Στη σημασία του Νομοσχεδίου για τις «Πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής» αναφέρθηκε, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης.
Ο Υφυπουργός Υποδομών χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «επιταχυντή εξελίξεων, που εμπλέκει τον ιδιωτικό τομέα στη σύλληψη και την ωρίμανση έργων, αξιοποιώντας τη τεχνογνωσίας του», υπογραμμίζοντας ότι ο στόχος του Υπουργείου Υποδομών είναι ο διπλασιασμός των δυνάμεων και η ταχύτερη απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
«Θεωρούμε πως η αλληλεπίδραση ιδιωτικού και δημόσιου τομέα θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα μακροπρόθεσμα για το ίδιο το Δημόσιο, αφού θα γίνει μια μεταφορά τεχνογνωσίας που σίγουρα τη χρειάζεται» σημείωσε.
Υπενθύμισε ότι, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία «αποτελεί άλλωστε και σαφή προεκλογική εξαγγελία του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη που περιεχόταν ρητά στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τις υποδομές, άρα δείχνουμε για ακόμη μια φορά και τη συνέπεια λόγων και έργων».
Κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι αντί να συμβάλλει με τις προτάσεις της στη βελτίωση του νομοσχεδίου «επιδεικνύει μια υποκριτική αγωνία προστασίας δήθεν των πολιτών έναντι των μεγάλων συμφερόντων».
«Νομίζω όμως πως αυτή η καραμέλα πλέον είναι και αναχρονιστική και ένα βαρίδι στη δημόσια συζήτηση που την αποπροσανατολίζει από ουσιαστικά ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία. Η δήθεν εξυπηρέτηση μεγάλων συμφερόντων, λοιπόν, αποτελεί απλώς αποκύημα φαντασίας. Αν εννοείτε ότι τα μεγάλα έργα τα αναλαμβάνουν μεγάλες τεχνικές εταιρείες κι αυτό σας προκαλεί έκπληξη, μην ταλαιπωρείστε. Ρωτήστε να σας εξηγήσουν τι ακριβώς έκαναν οι ηγεσίες των δυο συναρμόδιων υπουργείων για το τι έπραττε η πρώτη φορά αριστερά» ανέφερε ο κ. Καραγιάννης απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση.
Στη συνέχεια ξεκαθάρισε τις καινοτομίες των Προτύπων Προτάσεων διευκρινίζοντας ότι:
- Ο ιδιωτικός τομέας απλώς κάνει προτάσεις, την επιλογή την κάνει το Δημόσιο.
- Το Δημόσιο ελέγχει τη πρόταση και αν η δημόσια διοίκηση, δηλαδή οι αρμόδιοι δημόσιοι υπάλληλοι την εγκρίνουν, τότε προχωράει.
Μάλιστα, τόνισε ο κ. Καραγιάννης ότι ο έλεγχος μίας πρότυπης πρότασης είναι τριπλός καθώς γίνεται από την Επιτροπή στην οποία μετέχουν Δημόσιοι υπάλληλοι, στη συνέχεια ο Υπουργός και ο τρίτος έλεγχος γίνεται από την Κυβερνητική Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασία.
- Το Δημόσιο μπορεί να ζητήσει τις όποιες μεταβολές και αλλαγές χωρίς κανένα κόστος.
- Η απόρριψη μίας πρότυπης πρότασης γίνεται χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση.
- Αν η πρόταση εγκριθεί, διενεργείται δημόσιος διαγωνισμός με βάσει τις ισχύουσες διατάξεις για την ανάθεση των δημόσιων συμβάσεων όπως ισχύουν.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, αυτή η πρόβλεψη «απαντά και στις όποιες επιφυλάξεις για την τήρηση της αρχής της διαφάνειας και του ανταγωνισμού. Τα έργα αυτά θα υλοποιούνται όπως υλοποιούνταν. Με το ίδιο νομικό πλαίσιο και τους ίδιους περιορισμούς. Από τις ίδιες εταιρίες που θα υλοποιούσαν τα έργα αν είχαν εξαρχής μελετηθεί από το Υπουργείο, με τις ίδιες προβλέψεις για πτυχία και την ίδια τεχνική εμπειρία».
- Η διαδικασία υποβολής της πρότασης γίνεται ηλεκτρονικά με πλατφόρμα που παρέχει όλα τα εχέγγυα τήρησης των αρχών της διαφάνειας.
- Ο προϋπολογισμός δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί από τα εκάστοτε ισχύοντα περιγραφικά τιμολόγια του δημοσίου για τις κατασκευαστικές εργασίες, ενώ παράλληλα εισάγουμε και στάδιο βελτίωσης των προσφορών, για την περαιτέρω προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
Ο κ. Καραγιάννης έστειλε σαφές μήνυμα ότι «η χώρα χρειάζεται κάθε δυνατό εργαλείο για να προχωρήσει, να κατασκευάσει έργα, να επιστρέψει σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, να κάνει τα πάντα για να γυρίσουν πίσω οι νέοι που αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στα χρόνια της κρίσης».
«Έχουμε ξαναπεί πως τα έργα μας ξεπερνούν. Ξεπερνούν το χρόνο ζωής των κυβερνήσεων και τις μικροκομματικές σκοπιμότητες. Είναι έργα για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές» τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών.