Είναι αναμφισβήτητα μια από τις δυσκολότερες χρονιές για να προβλέψει κανείς που θα καταλήξουν τα βραβεία Όσκαρ που απονέμονται σε λίγες ώρες στο Dolby theater του Χόλιγουντ στο Λος Αντζελες. Λίγες είναι οι κατηγορίες που μπορούμε να στοιχηματίσουμε άφοβα για τους νικητές, ενώ στην κούρσα διεκδίκησης έως τώρα τα φαβορί άλλαζαν διαρκώς. Τουλάχιστον για το μεγάλο βραβείο της βραδιάς, το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, κανείς δεν μπορεί να ξέρει τον τίτλο που θα γράφει ο φάκελος πριν αυτός ανοίξει.
Από νωρίς η «Emilia Perez» του Ζακ Οντιάρ έμοιαζε με το μεγάλο φαβορί. Είχε κερδίσει εντυπώσεις και βραβεία τον περσινό Μάιο στο Φεστιβάλ των Καννών και όσο πέρναγαν οι μήνες η ταινία αποκτούσε φήμη και θαυμαστές. Μέχρι που ήρθαν στην επιφάνεια οι παλιές, ρατσιστικές αναρτήσεις της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφία Γκασκόν και ο αδέξιος χειρισμός από την ίδια, με αποτέλεσμα η ταινία να βουλιάξει στα προγνωστικά και από τις 13 υποψηφιότητες να φτάνει πλέον να διεκδικεί σοβαρά 2 ή 3 βραβεία.
Όταν έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το «The Brutalist» του Μπρέιντι Κορμπέ στο Φεστιβάλ της Βενετίας, όλοι μιλούσαν για τον «Πολίτη Κέιν» του 21ου αιώνα, ένα αριστούργημα από αυτά που σπάνια βλέπουμε πλέον στη μεγάλη οθόνη. Όμως με την πάροδο των μηνών και την επαφή του κοινού με την ταινία, το «The Brutalist» μοιάζει ανίκανο να συντηρήσει τη φήμη που το συνοδεύει. Το Όσκαρ σκηνοθεσίας (Μπρέιντι Κορμπέ) και το Όσκαρ α’ ανδρικού ρόλου (Εϊντριαν Μπρόντι) φαίνεται ότι κατευθύνονται προς τους δύο συντελεστές της ταινίας αλλά το μεγάλο βραβείο της βραδιάς μάλλον θα καταλήξει σε άλλα χέρια.
Ας μην υποτιμάμε επίσης τη φόρα που πήρε στην τελική ευθεία ο Τίμοθι Σαλαμέ (A complete unknown) ο οποίος έκλεψε μέσα από τα χέρια του Εϊντριαν Μπρόντι το βραβείο του σωματείου των ηθοποιών και φαντάζει πλέον ως μεγάλο φαβορί για το Όσκαρ α’ ανδρικής ερμηνείας.
Για το «Κονκλάβιο» ισχύει αυτό που έχει ειπωθεί στον ξένο Τύπο ότι ίσως να μην είναι η καλύτερη ταινία ανάμεσα στις φετινές υποψηφιότητες αλλά είναι η ταινία που όλοι συστήνουν άφοβα να δουν εκείνοι που δεν το έχουν κάνει ακόμα. Η ταινία του Εντουαρντ Μπέργκερ έχει σπουδαίες ερμηνείες (Ραλφ Φάινς, Στάνλεϊ Τούτσι κ.α.), ουσιαστική σκηνοθεσία, σκηνογραφία, κοστούμια, φωτογραφία. Η ταινία έρχεται δεύτερη στα στοιχήματα και πάει για την ανατροπή.
Και φτάνουμε στο «Anora» του Σον Μπέικερ που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα τον περσινό Μάιο στις Κάννες και πλέον φαντάζει ως το μεγάλο φαβορί της βραδιάς. Οι πιθανότητες της ταινίας να κερδίσει το μεγάλο βραβείο είχαν πολλές αυξομειώσεις στην προοσκαρική κούρσα αλλά μετά την υποχώρηση του «The Brutalist» και την κατάρρευση του «Emilia Perez», η «Anora» δείχνει να φτάνει πρώτη στο φίνις.
Στο Οσκαρ σκηνοθεσίας η μάχη είναι για δύο. Σον Μπέικερ (Anora) και Μπρέιντι Κορμπέ (The Brutalist) ολοκληρώνουν παρέα την κούρσα με τον Μπέικερ να προηγείται χωρίς όμως διαφορά ασφαλείας. Στα Όσκαρ ερμηνείας ο Κίραν Κάλκιν (Αληθινός πόνος) και η Ζόι Σαλντάνα (Emilia Perez) θεωρούνται σίγουροι στα β’ ερμηνείας. Στο α’ ανδρικής ερμηνείας ο Εϊντριαν Μπρόντι είναι το μεγάλο φαβορί αλλά ο Τίμοθι Σαλαμέ καιροφυλακτεί και στο α’ γυναικείας ερμηνείας η Ντέμι Μουρ φαντάζει ως νικήτρια αλλά η Μάικι Μάντισον (Anora) δεν έχει χάσει τις ελπίδες της για τη μεγάλη επικράτηση.
Τα προγνωστικά δείχνουν επίσης ότι η «Emilia Perez» θα πάρει το Όσκαρ διεθνούς ταινίας με δεύτερο φαβορί το «Είμαι ακόμη εδώ» του Βάλτερ Σάλες, ενώ στα animation, «Το ατίθασο ρομπότ» είναι μπροστά χωρίς να αποκλείεται η έκπληξη από το «Flow».
Το Όσκαρ σεναρίου φλερτάρει η «Anora» και το «The substance», ενώ στο διασκευασμένο σενάριο τα φαβορί είναι το «Κονκλάβιο» και το «Nickel Boys». Στα ντοκιμαντέρ το πρώτο λόγο έχει το «Καμία άλλη γη» των Μπάσελ Χάντρα, Χαμντάν Μπαλάλ, Ραχέλ Ζορ και Γιουβάλ Αμπρααμ με το «Porcelain war» των Μπρένταν Μπελόμο και Σλάβα Λεοντίεβ να αποτελεί την εναλλακτική πρόταση.