«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, επιδιώκεται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ρυθμιστικού πλαισίου για την ασφάλιση των αυτοκινήτων και ιδιαίτερα για την αστική ευθύνη που προκύπτει από τη χρήση τους.
Η νομοθετική πρωτοβουλία που αποτυπώνεται στις διατάξεις του Κεφαλαίου Β του σχεδίου νόμου είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αναφορικά με την ηλεκτρονική διασταύρωση και έλεγχο της τήρησης υφιστάμενων υποχρεώσεων των ιδιοκτήτων οχημάτων όπως η ύπαρξη ενεργής ασφαλιστικής κάλυψης του οχήματος, Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου για την καταλληλότητα του οχήματος εν ισχύ, αλλά και την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του.
Η θλιβερή κατάσταση που απεικονίζουν οι αριθμοί των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα, οφείλεται ως ένα βαθμό στην αποχή από τον τεχνικό έλεγχο, στο ποσοστό τουλάχιστον που αυτά αποδίδονται στον παράγοντα όχημα.
Επιπλέον, αποκαθίσταται και η αίσθηση της ισονομίας έναντι των υποχρεώσεων που έχουμε όλοι οι πολίτες – ιδιοκτήτες οχήματος εφόσον πλέον η τήρηση τους ελέγχεται περιοδικά και αυτόματα ενώ οι παραβάτες εντοπίζονται και τιμωρούνται.
Συνολικά πρόκειται για ρύθμιση που εφόσον εφαρμοστεί όπως προδιαγράφεται, θα συμβάλει δραστικά στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος από τους εκπεμπόμενους από τα οχήματα ρύπους.
Ωστόσο η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/2118 στην Εθνική μας νομοθεσία θα πρέπει να λάβει υπόψη της και τις ιδιαιτερότητες που επικρατούν στην χώρα μας.
Σε περίπου 2,9 εκατομμύρια υπολογίζονται τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς να έχουν περάσει από έλεγχο ΚΤΕΟ, είτε λόγω αμέλειας των ιδιοκτητών τους είτε εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων τους. Αν σκεφτούμε ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους μας ανέρχονται σε 5,3 εκατομμύρια, είναι φανερό ότι κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου θα είναι αδύνατο να ελέγχει στα ΚΤΕΟ τόσος μεγάλος αριθμός οχημάτων σε σύντομο χρονικό διάστημα, όταν σήμερα το 54% των οχημάτων δεν έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο.
Για τον παραπάνω λόγο προτείνουμε κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος σχεδίου νόμου, οι ηλεκτρονικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι να εκκινήσουν σταδιακά και ανά διάστημα μεσολαβούντος ενός μηνός τουλάχιστον, με βάση τον λήγοντα αριθμό του ΑΦΜ των ιδιοκτήτων ανασφάλιστων οχημάτων.
Μια άλλη ιδιαιτερότητα στη χώρα μας είναι το ποσοστό των απορρίψεων στα ΚΤΕΟ το οποίο κινείται μόλις στο 4,5%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 15% και στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν πολύ νεότερο στόλο οχημάτων φτάνει έως και το 35%. Το χαμηλό ποσοστό απορρίψεων στα ΚΤΕΟ είναι φανερό ότι επιβάλλει την αξιολόγηση της εποπτείας τους από το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών.
Η ενσωμάτωση της Οδηγίας δεν θα πρέπει να οδηγήσει απλά και μόνο στην αύξηση των κερδών των ιδιωτικών ΚΤΕΟ και των εσόδων του κράτους από φόρους και πρόστιμα, αλλά να αναβαθμίσει ουσιαστικά και την οδική ασφάλεια.
Σχετικά με τα ανασφάλιστα οχήματα, πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα, σήμερα υπολογίζονται σε 500 με 600 χιλιάδες. Έτσι το Υπουργείο Οικονομικών ύστερα από εκατοντάδες ή και χιλιάδες ατυχήματα με ανασφάλιστα οχήματα, ύστερα από την καταγραφή της ανάγκης οι νομοταγείς να πληρώνουν «κάτι παραπάνω» για να καλύπτονται και από εμπλοκή σε τροχαίο με ανασφάλιστο όχημα, δρομολογεί νέα νομοθετική ρύθμιση για να ξεκινήσει να γίνεται το αυτονόητο.
