Search
Close this search box.
Search

Γιατί ταιριάζει γάντι στην άμυνα των νησιών το αμφίβιο C-130

Πριν 9 μήνες

Μία ιδανική λύση για την ενίσχυση της ΠΑ θα ήταν η επιλογή των C-130 τα οποία μπορούν να επιχειρούν και από υδάτινες επιφάνειες.

Ενώ εμείς ψάχνουμε λύσεις για τον εκσυγχρονισμό των εναέριων μεταφορών, οι Αμερικάνοι εξελίσσουν μία νέα έκδοση του C-130.

Πρόκειται για το MC-130J, μία νέα έκδοση του κλασικού αεροσκάφους, το οποίο στοχεύει σε ειδικές επιχειρήσεις, καθώς έχει μετατραπεί σε πλωτό αεροσκάφος.

Η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ δηλώνει ότι εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την εξέλιξη αυτής της ιδέας στο πλαίσιο των γενικότερων αναζητήσεων για νέα αεροσκάφη που δεν χρειάζονται διάδρομο απογείωσης.

Οι Αμερικάνοι γνωρίζουν ότι οι κλασικές αεροπορικές βάσεις και οι διάδρομοί απο-προσγείωσης θα αποτελέσουν βασικούς στόχους σε κάθε μεγάλη σύγκρουση, οπότε ο στρατός των ΗΠΑ ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για μία νέα ποικιλία αεροσκαφών που θα μπορούν να επιχειρούν από δύσβατες τοποθεσίες.

Η συγκεκριμένη έκδοση του C-130 είναι αυτή την στιγμή στην φάση των δοκιμών, με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, και αναμένεται μέσα στα επόμενα δύο χρόνια να πάρει την απαραίτητη πιστοποίηση.

Οι υπεύθυνοι του προγράμματος διεξάγουν αυτή την εποχή μελέτες για το πώς διαφορετικές καταστάσεις της θάλασσας θα μπορούσαν να επηρεάσουν ένα τέτοιο αεροσκάφος και για τις απαιτήσεις συντήρησης και εφοδιασμού του.

Στο πλαίσιο των αλλαγών που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στα μέτωπα του πολέμου, ο στρατός των ΗΠΑ, στο σύνολό του, έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι μεγάλες αεροπορικές βάσεις και άλλες εγκαταστάσεις, οι τοποθεσίες των οποίων είναι γνωστές, θα είναι επικίνδυνα ευάλωτες

Έτσι, η ύπαρξη αεροπορικών δυνατοτήτων που δεν βασίζονται σε παραδοσιακούς διαδρόμους προσγείωσης και προσγείωσης θα είναι κρίσιμη για την επιτυχία σε περίπτωση που οι καθιερωμένες υποδομές των αεροπορικών βάσεων απειληθούν άμεσα, πόσο μάλλον να καταστραφούν, να υποστούν ζημιές ή να καταστούν με άλλο τρόπο μη διαθέσιμες.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι η χώρα μας θα πρέπει να μελετήσει σοβαρά το ενδεχόμενο αγοράς ενός τέτοιου αεροσκάφους. Μπορεί ακόμα να βρίσκεται στο στάδιο των τελικών δοκιμών, όμως αν βλέπουμε μπροστά θα πρέπει να το εντάξουμε στο πλαίσιο των μελλοντικών εξοπλιστικών προγραμμάτων μας.

Λύση για την Ελλάδα το αμφίβιο C-130

Στην ελληνική περίπτωση μια τέτοια διαμόρφωση επιτρέπει τον ανεφοδιασμό νησιών σε περίπτωση που καταστραφούν αεροδρόμια, όπως είναι πολύ πιθανό. Ταυτόχρονα, μπορεί να αποβιβάσει αγήματα με λέμβους ή δυνάμεις της Δυνάμεων Υποβρυχίων Καταστροφών. Μπορεί κανείς να φανταστεί ακόμη και πόντιση ναρκών με τεράστια ακρίβεια. Το μεγάλο πλεονέκτημα που δίνει το C-130, είναι η ράμπα που διαθέτει, κάτι που αντίστοιχα εκ σχεδιασμού υδροπλάνα όπως το κινεζικό AG600, ή το ιαπωνικό ShinMaywa US-2 δεν έχουν. Η ράμπα επιτρέπει την εξαπόλυση φουσκωτών ή και αμφίβιων οχημάτων.

Το θέμα ότι μπορεί να προστεθεί και να αφαιρεθεί κατά βούληση είναι τεράστιο πλεονέκτημα. Απ’ ό,τι φαίνεται το σύστημα θα είναι συμβατό με μια μεγάλη γκάμα ύστερων μοντέλων του C-130 και αυτό μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τα ελληνικά φτερά. Το C-130 είναι αειθαλές, αν όχι αθάνατο. Πρωτοπέταξε πριν 68 χρόνια στις 23 Αυγούστου 1954 και βρίσκεται ακόμα σε χρήση από 64 χώρες και αρκετές ιδιωτικές εταιρίες. Η Πολεμική Αεροπορία, υποτίθεται, ότι έχει σε υπηρεσία 10 C-130H και 5 πρώην αμερικανικά C-130B, όλα με αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά από την Spar Aerospace. Η πτητική κατάσταση πολλών εξ αυτών των αεροσκαφών είναι αμφισβητήσιμη, αλλά το χρόνιο αυτό πρόβλημα ίσως λύνεται τελικά.

Η ύπαρξη ενός στόλου τέτοιων αεροσκαφών θέτει παρακαταθήκες για το μέλλον, ιδίως για ένα αεροσκάφος, που φαίνεται ότι θα συνεχίσει για πολύ ακόμη, την στιγμή που πιο σύγχρονες σχεδιάσεις δεν τυγχάνουν της δημοφιλίας κι αποτελεσματικότητας του C-130, ούτε καν τα επιβεβλημένα από τη Μόσχα σοβιετικά μοντέλα. Η όλη κατασκευή της συλλογής δεν είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη, αν κι αυτό δεν λέει πολλά ως προς την τιμή κτήσης. Το γεγονός ότι είναι κυρίως κρατικής έμπνευσης και σχεδίασης, κάτι ασύνηθες τις τελευταίες δεκαετίες, ίσως θέσει ένα πρόβλημα. Από την μια μπορεί να περιορίσει το κόστος και μια πιθανή “μεγάλη” παραγγελία από την αμερικανική Αεροπορία θα το περιόριζε ακόμη περισσότερο.

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.