Στο 2025 έχουν στρέψει ήδη το ενδιαφέρον τους αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια αλλά και γενικότερα η τουριστική βιομηχανία μη εξαιρουμένης της ελληνικής, με τα πρώτα μηνύματα να δείχνουν ότι το επόμενο έτος θα είναι μία καλή τουριστική χρονιά. Υπό την αίρεση βέβαια των γεωπολιτικών εντάσεων.
Οι αεροπορικές
Η τάση του κόσμου να ταξιδεύει συνεχώς ενισχύεται αναφέρει η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) σε πρόσφατη εκτίμηση της για την παγκόσμια αεροπορική κίνηση μέχρι τον Αύγουστο του 2024, η οποία μετρούμενη σε έσοδα επιβατών ανά χιλιόμετρο (Revenue Passenger-Kilometer-RPK) αυξήθηκε 7,9% σε ετήσια βάση και 8,6% τον Αύγουστο παγκοσμίως.
Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών το RPK αυξήθηκε 7,7% τον Αύγουστο και 6,9% τον Ιούλιο.
Μάλιστα ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IΑΤΑ, προειδοποίησε ότι η συνεχιζόμενη ισχυρή αύξηση της ζήτησης ίσως να σημαίνει ότι πλησιάζουμε γρήγορα σε μια κρίση χωρητικότητας υποδομής που θα περιόριζε τη συνδεσιμότητα και τις επιλογές για επιβάτες και επιχειρήσεις.
Ο ΣΕΤΕ
Στη χώρα μας ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Παράσχης μιλώντας στο 5ο συνέδριο Θεσμικής Διαχείρισης ανέφερε ότι «σαν συνέχεια του 2024 που θα έχουμε νέο ρεκόρ αφίξεων και εσόδων, για το 2025 οι καταρχήν ενδείξεις που έχουμε δεν είναι κακές, όμως είναι πολύ νωρίς. Οι πρώτες, βάσιμες ενδείξεις θα προκύψουν από τη μεγάλη τουριστική έκθεση του Λονδίνου, την WTM το Νοέμβριο αλλά και τον προγραμματισμό των αεροπορικών για την επόμενη χρονιά».
Ο ίδιος όμως εξήγησε ότι «δεν είναι αυτονόητο ότι θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε με διψήφιο ποσοστό αυξήσεων σε έσοδα και αφίξεις και τα επόμενα χρόνια. Ούτε το ευρωπαϊκό ΑΕΠ αλλά ούτε και το ελληνικό, αντίστοιχα, δικαιολογούν τέτοιες τάσεις και άρα πρέπει να εξοικειωθούμε σιγά σιγά και με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης».
Στη βάση αυτής της εκτίμησης φαίνεται να κινείται το σύνολο του ελληνικού τουρισμού και πρωτίστως αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.
Ο ΔΑΑ
Η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών έχει ήδη ανακοινώσει ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 αναμένει σταδιακή επιστροφή σε μονοψήφια ποσοστά αύξησης όταν στο πρώτο εξάμηνο η συνολική επιβατική κίνηση του Αεροδρομίου «πετούσε» με 16% σε σχέση με τα επίπεδα του 2023, στους 14,01 εκατομμύρια επιβάτες.
Ήδη για τον Αύγουστο ανακοίνωσε άνοδο της επιβατικής κίνησης κατά 10,5% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Αυγούστου 2023 και για τον Σεπτέμβριο κατά 9,7% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου 2023.
Ωστόσο η κίνηση του εξωτερικού παραμένει ακόμη σε διψήφια ποσοστά (περί το 12,3%), όμως στις αρχές του έτους «πετούσε» με 20-22%. Πάντως για το 2025 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προσδοκά πολλά από την ενίσχυση των υπερατλαντικών συνδέσεων.
Οι συνεργασίες του «Ελ. Βενιζέλος»
Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα η American Airlines θα προσθέσει ένα νέο δρομολόγιο προς την Ελλάδα το 2025, με εποχικά δρομολόγια μεταξύ Αθήνας (ATH) και Charlotte, Βόρεια Καρολίνα (CLT), από τις 6 Ιουνίου 2025.
Επίσης από το 2024 έχει ανακοινώσει νέες συνεργασίες με τις Juneao Air, Air Arabia, Norse, Lot, Asiana, Smartwings πέρα από τις εγχώριες αεροπορικές AEGEAN και SKY Εxpress που επίσης αύξησαν το δίκτυό τους.
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της Διευθύντριας Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, για το 2025 τα μηνύματα είναι θετικά με τις προκρατήσεις να κινούνται ικανοποιητικά ενώ ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παρουσιασθούν και νέα κίνητρα για τις αεροπορικές εταιρείες.
Χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες στόχος των κινήτρων είναι, όπως είπε, να αναβαθμίσουν εποχικά δρομολόγιά τους σε ετήσιας διάρκειας και να προσθέσουν καινούργια κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης στην κατεύθυνση ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης κατά τους χειμερινούς μήνες.
Επίσης η διοίκηση εστιάζει στην ανάπτυξη νέων αγορών από Ασία και Άπω Ανατολή και στην περαιτέρω διασύνδεση με την αγορά των ΗΠΑ.
Η Fraport Greece
Για το 2025 η Fraport Greece από τις πρώτες επαφές με αερομεταφορείς προσδοκά σε μία ακόμη ικανοποιητική χρονιά, ωστόσο και εδώ το όριο όσον αφορά το ποσοστό αύξησης δεν αναμένεται να είναι το ίδιο με τα προηγούμενα χρόνια καθώς και οι απόλυτοι αριθμοί έχουν ανέβει πολύ ψηλά.