Το κόμμα μας υποστηρίζει πως είναι ένα μέτρο προς την σωστή κατεύθυνση, όμως οι έλεγχοι θα πρέπει να είναι συνεχείς και αδιάκοποι ώστε οι παραβάτες να μην έχουν περιθώρια ελιγμών και φυσικά ο νόμος να εφαρμόζεται ως έχει.
Στο παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την υποτιθέμενη αξιοποίηση Ακινήτων του Δημοσίου, μέσω της τροποποίησης του νόμου 5024/2023 που είχε ψηφίσει ένα χρόνο πριν η κυβέρνηση της ΝΔ.
Πίσω από τον τίτλο αξιοποίηση κρύβεται η μεταβίβαση καταπατημένων εκτάσεων. Και πρέπει να διευκρινιστεί ποιες καταπατήσεις αφορά. Προφανώς δεν αφορά τις δασικές εκτάσεις γιατί αυτές έχουν ήδη ρυθμιστεί με το νόμο 5024/2023.
Είναι βέβαιο ότι αφορά και τις καταπατήσεις που έχουν γίνει σε αιγιαλούς. Εκατοντάδες ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν καταλάβει δημόσια κτήματα όπως στην παραλία του Πύργου και στο Φαληράκι της Ρόδου υπάγονται στις υπό ψήφιση διατάξεις.
Η απόρριψη της αίτησης σύμφωνα με το άρθρο 54, μπορεί να γίνει για λόγους εθνικής άμυνας, δημόσιας ασφάλειας, δημόσιας υγείας, χωροταξικού ή πολεοδομικού σχεδιασμού, ή άλλης αιτιολογημένης κρατικής ανάγκης.
Ωστόσο είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη διατύπωση είναι πολύ γενική και αφήνει ανοιχτό το θέμα να το κρίνει η «Επιτροπή Εξαγοράς».
Με το άρθρο 55 ρυθμίζεται ότι το τίμημα εξαγοράς θα είναι ίσο με την αντικειμενική άξια της έκτασης.
Για τα εντός σχεδίου φαίνεται λογικό ωστόσο όλοι γνωρίζουμε ότι στα εκτός σχεδίου οι αντικειμενικές αξίες είναι πολύ μικρές. Υπάρχει για παράδειγμα ο κίνδυνος να μεταβιβαστούν παραλίες στην Μύκονο με αντικειμενικές αξίες που αφορούν αγροτεμάχια εκτός σχεδίου!
Κατά την άποψη μας τα άρθρα 54 και 55 πρέπει να αλλάξουν.
Στο άρθρο 54 κατ’ ελάχιστο να προβλεφθεί η δημοσιοποίηση του αιτήματος εξαγοράς προκειμένου όποιος ενδιαφερόμενος να μπορεί να εκφράσει αντιρρήσεις οι οποίες θα αξιολογούνται από την επιτροπή εξαγοράς.
Στο άρθρο 55 για τα νησιά, την Αττική και την Χαλκιδική το τίμημα εξαγοράς να προκύπτει από πιστοποιημένο εκτιμητή και όχι από την αντικειμενική αξία.
Το κόμμα μας ασφαλώς και είναι υπέρ της τακτοποίησης ενός χρόνιου προβλήματος, καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις για δεκαετίες ολόκληρες βρίσκονταν σε καθεστώς ομηρίας, με τις περιουσίες τους να είναι υπό αμφισβήτηση.
Όμως θεωρούμε πως η εξαγορά των καταπατημένων εκτάσεων γίνεται με πρόχειρο τρόπο, πρόκειται για ένα νομοθέτημα με αρκετές αδυναμίες και ενώ μπορεί να ωφελήσει χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες, πολύ πιθανόν να νομιμοποιήσει καταπατήσεις μεγάλων εκτάσεων φιλέτων σε όλη την χώρα.
Με το άρθρο 61, προβλέπεται η παράταση συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου προσωπικού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, μια τακτική που η κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει και σε άλλους τομείς όπως της υγείας.
