, όπως είπε «υπερέβαλαν εαυτούς έτσι ώστε να μπορέσουμε σε μία εξαιρετικά δύσκολη συνθήκη να αναβαθμίσουμε το επίπεδο ασφάλειας έτσι ώστε οι επιβάτες να αισθανθούν εμπιστοσύνη και να μπορέσουμε, ωσότου να ολοκληρωθούν τα προβλεπόμενα έργα, να έχουμε ένα επίπεδο ασφάλειας που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών και των επιβατών».
Ο Υπουργός επισήμανε τρία σημαντικά ζητήματα τα οποία «οφείλουμε όλοι να αποδεχτούμε και να πολεμήσουμε για αυτά».
Το πρώτο είναι να ριχτεί άπλετο φως στο ζήτημα του δυστυχήματος έτσι ώστε να αναδειχθούν οι ευθύνες, όπου αυτές υπάρχουν. «Η έρευνα προχωράει με ταχείς ρυθμούς και θα έχουμε σύντομα τα αποτελέσματα της».
Το δεύτερο είναι να υπάρχει επανεκκίνηση με ασφάλεια για την εμπέδωση της εμπιστοσύνης του κοινού. Και πράγματι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, 22 Μαρτίου εκκίνησαν οι πρώτες περιφερειακές αμαξοστοιχίες καθώς και ο προαστιακός σιδηρόδρομος για το αεροδρόμιο και την Χαλκίδα. «Είχαμε την επανεκκίνηση της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας για τη Θεσσαλονίκη και επιπλέον, σήμερα, έχουμε τις επιβατικές αμαξοστοιχίες οι οποίες κατευθύνονται προς Θεσσαλονίκη και Καλαμπάκα. Ελπίζω στο τέλος εβδομάδας να έχουμε και τον προαστιακό του Κιάτου».
Το τρίτο ζήτημα είναι η ανάταξη του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρόμων σε ένα πιο μόνιμο επίπεδο. «Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι γίνεται μία τεράστια προσπάθεια εκ μέρους του Υπουργείου και της Πολιτείας έτσι ώστε όλες οι συμβάσεις οι οποίες αναφέρονται στην σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση καθολικά στον κύριο άξονα να ολοκληρωθούν έγκαιρα έτσι ώστε τέλος Σεπτεμβρίου να έχουμε ένα απολύτως ασφαλές δίκτυο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε όλα τα διεθνή standards για την προστασία των επιβατών».
Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε πως για το λόγο αυτό «έχουμε αναπτύξει και σημαντικές συνέργειες με ευρωπαϊκούς θεσμούς, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Έχουμε, ήδη, αναπτύξει συνεργασία με τη γερμανική κυβέρνηση και σήμερα θα βρεθώ το μεσημέρι και στη Γαλλία, όπου με πρωτοβουλία και του Πρωθυπουργού, θα έχουμε μία συνεργασία με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους και το γαλλικό Υπουργείο Μεταφορών».
Όπως πρόσθεσε «η ελπίδα και υποχρέωσή μας είναι να έχουμε έναν σιδηρόδρομο ο οποίος θα είναι αντάξιος των προσδοκιών όλων μας , έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο, ο οποίος θα μπορέσει να αναπτυχθεί και να είναι από τους κορυφαίους στην Ευρώπη. Αυτό είναι υποχρέωσή της Πολιτείας αλλά είναι και ένα χρέος το οποίο έχουμε απέναντι στα θύματα του τραγικού δυστυχήματος που χάθηκαν τόσο πρόωρα και άδικα».
«Η έρευνα θα φτάσει μέχρι τέλους και ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα θα γίνει ένα μέσο το οποίο θα είναι ασφαλές και το οποίο θα είναι στην υπηρεσία της πολιτείας και της κοινωνίας», κατέληξε ο υπουργός.
Το πρώτο δρομολόγιο της Ηellenic Train ξεκίνησε στις 08:28 από τον σταθμό Λαρίσης προς Καλαμπάκα και το δεύτερο δρομολόγιο αναμένεται να ξεκινήσει στις 10:28 και θα πραγματοποιήσει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Τα μέτρα ασφαλείας θα είναι αυξημένα, μέχρι την πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου με όλα τα απαιτούμενα πρωτόκολλα. Μειωμένα δρομολόγια, χαμηλές ταχύτητες/μεγαλύτερη διάρκεια διαδρομής, δύο σταθμάρχες ανά σταθμό, δύο μηχανοδηγοί και ένας συνοδός και παρουσία ενός μόνο τρένου στα τούνελ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό αρχικά στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα θα εκτελείται ένα ζεύγος δρομολογίων, ενώ από τις 7 Απριλίου θα εκτελούνται 2 ζεύγη δρομολογίων και 3 ζεύγη δρομολογίων από τις 11 Απριλίου.
Ειδικότερα, σήμερα τα δρομολόγια έχουν ως εξής:
Στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα:
Από Αθήνα η αμαξοστοιχία IC52, με ώρα αναχώρησης 10:28
Από Θεσσαλονίκη η αμαξοστοιχία IC55, με ώρα αναχώρησης 10:08
Στη διαδρομή Αθήνα – Καλαμπάκα – Αθήνα:
Από Αθήνα η αμαξοστοιχία 882, με ώρα αναχώρησης 08:28
Από Καλαμπάκα η αμαξοστοιχία 887, με ώρα αναχώρησης 16:45
Υπενθυμίζεται ότι παραμένουν σε κυκλοφορία οι λεωφορειακές γραμμές της Helllenic Train σε επιλεγμένες διαδρομές, έως την πλήρη αποκατάσταση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, για την Παρασκευή 7 Απριλίου 2023 είναι προγραμματισμένα τα δρομολόγια του Προαστιακού της Αθήνας στο τμήμα Πειραιάς-Μαγούλα-Πειραιάς, καθώς και το δρομολόγιο Αθήνα-Λειανοκλάδι-Αθήνα, ενώ αναμένεται να ανακοινωθούν και τα δρομολόγια στις γραμμές Λάρισα-Βόλος, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Θεσσαλονίκη-Λάρισα.
Τα δρομολόγια που ήδη εκτελούνται είναι:
Πειραιάς – Αθήνα – Αεροδρόμιο
‘Ανω Λιόσια – Αεροδρόμιο
‘Ανω Λιόσια – Κάντζα
Αθήνα – Χαλκίδα
Προαστιακός Πάτρας
Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
Διακοφτό – Καλάβρυτα
Ικόνιο- Θριάσιο – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (εμπορευματικό) και Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας -Προμαχώνας και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (εμπορευματικό).