Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ενέργειας παραμένουν από τους μεγαλύτερους χρηματοδότες της πολεμικής μηχανής του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Το βίντεο θύμιζε την ταινία «Επικίνδυνες αποστολές». Μασκοφόροι Γάλλοι κομάντος ανέβηκαν στο σκουριασμένο πετρελαιοφόρο πλοίο «Boracay», με τα τουφέκια τους στα χέρια, και άρχισαν να ψάχνουν για αποδείξεις ότι ήταν υπεύθυνο για την εκτόξευση ρωσικών drones σε αεροδρόμια της Δανίας. Ο καπετάνιος και ο πρώτος αξιωματικός – και οι δύο Κινέζοι υπήκοοι – τέθηκαν υπό κράτηση.
French military forces have now boarded the Russian shadow fleet tanker Boracay off the French coast.
The ship is suspected of having launched the drones that shut down Copenhagen Airport a week ago
— Visegrád 24 (@visegrad24) October 1, 2025
Μακρόν: «Βήμα κατά της διακίνησης ρωσικού πετρελαίου»
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το The Spectator, ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει ότι το πλοίο «Boracay» ήταν υπεύθυνο για τις επιθέσεις με drones, αλλά κατέστησε σαφές ότι η ακινητοποίηση του πλοίου στα ανοικτά των ακτών του Σαιν-Ναζέρ είχε ως στόχο «να αποτελέσει ένα βήμα προς την κατεύθυνση μιας πολιτικής παρεμπόδισης ύποπτων πλοίων στα ύδατά μας που εμπλέκονται στη διακίνηση» ρωσικού πετρελαίου. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Εμανουέλ Μακρόν, ο στόχος ήταν «να αυξηθεί η πίεση προς τη Ρωσία, ώστε να την πείσουν να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων» για την Ουκρανία.
Le président russe, Vladimir #Poutine, a dénoncé un acte de "piraterie" après que la #France a arraisonné le pétrolier fantôme russe "#Boracay".
De son côté, Emmanuel #Macron appelle à accentuer les "politiques d'entrave" contre cette flotte fantôme pic.twitter.com/sGFxS4q7Z8
— FRANCE 24 Français (@France24_fr) October 3, 2025
Δύο ημέρες αργότερα, αφού οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής στην Κοπεγχάγη, όπου ο Εμανουέλ Μακρόν εκφώνησε τα συγκινητικά του λόγια, επέστρεψαν στις πατρίδες τους, το πλοίο «Boracay» συνέχισε αθόρυβα το ταξίδι του. Ο καπετάνιος του πλοίου κατηγορήθηκε μόνο για την παράβαση της εντολής του Γαλλικού Ναυτικού να σταματήσει. Δεν βρέθηκαν στοιχεία που να αποδεικνύουν τη συμμετοχή του σε σχέση με τα drones που υποτίθεται ότι πετούσαν πάνω από το αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης στις 30 Σεπτεμβρίου.
Το όλο διεθνές περιστατικό θα καταλήξει απλώς σε μια καθυστέρηση δύο ημερών στην αποστολή 100.000 τόνων αργού πετρελαίου της Rosneft από το λιμάνι Πριμόρσκ της Βαλτικής προς το το Γκουτζαράτ, όπου βρίσκεται ένα διυλιστήριο που ανήκει στην ινδική Nayara Energy.
Πούτιν: «Πράξη πειρατείας στο πλοίο»
Ο Ρώσος Πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν, καταδίκασε την κράτηση του δεξαμενόπλοιου ως «πράξη πειρατείας» και ισχυρίστηκε ότι ο Εμανουέλ Μακρόν είχε αρχίσει την κίνηση για λόγους εσωτερικής πολιτικής. «Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να αποσπάσει την προσοχή του πληθυσμού, των πολιτών της Γαλλίας, από τα δύσκολα εσωτερικά προβλήματα που είναι δύσκολο να λυθούν», δήλωσε ο Βλαντίμιρ Πούτιν σε ένα φόρουμ εμπειρογνωμόνων εξωτερικής πολιτικής στο θέρετρο Σότσι της Μαύρης Θάλασσας στη Ρωσία.
Για μια φορά, ο Βλαντίμιρ Πούτιν μπορεί να έχει δίκιο. Η δραματική επιβίβαση περιγράφηκε από τον Εμανουέλ Μακρόν ως «ένα σημαντικό βήμα στην καταπολέμηση του σκιώδους στόλου που μεταφέρει πλέον μεγάλο μέρος του ρωσικού αργού πετρελαίου και τροφοδοτεί τη πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου». Στην πράξη όμως, η Ευρώπη δεν μπορεί να κάνει πολλά για να σταματήσει αυτή την κυκλοφορία – και επιπλέον είναι η ίδια σημαντική καταναλώτρια ρωσικού πετρελαίου, πετρελαϊκών προϊόντων και φυσικού αερίου.