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του γενικού διευθυντή της Fraport Greece, Γιώργου Βήλου, «το 2024 θα ολοκληρωθεί με την εταιρεία να έχει διακινήσει στα 14 αεροδρόμια που ελέγχει, 36 εκατ. επιβάτες από 34 εκατ. το 2023, σημειώνοντας νέο ρεκόρ. Πρόκειται για μία αύξηση 5,5%-6%», συμπλήρωσε.
Η Fraport αναμένει για το 2025 νέα αύξηση στην επιβατική κίνηση, εκτός απροόπτου, αλλά σε μονοψήφια επίπεδα και ελαφρώς μικρότερα των τελευταίων χρόνων. Παράλληλα προγραμματίζει μια σειρά επενδύσεων για να ανταποκριθούν τα αεροδρόμια στην αυξημένη ζήτηση.
Η Aegean
«H Aegean είναι μεταξύ των λίγων αεροπορικών εταιρειών που καταγράφουν επιδόσεις πάνω από το 2019», ανέφερε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Μιχάλης Κουβελιώτης, κατά τη πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας στους αναλυτές, ενώ υπογράμμισε ότι «η εταιρεία συνεχίζει την προσπάθεια επέκτασης των δραστηριοτήτων της με νέες πτήσεις σε νέους προορισμούς αλλά και άμβλυνσης της εποχικότητας, είτε αυξάνοντας συχνότητες σε υφιστάμενα δρομολόγια είτε προσθέτοντας νέα».
Η Aegean εστιάζει στην αύξηση της χωρητικότητας στις άκρες της σεζόν, με το τελευταίο τρίμηνο να αυξάνει κατά 5% την χωρητικότητα ποσοστό που αναμένεται να «επεκταθεί» και τους πρώτους μήνες του 2025 στο πλαίσιο του πλάνου επιμήκυνσης της σεζόν.
Οι νέες πτήσεις της Aegean
Το τέταρτο τρίμηνο και ειδικότερα από τον Οκτώβριο ξεκινά πτήσεις προς το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, συμπληρώνοντας τις απευθείας πτήσεις προς Ντουμπάι.
Ταυτόχρονα, συστηματικά αναπτύσσεται το δίκτυο της Θεσσαλονίκης, της δεύτερης μεγαλύτερης βάσης της AEGEAN, καθώς από τα τέλη Οκτωβρίου προστίθεται και το Άμστερνταμ στο δίκτυο απευθείας προορισμών.
Παρόλο που η ζήτηση στις βασικές αγορές της Ευρώπης εξακολουθεί να παρουσιάζει ικανοποιητικές τάσεις, είναι γεγονός ότι η συνεχιζόμενη κρίση στη Μέση Ανατολή εξακολουθεί και επηρεάζει τις αγορές του Ισραήλ, της Αιγύπτου και του Λιβάνου.
Τα νέα Airbus
Ο Όμιλος το Α’ Εξάμηνο του 2024 παρέλαβε 3 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 31 αεροσκάφη από τα τέλη του 2019. Αναμένει δύο ακόμη μέχρι το τέλος του έτους και μέχρι το 2027 θα παραλάβει πέντε ακόμη.
H συνεργασία με Volotea. Νέες αναπτυξιακές προοπτικές πάντως για την Aegean ανοίγει και η επένδυση στη Volotea καθώς παράλληλα με την μετοχική σχέση, Aegean και Volotea υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας για τη διερεύνηση νέων ευκαιριών συνεργασίας στη διανομή καθώς και σε άλλους εμπορικούς τομείς, με στόχο την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των συνεργιών μεταξύ των δύο εταιρειών.
Συγκεκριμένα, η εμπορική συνεργασία αρχικά θα επικεντρωθεί στη διάθεση των προϊόντων του ενός αερομεταφορέα από τον διαδικτυακό τόπο του άλλου, καθώς και στην περαιτέρω εκμετάλλευση του διεθνούς δικτύου από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπως Ηράκλειο, Ρόδος, Χανιά, προς/από βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, ούτως ώστε να προσφέρονται περισσότερες επιλογές στους επιβάτες με την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων και της επένδυσης των δύο εταιρειών.
H Sky Express
Η Sky Express συνεχίζει να διευρύνει το δίκτυο συνεργασιών της με άλλους αερομεταφορείς, με την πλέον πρόσφατη συνεργασία να είναι αυτή με την ITA Airways, τον ιταλικό εθνικό αερομεταφορέα.
Η νέα συνεργασία ενισχύει προοπτικές διασύνδεσης της χώρας με διεθνείς και διηπειρωτικούς προορισμούς.
Συνολικά το portfolio στρατηγικών interline συνεργασιών της περιλαμβάνει 18 από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους αερομεταφορείς, γεγονός που ενισχύει τις προοπτικές διασύνδεσης της Ελλάδας με περισσότερες από 160 χώρες.
Παράλληλα παραλαμβάνει νέα αεροσκάφη ενισχύοντας τον στόλο της. Πρόσφατα παρέλαβε δύο, ένα ολοκαίνουριο αεροσκάφος Α320neο και ένα καινούριο ATR 72600. Το 2025 η εταιρεία είναι προγραμματισμένο να πάρει ένα ακόμη αεροσκάφος και υπολογίζεται ότι θα ακολουθήσουν δυο ακόμη φτάνοντας τον στόλο στα 30 αεροσκάφη συνολικά.
Επίσης προσθέτει συνδέσεις με Γερεβάν (3 φορές την εβδομάδα), με Κωνσταντινούπολη από τα μέσα Νοεμβρίου με καθημερινές πτήσεις, με Τιφλίδα, Τίρανα, Άμστερνταμ και από Δεκέμβριο με Βιέννη και Πράγα.