Search
Close this search box.
Search

Και τυπικά αντισυνταγματικός ο νόμος για τις άδειες – Το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ

Πριν 8 έτη

Δημοσιεύθηκε σήμερα από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, από τον Πρόεδρο του Δικαστηρίου κ. Νίκο Σακελλαρίου, η απόφαση του Δικαστηρίου με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος που έδωσε στον υπουργό Επικρατείας την αρμοδιότητα να διενεργήσει διαγωνιστική διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες.

Η δημοσιοποίηση της απόφασης που έγινε τυπικά από τον κ. Σακελλαρίου, αφορούσε στις προσφυγές τηλεοπτικών σταθμών ( Αντέννα και λοιπών)  κατά του νόμου της κυβέρνησης 4339 του 2015  και όπως ανακοινώθηκε “εκρίθη ότι αντίκεινται στο σύνταγμα, άρθρο 15, οι διατάξεις του εν λόγω νόμου (4339 του 2015 άρθρο 2 παράγραφος 2) με τις οποίες ανατέθηκαν στον υπουργό οι αρμοδιότητες για τη διαγωνιστική διαδικασία”.

Επίσης ακυρώθηκε η απόφαση της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης για την σύσταση πενταμελούς επιτροπής για τη διενέργεια του διαγωνισμού.

Η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου οδήγησε σε κατεδάφιση τον νόμο της κυβέρνησης για τις τηλεοπτικές άδειες και σε πλήρη ακύρωση των αποτελεσμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς οι άδειες που δόθηκαν δεν έχουν πλέον καμία ισχύ ενώ δεν έκλεισαν μετά την έκδοση της τηλεοπτικοί σταθμοί που δεν είχαν ανακηρυχθεί υπερθεματιστές η δεν έλαβαν μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία.

Η  απόφαση που είχε κριθεί ως εξαιρετικά σημαντική, ελήφθη με πλειοψηφία 14 έναντι 11 δικαστών, 14 ετάχθησαν υπέρ της αντισυνταγματικότητας του νόμου ενώ 11 ψήφισαν το αντίθετο, είχε προκαλέσει την αντίδραση της τότε κυβερνητικής εκπροσώπου Ολγα Γεροβασίλη, ενώ η κυοφορία της κράτησε τρεις τουλάχιστον μήνες  από τότε που δικάστηκαν οι προσφυγές των καναλιών.

Κατά το χρονικό αυτό διάστημα προκλήθηκαν εσωτερικές συγκρούσεις στο ανώτατο δικαστήριο εξαιτίας χειρισμών του Προέδρου του Δικαστηρίου σχετικά με τον χρόνο των διασκέψεων.

Εντός της ημέρας, πιθανότητα, θα γίνει γνωστό το πλήρες σκεπτικό της απόφασης σχετικά με την αντισυνταγματικότητα του νόμου της κυβέρνησης που έδωσε την αρμοδιότητα στον υπουργό για τις τηλεοπτικές άδειες και όχι στο Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο όπως προβλέπει το σύνταγμα.

Αναλυτικά η ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απόφαση για τις τηλεοπτικές άδειες.

«Με την 95/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατόπιν της Ε. 1385/4.5.2016 αιτήσεως ακυρώσεως της «ANTENNA TV Α.Ε.», ακυρώθηκαν α) η 4297/1.3.2016 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας» (Β΄ 518/1.3.2016) και β) η 10214/20.5.2016 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας περί «συστάσεως-συγκροτήσεως» Πενταμελούς Ειδικής Επιτροπής Διενέργειας του ανωτέρω διαγωνισμού, κριθέντος, κατά πλειοψηφία, ότι οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2Α του ν. 4339/2015 (Α΄ 133), όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο τρίτο του ν. 4367/2016 (Α΄ 19), με τις οποίες η αρμοδιότητα για την διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την χορήγηση αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας, κατά την πρώτη εφαρμογή του θεσπιζομένου με τον ανωτέρω ν. 4339/2015 συστήματος, ανατίθεται στον Υπουργό στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, αντίκεινται στο άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος».