Το 2021 προσελήφθησαν μέσω ΑΣΕΠ 200 περίπου πτυχιούχοι υψηλών προσόντων στους κλάδους Πληροφορικής, Οικονομικού και Μηχανικών στην Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με σκοπό την υλοποίηση και παρακολούθηση των μεταρρυθμιστικών προγραμμάτων και έργων δημοσίων επενδύσεων της που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ωστόσο η παράταση των συμβάσεων εργασίας δεν μπορεί να είναι η λύση κάλυψης των αναγκών του Δημοσίου και μάλιστα για κρίσιμες θέσεις με προσωπικό υψηλών προσόντων.
Το κόμμα μας προτείνει ως μόνιμη και δίκαιη λύση, την Προκήρυξη Διαγωνισμού ΑΣΕΠ ειδικά για τις παραπάνω θέσεις, με ισχυρή μοριοδότηση της προϋπηρεσίας του προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ώστε να καλύψουν σε μόνιμη βάση τα κενά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Ένας ακόμα λόγος που το κόμμα μας δεν υποστηρίζει τις παρατάσεις συμβάσεων ορισμένου χρόνου είναι ότι ενδεχομένως υπάρχουν και νομικά κωλύματα. Συγκεκριμένα στο Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 164/2004 (το οποίο καταθέτουμε στα πρακτικά της Βουλής) σχετικά με τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου στον Δημόσιο Τομέα, στα άρθρα 5 και 6 τίθενται απαγορεύσεις επί των διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου στον Δημόσιο Τομέα, ενώ δεν επιτρέπεται ο συνολικός χρόνος τους να ξεπεράσει τους 24 μήνες.
Σχετικά με την λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858 που αφορά τις αγορές που βασίζονται στην τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, το κόμμα μας θεωρεί πολύ σημαντικό οι εποπτικές αρχές να μπορούν να παρακολουθήσουν την συγκεκριμένη τεχνολογία, ορίζοντας εποπτικές αρχές και διευρύνοντας τον ορισμό του χρηματοπιστωτικού μέσου.
Η τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού (blockchain) έγινε γνωστή, ως η τεχνολογία στην οποία βασίστηκε το κρυπτονόµισµα bitcoin και στη συνέχεια και άλλα κρυπτονομίσματα με παρόμοιες τεχνολογίες.
Η τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού θα χρησιμοποιηθεί και στην αγορά ομολόγων όπως μας ενημέρωσε η κα. Αναστασία Στάμου, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Το κόμμα μας συμφωνεί με τον ορισμό ως Αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Και επειδή τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού θα χρησιμοποιηθεί στην αγορά ομολόγων όπως αναφέραμε, είναι υποχρέωση και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, να εξετάσει την τεχνολογία στην οποία βασίστηκε το κρυπτονόµισµα bitcoin και στη συνέχεια και άλλα κρυπτονομίσματα, διότι μέχρι σήμερα τα κρυπτονομίσματα είναι σαν να μην υφίστανται για την φορολογική διοίκηση, καθώς δεν υπάρχει:
– Νομοθεσία για την φορολόγηση κερδών από συναλλαγές κρυπτονομισμάτων.
– Την απόδοση Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) σε όσους πωλούν κρυπτονομίσματα. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, δεν υπάρχει επισήμως η δυνατότητα πώλησης κρυπτονομισμάτων στην Ελλάδα καθώς δεν υπάρχει σχετικός ΚΑΔ.
– Την υποχρέωση δήλωσης των κρυπτονομισμάτων στη φορολογική δήλωση ή διαφορετικά των κερδών που αποκομίζουν από την πώληση τους.
Σχετικά με την αύξηση της διάρκειας της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε., το κόμμα μας αν και δεν είναι αντίθετο με την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Θεωρεί ωστόσο πως το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, ως δημιούργημα που μας επιβλήθηκε από τους δανειστές τα χρόνια των μνημονίων, δεν επιτελεί τον σκοπό του με τον άριστο τρόπο, δηλαδή να καταφέρνει το καλύτερο αποτέλεσμα προς όφελος της χώρας μας. Αντιθέτως πολλές φορές η περιουσία του Ελληνικού λαού ξεπουλιέται με ελάχιστο τίμημα, χαρακτηριστικό παράδειγμα η αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες.
Με διάταξη προστίθενται τα άτομα με αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη στο άρθρο 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308). Είναι μια διάταξη που μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους ως κόμμα.
