Ερωτηματικά προκαλεί και άρωμα ”σκανδάλου” φέρει η υπόθεση μετατροπής τριών μετακλητών υπαλλήλων της Βουλής σε ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου τους προηγούμενους μήνες με υπογραφή του Προέδρου της Βουλής, ενώ αυτό απαγορεύεται ρητά από τον κανονισμού του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Αυτό αποκαλύπτει με δημοσίευμα και σχετικά έγγραφα η ”Καθημερινή”, τονίζοντας ότι αυτό που διαφοροποιεί αυτές τις υποθέσεις από άλλες είναι το γεγονός ότι πρόκειται για μετατροπές σχέσης εργασίας μετακλητού σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, μόνιμες δηλαδή θέσεις.
Ποιες είναι τρεις περιπτώσεις
Όπως αναφέρεται στο άρθρο της εφημερίδας, η πρώτη εξ αυτών, έχει σχέση με απόφαση διορισμού “σε υπάρχουσα κενή οργανική θέση με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου” για πρόσωπο το οποίο το προηγούμενο διάστημα εργαζόταν ως μετακλητή στο γραφείο του Ειδικού Γραμματέα της Βουλής Κ.Βασιλάκη.
Ο διορισμός του συγκεκριμένου προσώπου στο προαναφερθέν γραφείο με την ιδιότητα μετακλητού-βοηθητικού προσωπικού έγινε στις 22/11/2015. Στις 13/3/2017 (μετά, δηλαδή από τον διορισμό ως ΙΔΑΧ) εκδόθηκε η “διαπιστωτική πράξη” του Προέδρου της Βουλής για την “αυτοδίκαιη παραίτηση” του εν λόγω προσώπου από τη θέση του μετακλητού.
Σχετικά με την δεύτερη, έχει να κάνει με πράξη διορισμού σε θέση ΙΔΑΧ με ημερομηνία 14/3/2017. Το πρόσωπο αυτό αρχικά εμφανίζεται να έχει προσληφθεί ως μετακλητή στο γραφείο της τέως Προέδρου, στις 21/4/2015. Στην συνέχεια εκδίδεται διαπιστωτική πράξη απόλυσής της στις 14/10/2015, όταν έχουμε πλέον και τη λήξη της θητείας της τέως Προέδρου. Δέκα ημέρες αργότερα, όμως, και συγκεκριμένα στις 24/10/2015 η ίδια υπάλληλος επαναπροσλαμβάνεται εκ νέου ως μετακλητή υπάλληλος στο γραφείο αυτή τη φορά του νέου Ειδικού Γραμματέα, όπου και φαίνεται να παραμένει έως να γίνει ΙΔΑΧ, όπως προαναφέρθηκε.
Τέλος, η τρίτη περίπτωση σχετίζεται με υπάλληλο που εμφανιζόταν να είναι ως τις 14/10/2015 μετακλητή στο γραφείο του τέως γ.γ. Γ.Θαλάσση. Η συγκεκριμένη φαίνεται πως στις 30/10/2015 τοποθετήθηκε μετακλητή εκ νέου στο γραφείο πλέον του τότε νέου Προέδρου της Βουλής. Ακολούθως, στις 17/6/2016 εμφανίζεται πρόσληψή της ως Ειδική Σύμβουλος πια στο γραφείο του γ.γ. της Βουλής. Στις 22/2/2017 δημοσιοποιείται πρόσληψή της πλέον ως Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, και στις 13/3/2017 εκδίδεται η διαπιστωτική πράξη παραίτησής της από τη θέση της Ειδικού Συμβούλου.
Τι ορίζει ο κανονισμός της Βουλής
Κάτι τέτοιο πάντως αντίκειται στον κανονισμό της βουλής, στον οποίο τονίζεται, στο άρθρο 36 §1α: “Απαγορεύεται η μετατροπή της εργασιακής σχέσης του μετακλητού υπαλλήλου που επάγεται διορισμό σε οργανική ή προσωποπαγή θέση μονίμου ή ιδιωτικού δικαίου προσωπικού της Βουλής”. Η απαγόρευση αυτή, ως πρόβλεψη του Κανονισμού, είχε ως γνωστόν κριθεί αναγκαία μετά από τον μεγάλο θόρυβο που είχαν προκαλέσει στο παρελθόν φαινόμενα μαζικών “μονιμοποιήσεων” μετακλητών υπαλλήλων στη Βουλή.