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες τα βασικά σημεία του σκεπτικού της απόφασης της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι τα εξής.

1.
Για το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, η απόφαση μεταξύ άλλων, αναφέρει αυτό, ότι έχει διττό ρόλο.
Μετέχει στον άμεσο έλεγχο του κράτους και εξ αυτού συμπράττει στη θέσπιση των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ  επίσης ρητά αναφέρεται  ότι το ΕΡΣ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να διενεργεί διαγωνιστική διαδικασία και να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Με άλλα λόγια το ΕΡΣ είναι αρμόδιο αποκλειστικά και για την αδειοδότηση  αλλά και για όλα τα άλλα,  όπως τους όρους και προϋποθέσεις  του διαγωνισμού.

2.
Σε ότι αφορά το έννομο συμφέρον των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση αναφέρει ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν έννομο συμφέρον, ασχέτως αν λειτουργούν παράνομα η νόμιμα και εξ αυτού μπορούν να μετάσχουν στη διαγνωστικής διαδικασία και να προσφύγουν στο ΣτΕ προσβάλλοντας κανονιστικές πράξεις.

Παράλληλα σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση  αποδοκιμάζει  έμμεσα το καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών με προσωρινές άδειες,  το οποίο έχει παραταθεί προσωρινά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2015 και έχει λήξει.

Όμως για το καθεστώς της λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση δεν αναφέρεται συγκεκριμένα αν αυτή είναι νόμιμη η παράνομη, σημειώνοντας ότι επ’ αυτού  “υπάρχει νομοθετικό κενό”

Ομως σύμφωνα με πληροφορίες από την πλευρά των δικαστών που έχουν μειοψηφήσει, αναφέρεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν λειτουργούν μεν νομίμως όμως έχουν τη δυνατότητα  να μετέχουν στη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία, αλλά όχι σνα προσβάλλουν δικαστικά υπουργικές αποφάσεις.

3.
Σε ότι αφορά το άρθρο 101 του συντάγματος που προβλέπει τη συγκράτηση των Ανεξάρτητων Αρχών, η απόφαση διαλαμβάνει σκέψη που έχει ενδιαφέρον καθώς αποφαίνεται ότι για τη συγκρότηση τους απαιτείται η σύμπραξη των πολιτικών κομμάτων, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, σημειώνοντας ότι αν αυτό δεν γίνεται, υπάρχει ουσιαστικά παραβίαση του συντάγματος, γεγονός που επισημαίνει όμως δεν  δικαιολογεί  τη συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του νόμου που αφαίρεσε την αρμοδιότητα από το ΕΡΣ και την έδωσε στον υπουργό.

Ειδικότερα, κατά την απόφαση, δεν μπορεί να θεραπευθεί μία παραβίαση διατάξεως του συντάγματος με άλλη παραβίαση και συγκεκριμένα της διατάξεως του άρθρου 15 παράγραφος 2 που αναφέρει ρητά ότι το ΕΡΣ είναι αποκλειστικό αρμόδιο για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών καθώς και για τη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία.

Σε ότι αφορά τη δικαστική δαπάνη, σύμφωνα με την απόφαση, αναγνωρίζεται δικαστική δαπάνη ύψους 920 ευρώ για κάθε προσφεύγοντα, την οποία επιβαρύνεται το δημόσιο.

Από το σύνολο  των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί σήμερα αποφάσεις εκδόθηκαν μόνον σε ότι αφορά το μείζον θέμα της αρμοδιότητας του υπουργού Επικρατείας σχετικά με την διαδικασία αδειοδότηςης και την συγκρότηση από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης επιτροπής ( πενταμελούς) για τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας.

Εκκρεμούν προς έκδοση άλλες τρεις αποφάσεις που αφορούν την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού (3 εκατομμύρια που επίσης αφορά εμμέσως και τον αριθμό των αδειών (4) καθώς και άλλα σημαντικά θέματα, όπως ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός προσωπικού για κάθε κανάλι.

Δημοφιλη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Search
Close this search box.