«Καταπέλτης» κατά των ΟΣΕ και Hellenic Train είναι απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών για την υπόθεση των Τεμπών. Πρόκειται για την υπ’ αριθμον 966/2024 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών με την οποία επιδικάστηκε αποζημίωση ύψους 800.000 ευρώ στην οικογένεια ελεγκτή που είχε επιβιβαστεί στην επιβατική αμαξοστοιχία στη Λάρισα λίγο πριν τη φονική σύγκρουση με την εμπορική το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Το Δικαστήριο έκρινε ότι το βράδυ της τραγωδίας δεν λειτουργούσαν τα απαραίτητα «τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας» που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, παρά το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας, ενώ, επειδή ακριβώς δεν υπήρχαν δεν θα έπρεπε να πραγματοποιούνται δρομολόγια καθώς δεν ήταν ασφαλή για τους επιβάτες. Είναι η πρώτη δικαστική απόφαση που αναγνωρίζει παραλείψεις και έλλειψη των απαραίτητων συστημάτων ασφαλείας που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, παρά το λάθος του ανθρώπινου παράγοντα.
Η δικαστική απόφαση που δημοσιεύει το ereportaz.gr, αναφέρεται σε συγκεκριμένα «τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας της κίνησης των συρμών τα οποία έλειπαν κατά το χρόνο του επίδικου δυστυχήματος».
Πιο αναλυτικά το δικαστήριο υπογραμμίζει ότι την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε «η φωτεινή πλευρική σηματοδότηση, η οποία μεταξύ της Λάρισας και των Νέων Πόρων ήταν εκτός λειτουργίας από το 2019». Επιπλέον δεν λειτουργούσε ούτε το «σύστημα τηλεδιοίκησης και ελέγχου κυκλοφορίας που μεταξύ άλλων δεν επιτρέπει να χαραχθούν αυτόματα μη συμβατά μεταξύ τους δρομολόγια». Όπως επισημαίνεται, με τη χρήση του συγκεκριμένου συστήματος η «χάραξη του δρομολογίου της IC 62 (επιβατική αμαξοστοιχία) θα γινόταν από τον κεντρικό χειριστή, ο οποίος στο κέντρο της τηλεδιοίκησης θα είχε την πλήρη εικόνα της κατάστασης όλων των σταθμών της περιοχής του και της γραμμής που διαχειριζόταν και επιτηρούσε και θα διαβιβαζόταν για εκτέλεση στο σταθμάρχη Λάρισας».
Το ECTS θα φρέναρε τα τρένα
Δεν λειτουργούσε το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας
Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, «έστω κάποιο από αυτά τα συστήματα ασφαλείας να λειτουργούσε οι μηχανοδηγοί θα είχαν εικόνα για την κυκλοφορία σε ακτίνα μερικών εκατοντάδων χιλιομέτρων και πριν συγκρουστούν θα είχαν απλά σταματήσει σε ένα κόκκινο φωτόσημο».
Καταπέλτης είναι η δικαστική απόφαση και σε ότι αφορά τη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας. Όπως αναφέρεται «επειδή ακριβώς δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση δεν λειτουργούσε επίσης και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κεντρικός χειριστής που να επιτηρεί το σταθμάρχη Λάρισας και να μπορεί να επέμβει σε περίπτωση λανθασμένων χειρισμών όπως η προκειμένη».