Παγκόσμιο σοκ προκλήθηκε το πρωί της Παρασκευής (19/7) μετά τις δυσλειτουργίες που προκλήθηκαν λόγω των προβλημάτων που ανέφερε η Microsoft.
Επιχειρήσεις όπως τράπεζες, αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες τηλεπικοινωνιών, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί και σούπερ μάρκετ σε όλο τον κόσμο τέθηκαν εκτός λειτουργίας μετά την εμφάνιση σφάλματος στις οθόνες (blue screen of death) σε σταθμούς εργασίας Windows.
Αμέσως σήμανε συναγερμός στον τεχνολογικό κολοσσό που, μέσα σε διάστημα λίγων ωρών, ανακοίνωσε ότι επιδιορθώθηκε η υποκείμενη αιτία τεχνικού προβλήματος των εφαρμογών και υπηρεσιών της 365, αλλά τα κατάλοιπα των συνεπειών από τα προβλήματα κυβερνοασφάλειας εξακολουθούν να επηρεάζουν κάποιους πελάτες. Οι καθυστερήσεις στις πτήσεις είναι αναμενόμενες πολύ περισσότερο δε και λόγω της χρονικής συγκυρίας αλλά και της ημέρας. Η Παρασκευή είναι ιδιαίτερα βεβαρυμένη σε επιβατική κίνηση λόγω Σαββατοκύριακου και μάλιστα εν μέσω του Ιουλίου που αποτελεί παραδοσιακά μαζί με τον Αύγουστο και το πιο «θερμό» δίμηνο για τις διακοπές των Ευρωπαίων. Πληροφορίες από αεροπορικές, αναφέρουν ότι όσο περνά η μέρα και μέχρι τις βραδινές ημέρες, πιθανότατα οι καθυστερήσεις θα συσσωρεύονται.
Τα προβλήματα θα πάρουν μέρες για να διορθωθούν
Ο ερευνητής Kevin Beaumont μίλησε στο BBC και είπε: «Τα επηρεαζόμενα συστήματα θα πρέπει να ξεκινήσουν σε ”ασφαλή λειτουργία”, για να αφαιρεθεί η ελαττωματική ενημέρωση. Αυτό είναι απίστευτα χρονοβόρο και θα χρειαστούν μέρες για να το κάνουν οι οργανισμοί σε όλο τον κόσμο. Ουσιαστικά έχουμε ένα από τα περιστατικά IT με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στον κόσμο που προκαλείται από έναν προμηθευτή».
Αυτό που επισημαίνουν μεγάλα μέσα, όπως BBC, CNN και SkyNews, είναι πως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τον σοβαρό αντίκτυπο της διακοπής λειτουργίας στα συστήματα. Επίσης, ο επικεφαλής του κυβερνοχώρου της Νέας Υόρκης Colin Ahern λέει ότι δεν υπάρχει ακόμη χρονοδιάγραμμα για την πλήρη αποκατάσταση των υπηρεσιών που επηρεάζονται. Αξιωματούχοι στη Νέα Υόρκη και το Νιου Τζέρσεϋ εξακολουθούν να συνεργάζονται με τοπικούς φορείς για να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο του παγκόσμιου black out.
Ο Ahern σημείωσε ότι, ενώ η Microsoft λέει ότι η υποκείμενη αιτία των προβλημάτων έχει επιδιορθωθεί, οι τοπικές κυβερνήσεις και οι πάροχοι υπηρεσιών εξακολουθούν να εργάζονται για τα προβλήματα που επηρεάζουν τα συστήματά τους, προσθέτοντας ότι η προτεραιότητα της πολιτείας ήταν «να διασφαλίσει ότι όλα τα συστήματα είναι λειτουργικά και ικανά να ανταποκριθούν στις ανάγκες αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών».
Τι προκάλεσε το παγκόσμιο black out στη Microsoft
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της CrowdStrike, George Kurtz, προχώρησε σε νέα ενημέρωση και δημοσίευσε μια νέα δήλωσή του στο X, διαβεβαιώνοντας τους πελάτες ότι δεν πρόκειται για «περιστατικό ασφάλειας ή κυβερνοεπιθέσεων» και ότι οι πληροφορίες τους εξακολουθούν να προστατεύονται.
«Συνεργαζόμαστε με όλους τους πελάτες που επηρεάστηκαν για να διασφαλίσουμε ότι τα συστήματα θα είναι ξανά σε λειτουργία και ότι θα μπορούν να παρέχονται οι υπηρεσίες στις οποίες βασίζονται οι πελάτες», πρόσθεσε ο Kurtz, συμπληρώνοντας ότι θα παρέχει ενημερώσεις μέσω του λογαριασμού του στο X, του LinkedIn και του ιστότοπου της CrowdStrike.
Πώς ξεκίνησε το πρόβλημα
Αρχικά, χρήστες στην Αυστραλία ξεκίνησαν να αναφέρουν προβλήματα νωρίς την Παρασκευή, δηλώνοντας ότι είχαν αποκλειστεί από τους σταθμούς εργασίας τους. Οι αυστραλιανές τραπεζικές εφαρμογές και τα συστήματα των σούπερ μάρκετ επηρεάστηκαν επίσης. Οι αυστραλιανοί ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί Australian Broadcasting Corporation και Sky News επιβεβαίωσαν ότι αντιμετώπιζαν δυσκολίες μετάδοσης ως αποτέλεσμα.