Πώς παρακάμπτονται τα περιοριστικά μέτρα τιμής
Ας πάρουμε για παράδειγμα τον χαρακτηρισμό του Εμανουέλ Μακρόν για το φορτίο του «Boracay» ως «λαθρεμπόριο». Η αγορά και πώληση ρωσικού πετρελαίου δεν απαγορεύεται. Αντίθετα, υπάρχει απλώς ένα ανώτατο όριο τιμής, μέχρι πρόσφατα 60 δολάρια το βαρέλι, αλλά καθώς οι τιμές παγκοσμίως έχουν πέσει πρόσφατα, έχει επαναρυθμιστεί στο 15% κάτω από τις παγκόσμιες τιμές. Ωστόσο, το πόσο πληρώνεται για μια αποστολή πετρελαίου είναι θέμα για τους δικηγόρους συμβάσεων και δεν έχει καμία σχέση με τα πλοία στη θάλασσα. Πράγματι, το ανώτατο όριο τιμών έχει αποδειχθεί εξαιρετικά εύκολο να παρακαμφθεί.
Μια μέθοδος είναι η λεγόμενη «απάτη πιστοποίησης», η οποία ισχυρίζεται χαμηλή τιμή αγοράς για τη μεταφορά στα επίσημα έγγραφα, αλλά προσθέτει κρυφά επιπλέον έξοδα, όπως επεξεργασία και μεταφορά, για να καλύψει τη διαφορά. Μια άλλη μέθοδος είναι η πρακτική των ρωσικών πετρελαϊκών εταιρειών να πωλούν στις θυγατρικές τους σε απόλυτα νόμιμες χαμηλές τιμές που συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο και στη συνέχεια να πωλούν τα διυλισμένα προϊόντα σε τιμές αγοράς. Η Lukoil, η μεγαλύτερη ιδιωτική πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσίας, εξακολουθεί να λειτουργεί διυλιστήρια στην Ολλανδία, στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία.
Le "Boracay", un pétrolier de la flotte fantôme russe battant pavillon du Bénin, a été arraisonné au large de Saint-Nazaire, soupçonné d'avoir été impliqué dans les récents survols de drones au Danemark. Son commandant sera jugé pour "refus d'obtempérer" en février 2026 ⤵️ pic.twitter.com/YE9L5YMlOA
— Agence France-Presse (@afpfr) October 2, 2025
Τι είναι ο «σκιώδης στόλος» στην πράξη
Όσον αφορά στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο», αυτός ο φαινομενικά απαίσιος όρος σημαίνει στην πραγματικότητα πετρελαιοφόρα πλοία που φέρουν σημαία χωρών με χαλαρούς κανονισμούς και δεν είναι ασφαλισμένα στο Λονδίνο, αλλά έχουν ασφαλιστήρια συμβόλαια που έχουν υπογραφεί από ρωσικές, ινδικές ή κινεζικές ασφαλιστικές εταιρείες. Το πλοίο «Boracay» είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του είδους. Ναυπηγήθηκε το 2007 και σήμερα είναι νηολογημένο στο Μπενίν. Τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, όμως, ήταν γνωστό ως «Kiwala» και ήταν νηολογημένο στο Τζιμπουτί.
Στη συνέχεια, τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, το «Boracay-Kiwala» κρατήθηκε στα ανοικτά των ακτών της Εσθονίας, με μεγάλη διεθνή δημοσιότητα για την αντίσταση της Ευρώπης στα πλοία του σκιώδους στόλου. Το αδίκημά του ήταν ότι οι εσθονικές Αρχές δεν μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν την εγγραφή του στο Τζιμπουτί αλλά, ύστερα από μια εβδομάδα νομικών ελιγμών στα γραφεία δικηγόρων στην Ανατολική Αφρική, τα έγγραφα τακτοποιήθηκαν και το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του.
