Παραδόθηκε σήμερα το πρωί, σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που ερευνά την υπόθεση των Τεμπών, το πόρισμα Καρώνη του ΕΜΠ.
Πρόκειται για το πολυσέλιδο πόρισμα του καθηγητή του εργαστηρίου Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δημήτρη Καρώνη, το οποίο στο ερώτημα πώς δημιουργήθηκε η πυρόσφαιρα μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, απαντά πως μπορεί να δημιουργηθεί από τα έλαια σιλικόνης.
Έκθεση πραγματογνωμοσύνης(Καρώνης)
Το πόρισμα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα έλαια των μηχανών (έλαια σιλικόνης) υπό τις συνθήκες του δυστυχήματος μπορεί να δημιουργήσουν πυρόσφαιρα καθώς κρίνεται από τον πραγματογνώμονα ότι το έλαιο αυτό μπορεί υπό θερμοκρασίες άνω των 300 βαθμών και άνω, να αναφλέγεται.
Τα σχετικά σημεία του πορίσματος
Αναλυτικότερα, στο επίμαχο σημείο της έκθεσης, ο κ. Καρώνης αναφέρει:
“…Με βάση τις ανωτέρω παρατηρήσεις, ο σχηματισμός πύρινης σφαίρας υπό συνθήκες ηλεκτρικού τόξου υψηλής έντασης ρεύματος είναι εφικτός. Αυτό σημαίνει πως και στην περίπτωση του υπό διερεύνηση τραγικού δυστυχήματος είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού έχουν καταγραφεί αναλαμπές που αποδίδονται σε ηλεκτρικό τόξο.
Σύμφωνα με τις σχετικές βιβλιογραφικές αναφορές, η επίδραση του ηλεκτρικού τόξου οδηγεί στον σχηματισμό αερίων που περιλαμβάνουν κυρίως υδρογόνο, καθώς και ακετυλένιο και μεθάνιο.
Από τη διάρρηξη των τοιχωμάτων του μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας (η μόνη που ανεφλέγη) εξήλθε όχι μόνο έλαιο, αλλά και τα αέρια που προέκυψαν από τη διάσπαση του ελαίου σιλικόνης.
Το υδρογόνο και το ακετυλένιο έχουν πολύ χαμηλή ελάχιστη ενέργεια έναυσης (minimum ignition energy, MIE), ευρέα όρια αναφλεξιμότητας και υψηλή ταχύτητα φλόγας.
Σε ερώτηση που τίθεται σχετικά με το εάν είναι δυνατή η καύση του ελαίου (σιλικόνης) ψύξης των μετασχηματιστών και εάν ναι, υπό ποιες συνθήκες, ο κ. Καρώνης απαντά:
“…Όσον αφορά την καύση, τα έλαια σιλικόνης με αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αναφλεγούν όταν η θερμοκρασία στον χώρο υπερβεί τους 300 βαθμούς Κελσίου και εν συνεχεία να καούν. (…) Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η θερμοκρασία του μετασχηματιστή θεωρείται υπερβολική όταν υπερβαίνει τους 155 βαθμούς Κελσίου στην περιέλιξη του μετασχηματιστή και τους 90 βαθμούς στο υγρό σιλικόνης. Επομένως, η θερμοκρασία των ελαίων πρέπει να ήταν στην περιοχή των 90 βαθμών και κατά συνέπεια πολύ χαμηλότερη του σημείου ανάφλεξης των ελαίων. Άρα, όσον αφορά την καύση, είναι λογικό να υποτεθεί ότι τα έλαια σιλικόνης συμμετείχαν στην πυρκαγιά λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν μετά την ανάπτυξη της πύρινης σφαίρας”.
Παράλληλα, εξάλλου, παραδόθηκε το πόρισμα του μεταλλειολόγου μεταλλουργού πραγματογνώμονα καθηγητή του ΕΜΠ, κ. Τσακιρίδη, ο οποίος κλήθηκε να μελετήσει τα ευρήματα του κλιμακίου της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού από τις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, όπου φυλάσσονται τα βαγόνια και τα συντρίμμια.
“Δεν υπάρχουν θραύσματα που να υποδεικνύουν έκρηξη”, αναφέρεται στο πόρισμα.
Το συγκεκριμένο πόρισμα θα σταλεί στη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής, προκειμένου να συνταχθεί το ολοκληρωμένο πόρισμα σχετικά με την έρευνα.