Χωρίς κατάληξη οι συζητήσεις για να βρεθούν τα ισοδύναμα μέτρα, ούτως ώστε να καλυφθούν τα 250 εκατ. ευρώ από άρση του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση. Οι στόχοι για τα έσοδα μοιάζουν φιλόδοξοι, ενώ οι όποιες λύσεις προσκρούουν είτε στις αντιδράσεις των δανειστών είτε στις αντιδράσεις κοινωνικών ομάδων.
Η Ευρωπαική Επιτροπή ξεκαθάρισε ότι το ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση ή θα είναι μηδενικό ή θα είναι 23%. Παρά τις δηλώσεις όμως του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, οι αντιδράσεις από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και το πολιτικό κόστος από την επιβολή του μέγιστου συντελεστή προκαλεί δεύτερες σκέψεις στο κυβερνητικό επιτελείο που εξακολουθεί να αναζητά ισοδύναμα προκειμένου να αποσύρει το μέτρο. Εκφράζονται έντονες επιφυλάξεις για την οικονομική αποτελεσματικότητα της επιβολής του ΦΠΑ, αφού μπορεί να προκαλέσει φυγή μαθητών από τα ιδιωτικά σχολεία, μείωση του προσδοκώμενου εσόδου και επιβάρυνση της δημόσιας Παιδείας. Επιπλέον όμως κρίνεται ότι είναι μεν ένας ταξικός φόρος που όμως δεν χτυπά μόνο τα πολύ υψηλά εισοδήματα αλλά και τα μικρομεσαία. Είναι δε ενδεικτικό ότι κριτική για την πρόθεσή της δεν δέχθηκε μόνο από δεξιά αλλά και από τα κόμματα της αριστεράς ΚΚΕ και ΛΑΕ.
Παράλληλα το υπουργείο εξετάζει και εναλλακτικά σενάρια από τη φορολόγηση σε:
- ηλεκτρονικό τζόγο
- εταιρείες εκμετάλλευσης και διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων
- εταιρείες που κατέχουν ακίνητη περιουσία στο εξωτερικό
Τι θα γίνει τελικά με τα τέλη κυκλοφορίας
Το ενδεχόμενο της αύξησης των τελών κυκλοφορίας ή η επιβολή τελών στα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας παραμένει στο τραπέζι με τα σενάρια. Ωστόσο, στις τάξεις του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι η εισπραξιμότητα από ένα τέτοιο μέτρο για να καλυφθούν τα 250 εκατ. ευρώ δεν θα είναι επαρκής. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν θα γίνουν οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, αφού ακόμα και μικρές αυξήσεις να αποφασιστούν θα είναι κέρδος για τα ταμεία του κράτους.