Θα θέλαμε ως κόμμα να τοποθετηθούμε μετά την δήλωση του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη στη συνέντευξή του στο Bloomberg, όπου ανακοινώθηκε ότι η Ελλάδα σχεδιάζει να προχωρήσει στην πρόωρη αποπληρωμή δανείων συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα τα 5 δις ευρώ θα δοθούν από το σκληρό μαξιλάρι της χώρας και τα 3 δις ευρώ από ταμειακά διαθέσιμα.
Η μείωση του χρέους δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός μιας κυβέρνησης, όταν η ακρίβεια ροκανίζει τα εισοδήματα των πολιτών και όταν το Εθνικό Σύστημα Υγείας χρειάζεται πλήρη αναμόρφωση.
Το κόμμα μας προτείνει κάτι απολύτως λογικό, τα 3 δις ευρώ από ταμειακά διαθέσιμα να διατεθούν σε πολιτικές που θα ανακουφίσουν τους πολίτες από την ακρίβεια, όπως η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ. Επίσης το Εθνικό Σύστημα Υγείας χρειάζεται σοβαρή ενίσχυση σε εξοπλισμό και προσωπικό, γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό με αποδοχές που θα προσεγγίζουν τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αντιστοίχως, τα 5 δις ευρώ που θα δοθούν από το σκληρό μαξιλάρι της χώρας και δεδομένου ότι είναι κονδύλια που δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε με άλλο τρόπο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αποπληρωμή χρέους.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ o πληθυσμός που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό, με βάση τα στοιχεία του 2023, ανέρχεται στο 26,1% του πληθυσμού της Χώρας, δηλαδή 2.658.400 άτομα! Είμαστε δίπλα σε αυτούς τους πολίτες που αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες, περιμένουμε να πράξει το ίδιο και η κυβέρνηση και τα 3 δις ευρώ να πάνε στην καταπολέμηση της ακρίβειας – φτώχειας και στην δραστική ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Η κυβέρνηση για μια ακόμα φορά καταθέτει τροπολογία της τελευταίας στιγμής με τίτλο “Ρυθμίσεις Θεμάτων «ΛΑΡΚΟ».
Με την εν λόγω τροπολογία προβλέπεται ότι ο Ειδικός Διαχειριστής της ΛΑΡΚΟ θα μπορεί να μεταβιβάσει το ενεργητικό της μεταλλουργίας συμπεριλαμβανομένης της επιχείρησης στο σύνολό της, σε κατάσταση παύσης λειτουργίας.
Ο προηγούμενος νόμος με τον οποίο η βιομηχανία τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης στις αρχές του 2020, με απόφαση του νυν υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη προέβλεπε ότι η ΛΑΡΚΟ θα έπρεπε να μεταβιβαστεί στον επενδυτή εν λειτουργία.
Βλέπουμε πως η κυβέρνηση της ΝΔ αναιρεί δικά της νομοθετήματα με μοναδικό στόχο να εξυπηρετήσει ορισμένα επιχειρηματικά συμφέροντα, σε βάρος των εργαζομένων της πολύπαθης εταιρείας.
Δεδομένου ότι η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings θα είναι το νέο αφεντικό στο εργοστάσιο και τα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ, τίθενται σοβαρά ζητήματα για τις θέσεις εργασίας του προσωπικού της εταιρείας που προφανώς βρίσκονται σε κίνδυνο, δεδομένου είναι διαφορετικό γεγονός η μεταβίβασή της εταιρείας να γίνει σε κατάσταση εν λειτουργία από ότι σε κατάσταση παύσης λειτουργίας.
Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει την τροπολογία και να έρθει σε συνεννόηση με την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings, με στόχο να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.
Το κόμμα μας για τους λόγους που αναπτύξαμε παραπάνω, θα καταψηφίσει επί του συνόλου το παρόν νομοσχέδιο, ωστόσο θα υπερψηφίσει τις ενότητες που αναφέρονται στην ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων και την λήψη μέτρων προς την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858 που αφορά τις αγορές που βασίζονται στην τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, καθώς και το άρθρο που προσθέτει τα άτομα με αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη.
Όσον αφορά την τροπολογία με τίτλο “Ρυθμίσεις Θεμάτων «ΛΑΡΚΟ», καλούμε την κυβέρνηση να την αποσύρει, αλλιώς την καταψηφίζουμε.
Ευχαριστώ.»