Εν ολίγοις, τα δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου μπορεί να βρίσκονται στο αμφίβολο άκρο του φάσματος της αξιοπρέπειας της ναυτιλίας. Ωστόσο, δεν είναι, όπως υπονοεί ο Εμανουέλ Μακρόν, παρανομία της ναυτιλίας. Πολλά πλοία είναι παλιά και δεν πληρούν τα τελευταία πρότυπα αξιοπλοΐας – αν και για να έχουν ασφάλιση και να προσγειώνονται σε οποιονδήποτε μεγάλο τερματικό σταθμό πετρελαίου, πρέπει να είναι βασικά σε καλή κατάσταση και πιστοποιημένα, προκειμένου να προστατεύουν φορτία αξίας δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
Αρκετές εκατοντάδες τέτοια πλοία βρίσκονται τώρα υπό αμερικανικές και βρετανικές κυρώσεις – πράγμα που σημαίνει ότι απαγορεύεται η είσοδός τους σε βρετανικά, αμερικανικά και ευρωπαϊκά λιμάνια. Ωστόσο, η θάλασσα είναι ένας αρκετά άνομος χώρος και η βασική αρχή του διεθνούς Ναυτικού Δικαίου είναι το δικαίωμα ελεύθερης διέλευσης στα διεθνή ύδατα – τα οποία περιλαμβάνουν στενά θαλάσσια περάσματα όπως τα Στενά της Δανίας, στην είσοδο της Βαλτικής και στην είσοδο του Κόλπου της Φινλανδίας, από τα οποία διέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.
Οι παράκτιες χώρες μπορούν να σταματήσουν τη ναυτιλία για διάφορους τεχνικούς λόγους, όπως περιβαλλοντικές και τεχνικές επιθεωρήσεις. Ωστόσο, οποιαδήποτε ενέργεια που σταματά εντελώς τη ναυτιλία στα διεθνή ύδατα, αποτελεί αποκλεισμό, ο οποίος ορίζεται σαφώς από τα Ηνωμένα Έθνη ως πράξη πολέμου.
Έρευνες ΝΑΤΟ στο πλοίο και κενό αποδεικτικών στοιχείων
Το «Boracay» ήταν μόνο ένα από τα πλοία που ερευνήθηκαν από το προσωπικό του ΝΑΤΟ για στοιχεία συμμετοχής στο ακόμη ανεξιχνίαστο περιστατικό με το drone στην Κοπεγχάγη. Ένα άλλο ήταν το «Oslo Carrier 3», το οποίο λειτουργούσε μια νορβηγική εταιρεία αλλά το πλήρωμά του ήταν Ρώσοι και μετέφερε φορτίο χάλυβα από τη Γερμανία στη Λιθουανία όταν πέρασε από την πρωτεύουσα της Δανίας κατά την ημέρα της φερόμενης εισβολής των drones. Ούτε σε αυτό βρέθηκε τίποτα.
Επισημαίνεται ότι ο «Guardian», επικαλούμενος στρατιωτικές πηγές από τη Δανία, ανέφερε ότι «τέτοια drones μπορούν να εκτοξευθούν από έναν καταπέλτη που μπορεί εύκολα να μεταφερθεί σε ένα μεγάλο πλοίο». Η πρωθυπουργός της Δανίας, Μέτε Φρεντέρικσεν, προειδοποίησε ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει έναν «υβριδικό πόλεμο» και ότι «υπάρχει μόνο μία χώρα που είναι διατεθειμένη να μας απειλήσει, και αυτή είναι η Ρωσία». Οι πολλές υποθέσεις στην ιστορία με τα drones της Κοπεγχάγης δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί από πραγματικά στοιχεία.
Όσον αφορά στον περιορισμό των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, υπάρχουν πολλές θεαματικές απειλές – από τις «κυρώσεις» του Ηνωμένου Βασιλείου κατά των δεξαμενόπλοιων έως την επιδρομή των κομάντος του Εμανουέλ Μακρόν – αλλά λίγες πραγματικές ενέργειες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ευρώπη παραμένει σημαντικός πελάτης του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω των δεσμεύσεών της για μηδενικές εκπομπές και κατά της πυρηνικής ενέργειας.
Οι Βρυξέλλες προτιμούν να προσποιούνται ότι μόνο η «άτακτη» ρωσόφιλη Ουγγαρία και η Σλοβακία είναι ένοχες, επειδή συνεχίζουν να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο απευθείας μέσω του αγωγού Druzhba. Ωστόσο, μεγάλο μέρος του ρωσικού φυσικού αερίου εξακολουθεί να μεταφέρεται μέσω της Ουκρανίας και της Τουρκίας, ενώ οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη αυξήθηκαν, πέρσι, κατά 25%. Επιπλέον, η Ευρώπη εισάγει εκατομμύρια τόνους ντίζελ και βενζίνης που έχουν εξευγενιστεί από ρωσικό αργό πετρέλαιο στην Ινδία.
Οι επιδρομές των κομάντος είναι θεαματικές στην τηλεόραση. Ωστόσο, απλώς αποσπούν την προσοχή από το πραγματικό πρόβλημα, που είναι ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ενέργειας παραμένουν από τους μεγαλύτερους χρηματοδότες της πολεμικής μηχανής του Βλαντίμιρ Πούτιν.