Η διακοπή λειτουργίας στη συνέχεια επηρέασε τους υπολογιστές Windows σε παγκόσμιο επίπεδο. Χρήστες στο subreddit της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike ανέφεραν προβλήματα στην Ινδία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νέα Ζηλανδία.
Δείτε βίντεο από το αεροδρόμιο του Λος Άντζελες:
Η κρατική ραδιοτηλεόραση της Αυστραλίας ABC ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζει «μεγάλη τεχνική βλάβη», χωρίς να δώσει διευκρινίσεις.
Το αεροδρόμιο της Μελβούρνης ενημέρωσε τους επιβάτες ότι «αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνολογικό πρόβλημα που επηρεάζει τις διαδικασίες check-in για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες» και συμβούλεψε τους επιβάτες να «δώσουν λίγο επιπλέον χρόνο για το check-in».
Η American Airlines, η United και η Delta ζήτησαν από την αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA) να καθηλωθούν όλες οι πτήσεις.
Η FAA κάλεσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να ενημερώσουν τους πιλότους που βρίσκονται στον αέρα ότι οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα επικοινωνίας. Καμία πτήση της American, της United ή της Delta δεν θα απογειωθεί.
Το Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε ότι δεν βγήκε στον αέρα το πρωί της Παρασκευής, με την παρουσιάστρια αθλητικών εκπομπών του Sky News Jacquie Beltrao να γράφει στο X: «Προφανώς δεν είμαστε στον αέρα – προσπαθούμε».
«Το Sky News δεν είναι σε θέση να μεταδώσει απευθείας τηλεοπτικό πρόγραμμα σήμερα το πρωί, δηλώνοντας αυτή τη στιγμή στους τηλεθεατές ότι ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση», δήλωσε ο εκτελεστικός πρόεδρος του δικτύου Ντέβιντ Ρόουντζ.
Η σημαντικότερη σιδηροδρομική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου Govia Thameslink Railway προειδοποίησε τους επιβάτες να αναμένουν διαταραχές, καθώς αντιμετωπίζει «εκτεταμένα προβλήματα πληροφορικής». Και τα τέσσερα εμπορικά σήματα της – Southern, Thameslink, Gatwick Express και Great Northern – έκαναν αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε εκτεταμένα προβλήματα πληροφορικής σε ολόκληρο το δίκτυό μας».
Το χρηματιστήριο του Λονδίνου επλήγη από το τεχνικό πρόβλημα που επηρέασε την πλατφόρμα του για μετάδοση πληροφοριών στην αγορά, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η εμφάνιση της μεταβολής στον δείκτη FTSE100. «Η υπηρεσία πληροφοριών RNS αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα που οφείλεται σε τρίτο μέρος και δεν επιτρέπει τη δημοσιοποίηση πληροφοριών», σύμφωνα με ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του χρηματιστηρίου. «Οι ομάδες τεχνικής υποστήριξης εργάζονται για να αποκαταστήσουν την υπηρεσία. Άλλες υπηρεσίες του ομίλου, και συγκεκριμένα το Χρηματιστήριο του Λονδίνου, συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά».
H Ryanair προειδοποίησε τους πελάτες της για ενδεχόμενα προβλήματα «εξαιτίας παγκόσμιας βλάβης στο σύστημα πληροφορικής».
Προβλήματα ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζει και το αεροδρόμιο της Πράγας στο σύστημα check-in που χρησιμοποιεί μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών, σημειώνοντας ότι κάποιες αναχωρήσεις θα καθυστερήσουν.
Το αεροδρόμιο του Βερολίνου ανακοίνωσε την αναστολή της εναέριας κυκλοφορίας ως τις 11:00 ώρα Ελλάδας λόγω τεχνικού προβλήματος στο σύστημα πληροφορικής. Νωρίτερα η διαχειρίστρια εταιρεία του αεροδρομίου σε ανακοίνωσή της στο Χ ενημέρωσε τους επιβάτες ότι παρατηρούνται καθυστερήσεις στο check -in λόγω τεχνικού προβλήματος.
Οι επιβάτες στο αεροδρόμιο του Εδιμβούργου στη Βρετανία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αυτόματα μηχανήματα καρτών επιβίβασης, ενώ οι οθονές δείχνουν μήνυμα που αναφέρει ότι «ο σέρβερ είναι εκτός διαδικτύου», δήλωσε αυτόπτης μάρτυρας στο Reuters.
Το αεροδρόμιο Σίπχολ στην Ολλανδία, ένα από τα πιο πολυσύχναστα της Ευρώπης, ανέφερε ότι έχει επίσης επηρεαστεί από την παγκόσμια τεχνική βλάβη, σημειώνοντας ότι οι επιβάτες που είναι προγραμματισμένο να ταξιδέψουν σήμερα θα πρέπει να επικοινωνήσουν πρώτα με την αεροπορική τους εταιρεία. «Η βλάβη έχει επηρεάσει τις πτήσεις από και προς το Σίπχολ», εξήγησε εκπρόσωπος του αεροδρομίου, προσθέτοντας ότι δεν είναι ξεκάθαρο πόσες πτήσεις αφορά το πρόβλημα.
Πάντως, τo αεροδρόμιο της Αθήνας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», εξακολουθεί να μην αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα κι έχει υποστεί μικρότερες επιπτώσεις σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, μετά τις δυσλειτουργίες που προκλήθηκαν λόγω των προβλημάτων που ανέφερε η Microsoft. Η επίσημη σύσταση, από πλευράς του αεροδρομίου, παραμένει για τους ταξιδιώτες να έρχονται σε επαφή με τις αεροπορικές τους εταιρείες.