Μάλιστα, ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής Φίλ.Πετσάλνικος στις 29/5/2010, με αφορμή το θόρυβο από μαζικές μονιμοποιήσεις τότε επί της δικής του θητείας, υπογράμμιζε πως εκείνες έγιναν με βάση διάταξη που είχε ψηφιστεί τον Ιούλιο του 2008 από τον προκάτοχό του και την τότε πλειοψηφία στην Ολομέλεια, και δεσμευόταν ότι θα έφερνε ειδική απαγορευτική διάταξη στον Κανονισμό για να σταματήσει το φαινόμενο αυτό: πρόσωπα, δηλαδή, που επιλέγονται από πολιτικούς παράγοντες ως συνεργάτες – μετακλητοί, με διάρκεια απασχόλησης όση και η διάρκεια θεσμικής θητείας των εν λόγω παραγόντων, να μπαίνουν στο Δημόσιο ουσιαστικά ως μόνιμοι.
Η διαφορά των τωρινών με τις τότε περιπτώσεις είναι αφενός ότι αφορούν πολύ περιορισμένο κύκλο παραγόντων (τότε ήταν γενική και ευνοούσε μετακλητούς ακόμα και βουλευτών), και αφετέρου πως εκείνη την εποχή η “τακτοποίηση” γινόταν με νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίζονταν από την εθνική αντιπροσωπεία, ενώ τώρα με διαπιστωτικές και άλλες πράξεις αξιωματούχων της Βουλής.
Αντιδράσεις από όλα τα κόμματα και αίτημα να ανακληθούν οι διορισμοί και να ανακαλέσει την υπογραφή του ο Νίκος Βούτσης, έχει προκαλέσει η απόφαση του Προέδρου της Βουλής.
Η απάντηση του προέδρου της Βουλής:
«Αναφορικά με σημερινό δημοσίευμα της Καθημερινής θα θέλαμε να σημειώσουμε τα παρακάτω:
Εάν είχε γίνει μια ενδελεχής δημοσιογραφική έρευνα, οι συντάκτες που γράφουν ή αναπαράγουν εν γνώσει τους ανακρίβειες θα είχαν αντιληφθεί ότι σε καμία περίπτωση, όπως άλλωστε αναφέρεται και στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, δεν έγινε μετατροπή εργασιακής σχέσης μετακλητού υπαλλήλου στη Βουλή.
‘Επίσης θα είχαν ανακαλύψει ότι σήμερα στη Βουλή υπάρχουν 111 κενές οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων, 201 κενές θέσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου καθώς και 24 κενές θέσεις μετακλητών υπαλλήλων.
Ο Πρόεδρος της Βουλής δεν επέλεξε τη δυνατότητα που έχει για να καλύψει αυτές τις θέσεις όπως επανειλημμένως είχε γίνει στο παρελθόν. Αντιθέτως εργάζεται συστηματικά ώστε να μειώσει τον αριθμό των μετακλητών υπάλληλων της Βουλής. Μάλιστα προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ληφθεί αποφάσεις που ήδη υλοποιούνται».
Αντιδράσεις από τα κόμματα
Πάντως το όλο θέμα ετέθη, στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Κανονισμού της Βουλής από τους κ. Θ.Παπαθεοδώρου και Γρ. Ψαριανό ενώ ο Οδ. Κωνσταντινόπουλος σχολίασε: «Οι προσλήψεις από το ΣΥΡΙΖΑ μετακλητών υπαλλήλων στη Βουλή με συμβάσεις αορίστου χρόνου είναι παράνομες βάση του Κανονισμού της Βουλής, Μέρος Β΄, άρθρου 36, παρ. 1α , όπως τροποποιήθηκε το 2013, οπότε και η Κοινοβουλευτική πλειοψηφία νομοθέτησε την απαγόρευση αυτή. Πρέπει να αντιδράσουν όλα τα κόμματα και ο Πρόεδρος της Βουλής να ανακαλέσει την υπογραφή του».